renovering af hus, låne til det eller spar op

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Jesper Lyhne (1)Forfatter
    Indlæg
  • #95554
    Jesper Lyhne (1)Forfatter

    Hej

    Jeg går og pusler med tanken om at få lavet lidt større arbejder på vores gamle hus.

    Helt konkret ville jeg få lavet en del facadeisolering, få nye vinduer isat og selv opsætte et nyt køkken.
    Den samlede sum til det forventer jeg rammer i omegnen af 200.000 som jeg nu går og overvejer om det vil kunne svare sig, at låne i banken.
    Fordelen ved at låne er vel at det bliver lavet nu, med dertil hørende besparelse på varmeforbruget.
    ulempen er vel, at det vel som udgangspunkt er dyrere at låne, frem for at spare op?

    Jeg er helt grøn, på økonomifronten, derfor spørger jeg efter råd herinde.

    forhåbningen er at vi kan omlægge realkreditlånet, og forøge dette med de 200.000. vi har pt. et 30-årigt fastforrentet (3%) lån, med restløbetid på 27 år.
    ved omlægningen vil renten lande på 2%, for et tilsvarende lån.
    Jeg er klar over at det jo forudsætter at huset kan vurderes, til værende 250.000 mere værd end det vi købte det til. (har pt. 80% belåning) men lad os antage det kan det 🙂

    Jeg er bare i tivvl, om det er hensigtsmæssigt at gå i gang med projekterne nu (som jo starter med finansieringen)?

    #223740
    testForfatter

    Havd spare du i varme, hvor meget irritere køkkenet dig? Hvad er der af problemet med vinduerne ? Hvad koster det at låne? Sæt selv pludselig og minus og regn det ud.

    #223744
    Jesper Lyhne (1)Forfatter

    Hejsa

    Tak for svar:-)
    Det er svært at vurdere besparelsen, synes jeg.. men energimærket (3 år gammel) nævner en besparelse ved isoleirngen på 6100,- årligt.. Der er dog skiftet fyr siden, så den vil formentlig være 20-25% lavere..
    Vinderne er fra 1965, punkterede, og kuldenedfaldet er markant og mærkbart. (der er 3 stk, som er monteret i en facade, med max 70mm isolering) hele denne facadedel ville vi skifte, i samme projekt.
    beregning fra banken hedder ca. en øget månedlig omkostning på 800,- (9600/år)

    #223758
    testForfatter

    Er du i tvivl ? Så vendt til det bliver rigtigt koldt 🙂

    #223786
    thsvForfatter

    Hvor stort er det eksisterende lån i kr?
    Hvad var vurderingen/købesummen i kr?
    Har I anden gæld i huset?

    Forøger det kun vurderingen med 200.000 kr kan I jo evt. låne de sidste ca. 50.000 kr som kassekredit uden sikkerhed, da denne i mange måneder vil være i nul og derfor ikke koste det store i renter.

    Ingen tvivl om at det er rentabelt at modernisere huset, det er jo lige før at varmebesparelsen betaler den forøgede finansieringsudgift.
    Og kan I omlægge 1,5 mill. som 3% lån til 2% sparer I jo 15.000 kr årligt i renter på den post eller 10.000 kr efter skat. Ja, så stiger afdraget, men det er jo en slags langsigtet opsparing.

    #223788
    Jesper Lyhne (1)Forfatter

    Igen, tak for svar

    #223790
    Jesper Lyhne (1)Forfatter

    Igen, tak for svar

    #223792
    Jesper Lyhne (1)Forfatter

    Prøver igen..

    Igen, tak for svar

    Eksisterende lån: 950.000 (ca.)
    Købesum :1.200.000
    Pt. Brugt ca. 250.000 på forbedringer (et ekstra bad, nyt fyr+nye vinduer )
    Ingen anden gæld i hus eller anden gæld, overhovedet.

    Ja, det virker næsten som om besparelsen vil kunne dække den øgede udgift..
    Eller?

    #223796
    thsvForfatter

    Så kan I få en vurdering på 1,4 mill. mangler der kun en smule til at I har de 200.000 kr og det kan opsparingen løbende vel næsten dække.

    Du skal have fat i banken prompte, så jeres lån kan opsiges inden 31/10, da der ellers bliver overkurs på indfrielsen eller I skal vente 3 måneder.
    Held og lykke med projektet og I bliver glade for et mere energivenligt hus.

    #223882
    testForfatter

    hvad vurderingen ender med at bliver er meget vanskeligt at udtale sig om, lidt som at spå om fremtiden.

    min erfaring om med de energi besparelser man kalkulere er at de ikke holder, men måske er jeg skadet at jeg faktisk har en tekniske uddannelse som rigtigt mange af de energi konsulenter du ville kunne kontrahere med også har.

    Mit råd er stadig at læge regne maskinen lidt væk og så mærk om det trækker fra de vinduer eller ej.

    Har du råd også selv om besparelse ikke holder vand?

    Og er du så i tvivl?

    #223890
    Jesper Lyhne (1)Forfatter

    igen, tak for kommentar:-)

    Jeg har råd, det lader til at komme til at koste ca. 8-900 per måned. (ved samme restløbetid, som nu)

    Det trækker fra vinduerne, og gulvet er is koldt.., på steder.
    Nye vinduer er faktisk slet ikke angivet på energimærket, så jeg er helt enig, det er en eller anden beregning, som ikke nødvendigvis har hold i virkeligheden..
    beregningen går kun på efterisolering af facade+sokkel= besparelse: 6100/år hertil vil så skulle lægges en facadeudskiftning på 6,5 meter af husets facade, fra gulv til loft, som går fra en løsning med punkterede ruder fra 1965 og isolering svingende fra 10mm til 70mm, til en trelagsglas-løsning, med isolering i min. 200mms tykkelse (så meget der nu er plads til)

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.