Fribeløb SU

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • SiboskaForfatter
    Indlæg
  • #95679
    SiboskaForfatter

    Hej.

    Hvad er den bedste løsning, hvis du vil undgå SU tilbagebetaling ved overstigelse af fribeløbet på 12.071 kr. før skat.

    Jeg har selv tænkt på, at sidde differencen ind på en pensionsordning, hvor der er mulighed for at udbetalingen i utide.
    Min bank nævnte ratepension, men anbefalede først at tage kontakt til skat og høre deres mening… Derudover var de ikke til stor hjælp.

    Håber en venlig sjæl gider give mig lidt råd herom..

    #225494
    morsdrengForfatter

    Tror du virkeligt, at du kan slippe for at tilbagebetale for meget modtaget SU ved i stedet at foretage en indbetaling på en pensionsordning – som du senere kan hæve – og bruge indbetalingen til nedbringe din indkomst til under fribeløbet?

    Det kan du heldigvis ikke

    Du kan læse mere om reglerne på dette link
    http://www.su.dk/su/su-betingelser/saa-meget-maa-du-tjene-fribeloeb/saadan-beregner-du-din-indkomst/

    hvorefter du i din egenindkomst kun kan fratrække::
    din SU, SU-lån eller slutlån
    dit arbejdsmarkedsbidrag (på otte procent)
    kilometerpenge som tilskud til transport. Se ungdomskort.dk
    dine renter af beløb, der er sparet op 31. december 1993 (i henhold til lov om uddannelsesopsparingskonti), og som du ikke senere har hævet

    #225496
    SiboskaForfatter

    Har ikke modtaget for meget i SU. Jeg har 100 procent ret til den SU jeg modtager. Med den nuværende sværhedsgrad på studiet er der plads til, at arbejde en del ved siden af.

    #225500
    morsdrengForfatter

    Dit spørgsmål var ellers meget klart

    “Hvad er den bedste løsning, hvis du vil undgå SU tilbagebetaling ved overstigelse af fribeløbet på 12.071 kr. før skat."

    Og det har du fået svaret på.

    #225526
    thsvForfatter

    Du kan fravælge SU i nogle måneder og få højere fribeløb.
    http://www.su.dk/su/su-betingelser/fravalg-af-su-i-en-periode/
    Du må så tjene 19.114 kr for de måneder du har fravalgt SU i.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.