Betalinger med kort i stedet for BS

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • kodenForfatter
    Indlæg
  • #95611
    kodenForfatter

    jeg oplever flere og flere steder ønsker faste betalinger med ens kreditkort i stedet for via BS.
    F.eks. mobil abon.

    Det betyder at disse betalinger trækkes fra min løn konto og ikke den konto jeg bruger som budget.

    Jeg kan så bestille et ekstra kort til min budget konto og ændre de betalinger jeg har til dette nye kort.

    det koster jo blot de 150 kr. for det nye kort, som jeg ellers ikke skal bruge og bare lægger i skuffen.

    Men er der ikke en anden måde at få disse ting betalt via en bestemt konto ud over at jeg skal have et ekstra kort og den udgift, samt fornyelse af kort efter nogle år o.s.v.

    har Nordea.

    #224648
    MichaelForfatter

    Hvorfor dog bruge penge på et ekstra kort der udelukkende skal bruges til den slags betalinger? Kør det over dit almindelige kort – det gør jeg og det er da ganske problemfrit. En budgetkonto er i det hele taget unødvendig hvis man ellers gider bruge en times tid årligt på at lave et budget.

    Alternativt må du jo køre det over BS og betale et gebyr hvis det partout skal over en fjollet budgetkonto

    #224650
    kodenForfatter

    øhh… jeg har en konto hvor alle mine kort betalinger trækkes.
    det er også min lønkonto.

    Fra den konto hæver jeg hver måned et fast beløb og flytter til en konto som jeg kalder budget.
    Det er ikke en speciel budget konto, bare en konto som jeg har navngivet budget.

    fra den betaler jeg alle mine faste regninger.

    Sådan gør det fleste mennesker og sådan kan de fleste lide at have det adskilt og overskueligt.

    Nå det var lidt baggrundsviden. Nu tilbage til mit spørgsmål, som jeg tror du ikke helt forstod 🙂

    Jeg spørger jo netop om jeg kan undgå det ekstra kort men alligevel få nogle BESTEMTE kort betalinger ind over den “anden" konto, som ikke er den konto mit visa kort er knyttet til.

    Håber det sammen med mit oprindelige spørgsmål tydeliggør hvad jeg mener… 🙂

    #224652
    MichaelForfatter

    Svaret er nej. Kortbetalinger kan kun tilknyttes én konto pr. kort.

    I øvrigt er løsningen jo indlysende enkel: Lad være med at flytte penge for disse betalinger til din budgetkonto. Forstår slet ikke behovet for først at flytte X kroner fra konto A->B og dernæst betale fra konto B når du blot kan betale fra konto A i først omgang, men nogle mennesker har åbenbart et behov for at flytte penge frem og tilbage uden grund.

    #224654
    testForfatter

    ok pt har jeg kun mobil og netFlex kørende på kort.

    mener michael har slået hovedet på sømmet her. man kan godt at to kort på en konto men ikke to kontoer på et kort.

    #224656
    kodenForfatter

    Fint tak… kunne være nogen banker havde lavet noget smart.
    jeg bestiller bare et ekstra kort.

    Michael: Du har så alle dine transaktioner på en konto… BS betalinger og dine daglige dankort transaktioner.

    Jeg har det på den anden måde fordi det giver mig et overblik over hvad der er til faste udgifter og hvad der er tilovers.

    Vil gætte på at hovedparten af befolkningen gør sådan.

    kan slet ikke forstå du undrer dig eller for den sags skyld bringer det ind i et svar????

    #224658
    MichaelForfatter

    Hvis du vil have et overblik og et rådighedsbeløb så er et budget jo den indlysende løsning på det problem. Ikke teknikaliteter med hvilke regninger der betales fra hvilke konti. Det er sådan hovedparten af befolkningen gør.

    #224660
    kodenForfatter

    Egentlig er det jo lige meget…. men nu har jeg spurgt rundt i lokalet her.

    de første 4 kollegaer gør som jeg gør i en eller anden form med små variationer.

    Flytter nogle penge fra løn konto til en anden konto hvor regninger betales fra.

    de har alle lagt et budget ligesom jeg selv har gjort i et excel eller lign.

    De 2 ting har i øvrigt ikke noget med hinanden at gøre.

    man kan sikkert også gøre det på en 3 elelr 4 måde.

    men jeg forstår stadig ikke relevansen i forhold til mit spørgsmål.

    medmindre du mener jeg ikke selv kunne regne den mulighed ud med alt fra en konto 🙂

    men tak for svar.

    #224662
    testForfatter

    jeg er så ikke i lokalet men har heller aldrig haft en budget konto 🙂

    edankortet havde måske været en løsning med det død. Mobilpay kræver også et kort.

    spørgsmålet må jo være de 150 i forhold til evt PBS gebyr og dit behov for at “gemme" nogle penge på en budget konto.

    hvis du nu havde et budget for det der blev trukket på kort ….

    #224664
    kodenForfatter

    jeg har nu bestilt et visa kort ekstra til min budget konto. Kortet er gratis selvom jeg har visa og master i forvejen.
    På grund af min kunde status i banken..

    Fjong..problemet er løst.

    Spildte bare en time på en rådgiver i netbank som ikke anede hvad hun talte om..

    men et tlf. opkald på 3 min og så var det på plads… suk..desværre oplevet før.

    budget eller ikke budget konto…glem det. Gider jeg ikke diskutere 🙂

    #224668
    JydenForfatter

    Ja, vi er forskellige – heldigvis – må man konstatere.

    Jeg prøver at få så meget som muligt over på træk på kort, mindre gebyrer og længere kredittid, og så noget rabat på flyrejser ved f.eks at bruge VISA kortet fra Bank Norwegian. For mig den mest fordelagtige løsning i øjeblikket.

    #224671
    morsdrengForfatter

    Som et led i diskussionen om hvorvidt man har brug for en budgetkonto eller ikke kan oplyses, at Lov om betalingskonti trådte i kraft den 1.7.2016 og supplerer reglerne om en basal indlåns- eller NEM-konto.

    Loven indeholder bl.a. regler om hvem der har ret til en sådan konto, hvad en basal betalingskonto indeholder og under hvilke omstændigheder et PI kan nægte at oprette en konto,

    Loven forudsætter derfor, at behovet for en betalingskonto består i et sådant omfang, at enhver med lovligt ophold har ret til en sådan konto og at PI har pligt til at oprette denne inden 10 dage efter anmodningen herom, medmindre man har en gyldig grund til at afslå oprettelsen.

    Det er naturligvis legitimt, at en debattører ikke selv ønsker at oprette en budget- eller betalingskonto, men for dem der ønsker det, er det nu et lovkrav at kunne få oprettet en konto, og så tjener det ikke noget formål at argumentere for at en sådan konto er unødvendig – loven siger noget andet.

    #224672
    morsdrengForfatter

    Som et led i diskussionen om hvorvidt man har brug for en budgetkonto eller ikke kan oplyses, at Lov om betalingskonti trådte i kraft den 1.7.2016 og supplerer reglerne om en basal indlåns- eller NEM-konto.

    Loven indeholder bl.a. regler om hvem der har ret til en sådan konto, hvad en basal betalingskonto indeholder og under hvilke omstændigheder et PI kan nægte at oprette en konto,

    Loven forudsætter derfor, at behovet for en betalingskonto består i et sådant omfang, at enhver med lovligt ophold har ret til en sådan konto og at PI har pligt til at oprette denne inden 10 dage efter anmodningen herom, medmindre man har en gyldig grund til at afslå oprettelsen.

    Det er naturligvis legitimt, at en debattører ikke selv ønsker at oprette en budget- eller betalingskonto, men for dem der ønsker det, er det nu et lovkrav at kunne få oprettet en konto, og så tjener det ikke noget formål at argumentere for at en sådan konto er unødvendig – loven siger noget andet.

    #224674
    testForfatter

    Interesant https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=179882

    På hvilken måde adskiller den i lov beskrevne konto sig fra en almindelig lønkonto?

    Loven gælder vel ikke kun banker?

    #224676
    morsdrengForfatter

    Du kan selv på Finanstilsynets hjemmeside se lister over godkendte betalingsformidlingsudbydere. Men da kun pengeinstitutter må modtage indlån fra offentligheden, hvilket er forudsætningen for at en konto kan oprettes og der kan foretages betalinger fra samme, vil det i praksis kun være PI der opretter betalingskonti.

    PI pligt til at oprette en lønkonto/NEM-konto/Basal indlånskonto omfatter IKKE udstedelse af andre kort til kontoen end kort med dækningskontrol og giver heller ikke ret til oprettelse af betalingstilladelser eller adgang til netbank.

    Det gør den basale indlånskonto derimod, og den kan også være en NEM-konto, så det er kontohaver der afgør, om han vil have en betalingskonto ved siden af sin løbende NEM-konto, eller om han vil køre det hele over sin løbende konto. Men nu har han ret til en basal betalingskonto.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 22 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.