Overdrage aktier

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • U9kumForfatter
    Indlæg
  • #95732
    U9kumForfatter

    Kan man give sine børn aktier fra sin egen beholdning, og i givet fald hvordan vil de blive beskattet når de engang sælges af af børnene .
    Hvis jeg selv sælger aktierne, og giver børnene pengene, så modregnes jeg i mit pensionstillæg.

    #226186
    peter holm larsenForfatter

    Ja, man kan sagtens overdrage aktie mellem to personer , det er blot at kontakte dit depotførende pengeinstitut, så overfører de aktierne, efter lige lidt formaliaer derudover.

    Aktierne beskattes ens for alle, som forskellen mellem gennemsnitsanskaffelsesprisen og salgsprisen fratrukket omkostninger. Beskatningsprocenten afhænger af gevinstens størrelse. Men er de helt almindelige regler, som du nemt kan finde på nettet.

    I mange tilfælde er det ganske fornuftigt at overdrage aktier til børn løbende.

    #226190
    U9kumForfatter

    Tak for dit svar Peter.
    Mht. beskatningen hos mine børn, vil man så regne anskaffelsesprisen til 0 kr. hvis de får dem af mig, og dermed beskatte hele salgsprisen ?
    En del af mine aktier hører under overgangsordningen, og så er jeg i tvivl om hvorvidt vi fortaber retten til skattefri udbetaling ved en evt. overdragelse.
    Du kan nok høre, at jeg er lidt på bar bund, samtidig med at jeg prøver at finde ud af, hvad der er mest fordelagtigt. Jeg betaler gerne den skat jeg skal, men da helst ikke mere end højest nødvendigt.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.