Hjælp ang. forestående skift af bolig

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • IrmapigenForfatter
    Indlæg
  • #95577
    IrmapigenForfatter

    Kære I klogehoveder

    Min mand og jeg har besluttet at sælge vores lejlighed i Kbh. S. Vi er begge blevet 50 og ønsker at flytte ud af byen.
    Vi har ikke besluttet os til, hvor vi vil bo eller til hvilken pris.

    Vi købte vores lejlighed for snart 8 år siden til ca 1.900.000,-. I dag er lejligheden vurderet til ca. 2.8-3 millioner. Vi kommer ca. til at have 800.000 til 1.000.000 i overskud ved handlen.

    Dengang vi købte lejligheden rådførte vores bank os om, at vi skulle vælge at afbetale realkredit-lånet. Det har vi så gjort siden. Samtidig betaler vi af på vores banklån. Vi har siden snakket med venner og bekendte og fået at vide at vi var “torske-dumme" ikke at ned-betale vores banklån med det samme. Det har vi så set efterfølgende. Vi er aldrig blevet kontaktet af vores bank for “en bedre rådgivning/service".

    Vi har snakket med vores bank nogle gange, f.eks. for at få bedre renter og i en lånomlægning (hvor bankens vurderingsmand ikke mente at lejligheden var så meget værd at et banklån kunne undgås – det undrede os meget!).
    Derfor overvejer vi at skifte bank under boligskiftet.

    Vi overvejer at finde os en uafhængig økonomisk rådgiver.

    Spm 1.: Vil en økonomisk rådgiver kunne vejlede os om, hvad er bedst at gøre med pengene når man både vil sælge og købe?
    Spm 2.: Hvordan undgår man alt for mange gebyrer osv under et boligskift?
    Spm 3.: Hvornår skal man skifte bank – Før, under eller efter et salg?

    Vi har begge gode uddannelser og job, men ved ikke så meget om økonomi, så mange kan nok snøre os..

    Kan I give nogle bud på vores spørgsmål?

    Venligst
    Irmapigen.

    #224124
    testForfatter

    1. Nej
    2. Afgifterne til staten kan ikke forhandles.. spørg og forhandle resten .
    3. Man skal skifte bank når man har et bedre tilbud,

    #224134
    thsvForfatter

    Forstår ikke helt dine tal?

    Forventet salgspris 2,8-3,0 mill.
    Købspris 1,9 mill. for 8 år siden
    Forventet provenu på 0,8-1,0 mill.
    Sig mig , har I ikke afdraget på de 1,9 mill. undervejs?
    Og betalt en udbetaling ved købet?
    Eller I har måske lånt flere penge undervejs?

    Givet en vurdering på mindst 2,5 mill. vil jeres belåning let kunne rummes indenfor 80%, ja, ved 3 mill. måske endda under 60%, så en omlægning til Jyske F1 kunne let komme på tale indtil I er sikre på hvad I vil…
    Ulempen kan dog let være at jeres lån skulle have været opsagt inden udgangen af oktober, men jeg ville stadigvæk undersøge en omlægning.
    Omlægningen koster ikke gebyr til Jyske Bank frem til nytår.

    #224138
    BrisForfatter

    Det var da dejligt unuanceret svar fra test!

    1. Ja, en uvildig rådgiver vil kunne hjælpe, og vil kunne give jer en mere nuanceret rådgivning end i banken- se Uvildige.dk

    2. Gøre sit forarbejde godt, og spørge flere steder.

    3. Man skal undersøge hvor man får den bedste kombination af pris og rådgivning og finansiere den nye bolig via den bank man ønsker at være kunde i. Men det er bedst at vide inden underskrift på købet hvor i vil finansiere. Nå restkøbesumsgarantien er stillet er det sværere/dyrere at skifte bank

    #224150
    Sandbæk FinansForfatter

    Jeg er vist ret enig med Bris:

    Spm 1.: Vil en økonomisk rådgiver kunne vejlede os om, hvad er bedst at gøre med pengene når man både vil sælge og købe?
    Det kommer an på om du vælger én der er uafhængig eller ej. Hvis du vælger én der ikke er uafhængig, så kan du ligeså godt spørge banken. De uafhængige og godkendte (med tilladelse fra Finanstilsynet) bør kunne levere en god og fornuftig vejledning.
    Spm 2.: Hvordan undgår man alt for mange gebyrer osv under et boligskift?
    Det drejer sig om forhandlingsevne, overblik over situationen og så skal der nok et bankskifte til.
    Spm 3.: Hvornår skal man skifte bank – Før, under eller efter et salg?
    Jeg ville nok gøre det før salget – men så længe I ikke har fundet den nye bolig, så kan det også vente. Hvis den nye bolig er fundet, så skal både købet og salget forhandles på plads med en ny bank – og så bør der skiftes (altså før salget).

    #224152
    morsdrengForfatter

    Mybankers debatregler indeholder bl.a. nedennævnte punkt.

    1.        Enhver form for REKLAME, spamming, personhetz og lign. vil ikke blive accepteret.

    Når man skriver indlæg under anvendelse af navnet på en/sin virksomhed, som mod betaling beskæftiger sig med rådgivning indenfor det finansielle område, er der en nærliggende risiko for, at indlægget vil blive anset som en skjult reklame.

    Det problem kan let løses, ved at man i stedet skriver indlægget i eget navn eller anvender et pseudonym, som IKKE kan “spores" til en finansiel rådgivningsvirksomhed.

    #224158
    Sandbæk FinansForfatter

    Tak – det er modtaget. Jeg har straks skrevet til Mybanker for at høre om det er en udfordring.

    #224162
    morsdrengForfatter

    Når du lever af at rådgive andre, bør du selv kunne indse, at indlæg skrevet af “Sandbæk Finans" er i konflikt med debatreglernes forbud mod reklame, også uden at du behøver at indhente Mybankers mening herom.

    Andre, hvis indlæg også har fremstået som stammende fra rådgivere på området, har fået deres indlæg bortcensureret/fjernet.

    #224184
    testForfatter

    1) min erfaring og det jeg har læst mig til siger mig at betalt økonomisk rådgivning ikke er løsningen for de tvivlrådige som Irmapigen.

    Vi taler her om et evt. måske overskud på 800.000 kr som nok med fordel kan investeres i pension eller nedbringelse af gælden ved det nye køb.

    Løsning er at man ud fra de forskellige råd man modtager selv opstiller forskellige senarier og træffer et valg. At tro rådgivning løser problemet er en illusion. Rådgivning i f.eks 3 banker i forbindelse med at man indhenter tilbud er gratis og det er ikke hverken min erfaring eller noget jeg kan læse mig til på nettet at disse uafhængig rådgivningsfirmaet skulle være i stand til at tjene deres eget gebyr retur.

    Undtagelse er juridiske spørgsmål hvor man kan ha brug for en god advokat til f.eks. en skilsmisse med eller uden papir.

    vedr svaret på de to næste spørgsmål kan jeg ikke se at rådgiverne bidraget med noget i forhold til mit svar, hvilket vel er meget godt i tråd med mit nej til spørgsmål 1.

    THSV give jeg gerne råd til sammensætning af lånene der er fint på højde med det i kan betale jer fra andre steder.

    #224192
    IrmapigenForfatter

    Tak for de forskellige svar.

    Vi har i årenes løb flyttet flere gange og også tjent penge på boligskift.

    Vores erfaring er dog bare at hver gang vi spørger når vi flytter, så er der en bank der står med et bedre tilbud end de andre. Og det er fint.

    Men efter et stykke tid når man så har været kunde og gerne vil forhandle renter, så er der ikke det der er i vejen for at det ikke kan lade sig gøre – alt fra “at det har jeg ikke hjemmel til" til “vi tjener næsten ikke noget på det i dag" til “Lad os snakke om det en anden gang" osv osv osv…

    Vi har penge, men vi bruger også penge – bl.a. til at udskifte bil osv.

    I dag har vi lån for ca. 300.000,- alt incl. plus realkredit (omkring 1.6 mill). Vi tjener tilsammen over en million/år og har stabile jobs.

    Derfor er det trættende at man skal betale ca. 8% i rente i banken og bare bliver affejer hver gang man prøver på at snakke om det.

    Vi er nok bare ikke så gode til det der med forhandling med banken efter vi er blevet kunde – noget med at forholdet starter med at man har en kassekredit på lejlighedens pris som man betaler en masse penge på indtil realkreditten er i orden og det kan godt tage et stykke tid før banken får det på plads – og så har man betalt de første mange penge.

    Vedr. “uafhængig" rådgivning:
    Bare det at der i denne tråd diskuteres uafhængighed omkring et alias er for os ærgeligt – andre steder nævnes et produkt fra jyske bank. Fred være med at der kommer bud på økonomiske produkter – bare man ved hvad der ligger bagved.
    Og så er vi ved den “uafhængighed" man kan diskutere: Vi er klar over at bankrådgiveren er bankens mand. Men de erfaringer vi har, betyder bare at for os kommer bankrådgivere i samme kurv som brugtvognsforhandlere, ejendomsmæglere og rumænske gade-raflere…desværre…. For egentlig ville vi gerne bruge penge og låne penge – men vi synes også det skal være fair – og det har vi ofte oplevet at det ikke er.
    Derfor tænker vi på en “uafhængig" rådgiver. Findes der et stempel for uafhængighed? – hvordan gennemskuer man at man får en fair rådgivning for en fair pris… Jeg mener….det er svært at kvalitetsbestemme en rådgivning for os…. ellers ville vi ikke bede om råd!
    Hvad betyder uafhængig rådgivning i forhold til bankens rådgivning og hvad er priserne?

    Dette forum hedder debat om privatøkonomi – så er det trælsk hvis ikke man her kan diskutere forskellige produkter, incl. private produkter, når det er ok at nævne kendte produkter fra kendte banker – eller er det bare os, der synes det skurrer lidt?

    Vores tanke er at sælge lejligheden først – før vi begynder at lede efter noget andet. I mellemtiden evt at leje en lejlighed. Det har vi gode erfaringer med.

    #224194
    Sandbæk FinansForfatter

    Hejsa

    Bare lige for at få det på det rene, så har jeg fået ok til at skrive med mit brugernavn, hvis jeg ikke overskrider reglerne omkring debatfora på Mybanker.

    Ja, der findes regler for “uafhængighed". Hvis en finansiel rådgiver skriver og reklamerer med at være uafhængig så må vedkommende ikke få provision fra finansielle virksomheder som feks banker, pensionsselskaber og investeringsforeninger. Hvis det ikke skrives, så skal der stå hvor provisionerne kommer fra og man skal svare på satserne hvis man bliver spurgt (så vidt jeg husker). Hvis man har tilladelse fra Finanstilsynet til at kalde sig “finansiel rådgiver" så vil man være under tilsyn (og opsyn) med risiko for påbud/bødeforlæg hvis man overskrider de regler der findes.

    Jeg mener de fleste bankrådgivere gør det de skal. De rådgiver om de produkter de har – og ikke de produkter nabobutikken har. (Det er ikke et oplæg til diskussion om emnet).

    Med hensyn til taktikken med at sælge og skifte bagefter, så er det helt fint. Der er normalt ikke ret mange gebyrer og renteudgifter i forbindelse med et salg.

    /Brian

    #224198
    testForfatter

    jo bank rådgiver en er også sælger men ikke kun bare sælgere. Der er mange regler om hvad de må og ikke må og de har meget mere ansvar for de råd de giver ind jeg f.eks. har i mit arbejde som sælger.

    At jeg i en forhandlingsfase give en rabat ente for at komme til bordret eller for at lukke sagen der vel ikke noget mystisk i. At en bankårdiger gør det sammen er der eller ikke noget nyt i. At vi så efterfølgende gerne vil tjene lidt af det hjem igen er vel heller ikke så mystisk.

    Hvordan en privat rådgiver skulle kunne forhindre det kan jeg ikke se.

    En forretnings relation er noget man har og tager løbende op til vurdering. Der findens ingen bank der er den rigtigt eller billigste for alle.

    Du har grund længde to valg. Byg dit bankvalg op så du har det mindst mulige i klemme i din bank e.g. så du let kan skifte eller ta en hel kunde tilgang så du har mere forhandlingsmagt over for din bank.

    jeg har i mange år kørt med type et og havde f.eks. ikke mit realkredit lån vi min bank. I dag har jeg så et prioritets lån og alle min konti i en bank. Dog ikke forsikring og kun en lille del af min pension i banken. Men jeg har kun en bank hvor jeg i mange år har kørt med to.

    Det kan ikke umiddelbart betale sig at ha både gæld og indeståden. Derfor er jeg også super glad for mit prioritetslån som jeg hverken må nævne hvad rente er på eller hvor er. Så bliver de andre sure. 🙂

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.