Jyske Bank gebyr amok

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Indlæg
  • #225728
    Fru JessenForfatter

    Hej EMB, tak for dit input. Jeg er spændt på at høre hvad du finder frem til.

    Jeg har i fredags fremsendt følgende til min “kunderådgiver" i Jyske Bank:
    “I den fremsendte skrivelse af 8. februar fremgår nedenstående:

    ”Ifølge Betalingstjenesteloven §§ 48 og 50 giver de ændrede vilkår
    – som prisændringer er – dig ret til at opsige din aftale med os med
    det samme og uden omkostninger, inden ændringerne træder i kraft.
    Hører vi ikke fra dig inden den 1. juni 2017, går vi ud fra, at du
    accepterer ændringerne.”

    Hvordan forholder jeg mig for at gøre brug af denne mulighed for at flytte mit indestående og depot omkostningsfrit?"

    Jeg har netop modtaget følgende svar:
    “Det er alene omkostningsfrit i relation til de nye indførte gebyrer (fx netbank) og har således intet at gøre med at flytte engagementet."

    Så det tyder ikke på at de vil lade mig flytte mit indeståenden omkostningsfrit 🙁

    #225732
    thsvForfatter

    EMB, du har tydeligvis ikke fattet Nordeas prispolitik!
    Visa/Dankort er gratis for alle fordel+kunder med e-hverdag!
    https://www.nordea.dk/privat/daglig-oekonomi/betalings-kreditkort/visa-dankort.html#tab=Priser_Fordel-
    Og giver desuden gratis hævninger i andre bankers automater.

    Jeg har ingen problemer med kontanthævninger i forbindelse med varekøb, heller ikke i ikke-Coopbutikker med mit Coop-DanKort.

    PS: er for øvrigt fordel+kunde resten af livet i Nordea, via min pensionsopsparing, men som ung syntes jeg faktisk at Nordea var fordel-, men deres system er let og enkelt at forstå, men indrømmet en dyr bank for en kunde uden ordentligt engagement som er over 28 år!
    Modsat med DB, der ikke havde nok i bankforretningen og ikke kunne tilbyde ordentlige renter, da jeg skulle skifte kort før Eik banks krak i DK.

    #225752
    UDTForfatter

    Spørg den bank, du vil skifte til, om de vil stå for omkostningerne ved flytning til dem. Mange banker overtager omkostningerne.

    #226042
    Hans Henrik Hansen (1) (2)Forfatter

    “Desværre vil det koste mig en del penge at komme over i en anden bank, da Jyske Bank vil have 500 kr. for at flytte mit depot og penge for at overføre mine penge til et andet pengeinstitut. Det gør mig rigtig vred :-("

    Det sidste forstår jeg ikke (helt): Kunne du ikke blot overføre dit samlede indestående i Jyske Bank til din konto i en anden bank (via Netbank)? Som jeg opfatter det, kan dette indtil 31. maj gøres gebyrfrit(??).

    #226046
    testForfatter

    det er nok stadig sådan at man enten skal kunne kvalificere sig til at blive hel kunde, eller se om man kan finde en lavpris bank man kan leve med.

    #226048
    Fru JessenForfatter

    Hans Henrik Hansen – desværre har jeg et depot i banken som kræver at jeg har en konto i banken, og det vil de have 500 kr. for at flytte, Og jeg har ikke lyst til at blive tvunget til at sælge de aktier jeg har i depotet.

    #226050
    Hans Henrik Hansen (1) (2)Forfatter

    Hej Fru Jessen – så forstår jeg bedre! 🙂
    Det var denne eftersætning: “…og penge for at overføre mine penge til et andet pengeinstitut", der fik mig til at tro, at banken ville opkræve betaling for at flytte pengene!
    Min plan er 1) at flytte min ‘nem’-konto, 2) overføre restsaldoen til mit andet pengeinstitut, 3) afmelde netbank og 4) meddele Jyske Bank, at jeg ikke længere vil bruge kontoen.

    #226052
    Bent BornsteinForfatter

    Du kan" flyttet" et depot, ved at sælge indholdet, og købe det igen i det nye depot. Altså f.eks. en aktie, sælg den og køb den igen, og spar overflytnings afgiften.

    vh

    #226056
    EMBForfatter

    Bent Bornstein, Fru Jessen, Hans Henrik Hansen, test, TSHV

    Hans Henrik – din plan lyder fornuftig : flytte sit indestående inden JyskeBanks gebyrtider per 1. juni 2017. Om man skifter mærkning af ens konto “NemKonto" (noget fjols og kun til det offentlige, fordi de har lyst at efterspørge ens kontonummer) – altså dette kan man gøre før eller med opsigelsen af Jyske Bank (kommer bare an på, hvornår der kommer nogle indbtalinger fra det offentlige børnepenge/feriepengge eller lignende)

    Fru Jessen – hvordan banken taler med en, afhænger af den respektive person, man taler med. Havde skrevet til Jyske, at jeg ikke var indforstået med prisændringer, men vil ikke tale med den lokale kunderådgiver grundet en elendig rådgivning i filialen (zero-rådgivning), blev ringet op af en anden bankrådgiver og blev talt med ordentlig. Idet mindste det. (En rådgiver ændrer dog ikke på gebyrpolitik).
    Og selvfølgelig kunne man flytte sine konti gebyrfrit til et hvilket som helst tidspunkt – her tænkte bankrådgiver formentlig på frie, ikke bundne penge – og ikke pensionsaftaler/depot osv.

    Har indtil videre ikke fundet ud af med pensionsopsparing og vil forhøre mig ved to banker (med filialer tæt ved bopæl) direkte/kke i telefon.

    Tror, det kunne være en fordel at have pensionsopsparing stående alene uden andre kontoformer.

    Selvom det kunne virke mere besværlig, synes jeg, at det var fordelagtig, at have sine finanser spredt over flere pengeinstitutter.
    Mindre at tænke på, når banken med ens hoved-konto flipper ud med gebyrer – og man beslutter at skifte bank.
    Iøvrigt står man bedre dækkt i tilfælde af bankkrak. Garantien dækker kun til maks-beløb for samtlige konti i samme bank. Undtagen er dog pensionsopsparinger, de er altid dækket. For mig er dog teoretisk med maks-beløb/garanti – så meget ejer jeg ikke.

    test, det er ikke længere så nemt at oprette konti i banker.
    Man kan mærke, at diverse bankkrak har decimeret konkurrencen. Og bankrådgivere opfører sig som om man som kunde (bankens forretningsbasis!) skal kvalificere sig, for at blive optaget i deres hellige kredse. Og dokumentere finansiel stabilitet, selvom det havde været banken, der ikke opererede finansielt stabilt og derfor krakede eller kom under tilsyn.
    Hvorvidt det er lovligt tilladt at opkræve en større mængde personfølsomme data inden konto oprettelse af en standardkonto uden kredit/låneansøgninger osv. kan jeg ikke finde dokumenteret på internet.
    Finansverden og rentepolitik ændrer sig hele tiden – altid op og ned. På et tidspunkt bliver bankkunderne efterspurgt igen.

    THSV, du kan meget gerne kokettere med din ungdommelighed. På et tidspunkt bliver også du ældre og med vis sandsynlighed på et tidspunkt en gammel mand. Men allerede i dag skal alle – 15 eller 95 – have bankkonto og ordne deres regninger digitalt. Der er ingen vej tilbage.
    At bankerne lokker de puberterende med zerogebyrer er kendt i mange år – behøver man ikke fremhæve.
    Dit indlæg er fra 2017 – du oprettede konti i COOP, Basisbank, Nordea måske for et par år siden og kender ikke til pt.’s bankadfærd at udspørge en potentiel kunde om personfølsomme data og forbehold for at udstede Visa/Dankort hvis din indtægt ikke er højt nok i henhold til deres personlige opfattelse uanset om den potentielle kunde er fri for gæld og hæftelser og aldrig nogensinde har stået i RKI.

    #226058
    testForfatter

    emb jo det er helt bestemt ikke ulovligt at bankerne at kræve en hvis mængde af dokumentation for at oprette en konto. Tvært om er kravet fra lovgivningen og finanstilsynet kun blevet større.

    Personlig havde jeg før flere banker det har jeg opgivet i dag og er stadig godt tilfreds. Det er ganske let efter min mening at opnår en god aftale med DB.

    I øvrigt kan de 500kr for at flytte aktierne være godt givet ud i sparet kurtage.

    #226060
    J LarsenForfatter

    Hvis man først sælger sine aktier i et depot, for derefter at købe de samme i et andet depot, kommer skat lige og tager deres del, for aktierne er forhåbentlig mere værd, end da de blev købt.

    Så jeg foretrækker at betale flytte gebyret, for væk fra jyske bank, det skal jeg, for jeg tror ikke det er de sidste gebyrer de finder på.

    #226620
    EMBForfatter

    Hej test! Jeg har oprettet en del konti i løbet af mit liv. Og der var knap så meget krav til dokumentation. De første konti, som jeg oprettede kom jeg blot med angivelsen af min bopælsadresse og intet mere.Når man bliver overtaget som kunde (en anden bank køber tidligere bank) behøver man ikke dokumentere sin identitet (og i princippet kunne man have skiftet navn og adresse – det hele klares jo cpr.nummeret, som gør alle borgere transparente).
    I dag kom der overordnet (lovgivning) strammere regler til.
    Hvis en bank kræver RKI- indsigt blot man opretter konto (ikke oplevet), så syntes jeg mærkelig – i forbindelse med optagelse af lån og kredit er det normal og nødvendig for at checke sikkerheden for det udlånte.

    #226622
    EMBForfatter

    Hej tsv,
    korrekt, jeg havde ikke fattet det, men har ladet det oplyse gennem servicemedarbejder i en filial af Nordea bank.
    Jeg fik et godt indtryk af Nordea. Konditioner er okay. Filialmedarbejdere kundeorienteret. (I Jyske Bank var dog i det mindste hotline/support folk udmærket behjælpelig). Nordea har alle produkter, som jeg er interesseret i. Afhængig af kundegruppe basis-fordel-fordel+ OG tilknytning e-hverdag (som man efterhånden er vant til fra alle steder) kan man have det hele med få eller ingen gebyr.

    #226624
    EMBForfatter

    Hej fru Jessen,
    måske har du skiftet bank imellemtiden.

    Ellers burde du gøre det inden den 31.maj 2017.
    Du kan overføre alle dine penge uden gebyr til en anden bank eller lade din nye bank gennemføre en overflytning af dit engagement
    (uden gebyr med anmodning fra bank til bank inden månedsskift).
    Til og med den 31. maj koster det ikke gebyrer for transfer af indlånskonti med alt hvad der står der – fordi der vil gælde de nul-gebyrer, som gælder inden ændringer per 1.6.2017.
    Om specielle konti (depot/ratepension/børneopsparinger) transfereres omkostningsfrit, ved jeg endnu ikke. Her fandtes også gebyrer i perioden INDEN prisændringer. Om de er gældende eller om det af Jyske bank citerede lov er gældende, ved jeg ikke.
    Korrekt er også, at nogle banker (dem der kan være den nye bank) er villige til at overtage gebyret for flytning af depot og lign.).
    Det kan du bedst finde ud af, hvis du kommer personligt til at tale med en bankmedarbejder.
    Du medbringer nogle finansielle værdier – det bør du huske – uanset hvor mærkelig opførslen efterhånden er i nogle banker.

    #226664
    Fru JessenForfatter

    Jeg har nu skiftet til Arbejdernes Landsbank som har betalt gebyret for at flytte mine aktier og depot. Man skal jo have en indlånskonto i forbindelse med mine aktier og depot, så jeg havde ikke noget valg – hvis jeg skulle slippe for gebyrer.

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.