Flytning af formue…?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87612
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg har 140.000 kr. stående på en konto sammen med min far (vi har hver halvdelen – kontoen er i mit navn)

    Da renten kun er 3% vil jeg gerne sætte pengene over på en Northern Rock konto som oprettes i min fars navn (jeg har selv en og vil ikke over 300.000 kr. pr. konto)

    Hvis jeg bare overfører de 140.000 kr fra min (vores) konto til min fars Northern Rock konto, så anses det jo som en gave fra mig til ham og den må jo ikke være mere end ca. 56.000 kr om året.

    Er der nogen der har en god idé til hvordan jeg gør det smartest?

    mvh
    Rune

    #111118
    fk2001Forfatter

    Hvis det er meningen at din far skal overtage hele beløbet, så vil jeg foreslå at du låner ham det resterende beløb, hvilket vil sige halvdelen af de 140.000 minus 56.000, dvs. 14.000. Herefter kan du give ham resten til næste år. Denne fremgangsmåde er så vidt jeg ved godkendt af $kat, blot skal I lave et gældsbrev hvori der står du låner 14.000 rentefrit til din far som skal afdrages om f.eks et år.

    Vi har selv brugt denne fremgangsmåde indenfor familien for nogle år siden da grænsen for gave beløbet var noget mindre.

    Jeg kender ikke reglerne i dag mht. om Skat anser det for en legal måde at omgå grænsen for gavebeløb, så jeg foreslår at du selv undersøger hos Skat om denne fremgangsmåde er legal.

    #111120
    AnonymForfatter

    Det er ikke meningen han skal overtage hele beløbet. Hele beløbet skal bare over på en konto i hans navn istedet for en konto i mit navn.

    Det er vel det samme som at jeg “forærer" ham det hele selvom aftalen imellem ham og mig er at vi har hver ½-delen!?

    #111124
    fk2001Forfatter

    Ja, det er det samme. Jeres indbyrdes aftale om at I hver har halvdelen tæller nok ikke – slet ikke hvis i bliver uenig om det senere.

    Og nu hvor jeg er i det pessimistiske hjørne – Har du tænkt på hvordan din situation ville se ud, mht. til arv, hvis din far skulle stille træskoene et par dage senere?

    Jeg forsøger blot at fortælle at du skal se det fra den negative side også. Dårlige ting sker jo, nogle gange pludselig.

    Hvorfor ikke bare lave en ny fælles konto i Norhern Rock? Jeg er klar over at du har “fyldt op" i Northern Rock. Er det begrænsningen i sikkerheden på de 300.000 der er problemet?

    #111126
    AnonymForfatter

    En fælleskonto i Northern Rock?

    Kan man have mere end 1 konto pr. person i NR?
    Kontoen skal jo stå i en persons navn og jeg har en konto der i forvejen.

    Vi vil helst ikke blande fællespengene sammen med min NR konto. Mest pga renter osv….det blir for besværligt hvis vi ikke har en konto KUN til de penge vi har sammen.

    Ja, det er pga de 300.000 at jeg ikke vil have flere på den!

    #111178
    fk2001Forfatter

    Så længe du ikke er bekymret for at din far juridisk set ejer det hele er der intet i vejen for at lade ham oprette en NR-konto alene, men som jeg skrev i mit første indlæg, så er nu nødt til at oprette et fiktivt lånedokument på den del af beløbet der overstiger det skattefri gavebeløb. Dokumentet behøves ikke at være noget særligt, ingen tinglysning eller andet omkostningsfuldt. Blot et stykke papir hvorpå der står at din far låner xxxx kroner rentefrit som afbetales i rater af xxx kroner hver xx måned.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.