skjult gebyr i Danske Bank

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • TRFForfatter
    Indlæg
  • #95562
    TRFForfatter

    Jeg har en budget konto i Danske Bank, og har lavet et lille (men ufrivilligt eksperiment.
    Jeg har lidt over 5000 kr. stående 30 dage på min budget konto.
    om natten, d.31 trækker Realkredit Danmark lige under 10.000 kr.
    Om morgenen d.31. “lukker jeg hullet" .
    Jeg har altså haft et overtræk på knapt 5000 kr, i højst 6 timer.

    – altså, jeg har 5000 kr. stående i 31 dage, men et underskud på 5000 kr. i 6 timer.
    – det koster mig 37 kr i strafrenter!

    Jeg ringer til banken, og det korte svar " Sådan er vi bare!".
    – okay, 37 kr, kan man ikke engang få en fornuftig flaske rødvin for, men jeg kan ikke lade være med at tænke på:
    – HVOR MEGET TJENER DANSKE BANK I ALT PÅ DENNE OPERATION HVER MÅNED???

    #223956
    MichaelForfatter

    Du er vel indforstået med, at det er ret så enkelt at undgå dette såkaldte “skjulte gebyr" på eller er din termin i kategorien “Uforudsete udgifter"??

    #223962
    testForfatter

    mener nu der må være noget forkert i historien.

    I gamle dage fik udbetalinger valør på dagen mens indbetalinger fik valør dagen efter. Det var sådan i alle banker. Idag har både ind og udbetalinger valør sammen dag. Tænker at pengene må være hævet før kl 24 altså den 30 for at historien passer.

    Så vidt jeg ved beregner alle banker idag valør på sammen måde så ja rente beregningen er som den er og den sådan i alle banker

    #223964
    TRFForfatter

    Michael
    Jeg er bare en af dem, som ikke glemmer hvem reddede Danske Bank under krisen, og jeg synes enligt, at den aldrig har udvist den ydmyghed, som dette burde have afstedkommet. Ovenstående er jo et eksempel på dette.

    Jeg har tidligere haft en tråd her på MyBanker, hvor jeg forklarede, hvorfor jeg ville væk fra banken. Jeg forlod dengang – røg til Lån&Spar, men er nu “halvtids selvstændig", og havde derfor brug for en bank, som var lidt mere erhverv rettet – og her var DB et rimeligt valg.

    VI har ingen lån eller kassekreditter i banken, tilgengæld har vi to rimeligt solide børneopsparinger, og jeg har en opsparing kørende i banken, da jeg ved at jeg skal investerer i mit firma, inden for en overskuelig fremtid. Summa, sumarum…. Vi har en pæn pose penge stående i banken, som det frit kan udlåne til de trængende.
    Den effektive rente vi har fået på det, er over en årrække under 1,5%.

    Når vi så bliver “bonnet" , med 37 kr, for at have et overtræk på 5000 kr. i 6 timer, så er det en rente på ca. 20%.
    Vel at mærke, overtræk på 1 konto ud af 8 konti, hvor af ingen af de andre har overtræk -og nemt ville kunne dække de 5000 kr – hvis banken som service fx. selv overførte dem.

    Retorisk spørgsmål: Hvilke andre selvstændig erhvervsdrivende ville give 20% i strafferente til en velkendt god kunde, for at overskride betalingen med 6 timer 🙂

    Jeg synes at det her lugter af pengemaskine. Det genererer helt sikkert penge til aktionærerne, og bestyrelsen – men var det ikke den form for grådighed, som bankens gode kunder kom til at bettale for under den sidste krise.

    #223976
    testForfatter

    Specielt skjult kan man nu ikke kalde beregning af valør dage for erhvervskunder. Det er også et faktum at staten kun havde tabt penge på at danske bank evt. var gået konkurs. Du tjente de så penge på at låne penge til dem i stedet.

    1.4 Valørmæssige overtræk
    Rentedatoen på indbetalinger er ofte bankdagen
    efter indbetalingen. Hæver I derfor penge
    på jeres konto samme dag, der indbetales på
    kontoen, kan der i visse tilfælde opstå et så-
    kaldt valørmæssigt overtræk. Det vil sige, at
    udbetalingen får rentedato dagen før indbetalingen.

    https://www.danskebank.dk/PDF/PRISER-VILKAAR-FAKTAARK/ERHVERV/Generelle-vilkaar/Beregning-og-tilskrivning-af-renter-i-Danske-Bank-erhverv.pdf

    #223978
    thsvForfatter

    For 15 år siden havde DB i hvert fald valørdato efter indbetalingen, så en regning betalt samme dato som løn gik ind kunne koste 1, 3 eller endog 6 dage med overtræk.
    Nordea havde allerede dengang vi skiftede for 8 år siden samme valørdato og det samme havde Skandiabanken.

    For resten er udregningen forkert, da 37 kr ingenlunde er 20% af 5.000 kr., men kender da masser af firmaer, der beregner 1,5% i rente pr. løbende måned man ikke betaler regning til dem.

    #223980
    testForfatter

    thsv bemærk venligst at der her er tale om en erhverskunde.

    erhverkunde vilkår i nordea:

    “Ved indbetalinger er rentedagen som hovedregel den første dag efter indbetalingsdagen, hvor
    banken er åben for ekspedition"

    https://www.nordea.dk/Images/38-49733/GenVilkErhverv_01112009.pdf

    Dansk Bank ændre regler for privat kunder for mange år side. Summa sumarum er det som altid at at sætte sig ind i det.

    #223982
    testForfatter

    ps at nordea og dansk bank ændre det for ca 8 år siden passer meget godt med det skift der den gang kom i lovgivning. Men jeg er da glad for THSV at vide at nordea på det her punkt overholder loven. 🙂

    http://www.ft.dk/samling/20081/lovforslag/l119/beh1/20/forhandling.htm?startItem=

    #223988
    TRFForfatter

    thsv:
    De 20% er beregnet således:
    forhold mellem rente og negativt beløb: 37/5000=7,4*10^¨(-3) kr pr. overtrukket kroner
    Det giver en “forhold pr. time" ( jeg er jo blevet bonnet for 6 timer) : 7,4*10^¨(-3)/6= 1,2*10^(-3) kr pr . time.
    Det giver på et år:1,2*10^(-3) kr * 24* 365 = 1080 kr – altså ca 1/5 at 5000, altså lidt mere end 20 %

    #223990
    testForfatter

    ja ja jeg har også hørt om hoteller der regner i timer. Banker regner i dage.

    #223992
    thsvForfatter

    TRF, din udregning er håbløs!

    37 kr på 6 timer = 148 kr på 24 timer
    365 dage á 148 kr = 54.020 kr
    hvilket modsvarer 1080% i rente af de 5.000 kr

    Tror du får blandet procenter og kr sammen i din udregning.

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.