Medarbejder i banken laver en fejl med indfrielse af lån til HMN- har de en tabskonto?

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Rollo2610Forfatter
    Indlæg
  • #95526
    Rollo2610Forfatter

    Hej

    Ifm. salget at mit hus, skal der indfries nogle lån.
    Jeg har et lån til et nyt gasfyr og dette skal jo indfries, og et banklån og real-kreditlån
    Bankrådgiveren skriver i en mail til mig, at han skal bede om restgæld og konto nr. til HMN så han kan indfri lånet
    Dette sender jeg på mail til ham og efter at provenuet er delt mellem min ekskone og jeg.
    Ejendomsmægleren og bankrådgiveren skriver at så er handlen afsluttet og alt er gjort op.

    Så modtager jeg fra HMN en betalingservice besked om, at der bliver trukket 29.491,84 kr her til den 3/10-2016

    Klip fra mailen som banken sender til mig i juni måned:

    Oplysning fra HNG omkring lån til Naturgas som skal indfries(vi skal bruge konto nr.og restgæld)

    Jeg sender konto nr og beløbet på restgælden

    Så har jeg skrevet lidt frem og tilbage om at det er dem som har lavet fejlen, da de ikke har indfriet lånet
    De har selv haft salgsbudgettet fra min mægler

    Så kommer følgende svar fra banken i dag

    Klip fra mail fra banken:
    Det er rigtig ærgerligt, at jeres lån hos HMN ikke er blevet indfriet sammen med de øvrige lån, men det er en udgift, som hele tiden har fremgået af ejendomsmæglerens provenuberegning. I har således i slutafregningen fået for meget udbetalt i forhold til, hvad I har været oplyst om af mægleren.

    Vi er derfor ikke enige om, at banken har påført jer et ekstra tab i den konkrete sag.

    Vi medgiver naturligvis, at låneindfrielsen burde have været medtaget på den indfrielsesaftale, som I indgår med Danske Bank, og det beklager vi fejlagtigt ikke er sket.

    Alle omkostninger relateret til forsinket betaling vil selvfølgelig blive godtgjort af banken (indfrielsesgebyr og ekstra renteomkostninger), hvorimod jeres skyldige gæld er jeres eget betalingsansvar.

    Mit spørgsmål er så, har en bank ikke en tabskonto, når en medarbejder laver en fejl?

    Mvh
    René

    #223390
    MichaelForfatter

    Hvorfor i alverden skulle banken dog betale din private gæld?? Jeg bliver sgu ærlig talt temmelig sur når jeg læser din tråd her. Du har jo ikke tabt en eneste krone og nu fisker du så efter 30.000 kr du aldrig har været berettiget til?! Komplet useriøst tangerende grådighed

    #223392
    Rollo2610Forfatter

    Fordi de har lavet en fejl ved ikke at indfri gælden til HMN
    De havde gjort det hele op og jeg regner med når en medarbejder fra banken beder om oplysninger så de kan indfri gælden.
    Så bliver det gjort – inden provenuet bliver delt mellem min x kone og jeg

    Problemet er at nu står jeg med den gæld, fordi min x kone ikke betaler.

    #223394
    MichaelForfatter

    Jeres provenu var jo så de 30k større i forhold til den oprindelige provenuberegning. Dem kan I så bruge på “ekstraregningen"

    At du og din ex ikke kan finde ud af det er banken inderligt underordnet. Det er en bank – ikke en parterapeut.

    #223398
    testForfatter

    Jo natuligvis har banken et ansvar for de fejl deres medarbejder laver hvis det påføre dig et tab. Jeg kan så bare ikke som banken se at du er blevet påført noget tab.
    Hvis du ikke er ening klager du først til bankens klage ansvarlig og siden til ankenævnete.

    #223400
    morsdrengForfatter

    Forudsætningen for at banken er erstatningsansvarlig overfor dig er, at der er lavet en fejl og at du har lidt et tab der kan opgøres. Den første betingelse er sandsynligvis opfyldt, men det er den anden IKKE. Dine forventninger er blevet skuffet, men du har juridisk set IKKE lidt et tab, for selv når HMN er indfriet, står du tilbage med det rigtige beløb, som så vidt jeg kan forstå også fremgik af mæglerens provenuberegning.

    Normalt er det sådan, at den der berigtiger handelen, dvs. udfærdiger og tinglyser skødet, også indfrier den tinglyste gæld i ejendommen, hvilket er forudsætningen for at køber kan få anmærkningsfri skøde og salgsprovenuet dermed kan blive frigivet til sælger/dig. Tidligere var det typisk købers advokat der berigtigede handelen, men i dag er det ofte mægleren der gør det på sælgers vegne. At der er lavet en indfrielsesaftale med Danske Bank falder derfor udenfor den sædvanlige arbejdsdeling ved berigtigelse af en ejendomshandel.

    Men følg det råd du har fået ovenfor. Kontakt bankens klageansvarlige, hvis kontaktinformationer du kan finde på bankens hjemmeside. Hvis du ikke er tillfreds med hans afgørelse kan du klage til Pengeinstitutankenævnet.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.