Bankboks og krak

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • friværdi Forfatter
    Indlæg
  • #95688
    friværdi Forfatter

    Hvis en bank krakker – hvad sker der så med de værdier man måtte have i en bankboks. Er de stadig tilgængelig eller vil de indgå i krakket?

    #225602
    morsdrengForfatter

    Hvordan kan du dog tro, at indholdet i din bankbaks kan indgå i bankens konkurs?

    Konkursen omfatter kun BANKENS aktiver, som bl.a. er bankens udlån til kunderne og de aktier, obligationer, værdipapirer og faste ejendommen som banken ejer., De penge som kunderne har indsat i banken indgår i bankens passiver, som kun bliver dækket i det omfang at bankens aktiver er tilstrækkelige. Men her kommer indskydergarantien på ca. 750 tkr. i spil

    Hvad du har liggende i en bankboks ejer du, akkurat lige som den bil du har indleveret til reparation hos en mekaniker, og hverken indholdet af bankboksen eller bilen inddrages i bankens eller mekanikerens konkurs. De er begge separatistkrav jfr. konkurslovens § 82, hvorefter aktiver tredjemand ikke inddrages i konkursmassen og derfor udleveres til den pågældende,

    #225604
    morsdrengForfatter

    rettelse:
    Aktiver tilhørende tredjemand

    #225606
    friværdi Forfatter

    Jeg spørger jo fordi jeg er en amatør på dette område 🙂 Og tanket havde boret sig fast i mit hoved. Jeg forestillede mig at alt (måske) ville blive en forsejlet bank hvor alt i banken indgik i krakket.

    Man tak for svar, det opfylder til fulde min nysgerrighed og beroliger mig faktisk ret meget.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.