Selvforvaltning af pension – honorar

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Michael (221)Forfatter
    Indlæg
  • #95517
    Michael (221)Forfatter

    Hej,

    Jeg overvejer at overtage forvaltningen af min pension, da jeg har fint indblik i forvaltning af investeringer i kapitalmarkedsprodukter. Baggrunden er nu ikke, at jeg tror, jeg kan opnå et bedre afkast end markedet generelt.

    Jeg tænker imidlertid, at jeg kan fakturere mig selv et honorar for opgaven, svarende til de forvaltningsomkostninger, som pt. opkræves af de mange investeringsfonde, som mit pensionsselskab tilbyder mig at investere i. Herved kan jeg opnå en yderligere indtægt til min daglige økonomi. Er det lovligt? Hvor meget må man evt. fakturere sig selv i % eller kr.?

    Da jeg ikke betaler topskat, må det derfor medføre, at jeg beskattes med ca. 37% af mit honorar. Er det korrekt?

    Jeg kan ikke finde hoved og hale i pensionslovgivningen. De fleste aktører skrider kun, hvordan regler er; ikke hvor de har dem fra. Er der nogen der har et link til en god side med overblik over lovgivning til pensionsområdet?

    På forhånd tak.

    Mvh
    Michael

    #223258
    testForfatter

    tak for det gode grin, men så let kommer det nok ikke til at gå at trække pension midler ud af din opsparing.

    #223260
    MichaelForfatter

    Er spørgsmålet virkelig stillet i ramme alvor?

    #223272
    Michael (221)Forfatter

    Ja, det er det. Det tager tid at forvalte sin egen formue, så det er vel kun fair at man selv modtager det honorar, som en formueforvalter ellers ville have modtaget. Umiddelbart kan jeg ikke se det adskiller sig fra hobbyvirksomhed.

    Er der nogen, der har saglige forklaringer på, hvorfor man ikke skulle kunne det? Fx henvisning til lovgivning, afgørelser, osv.?

    #223274
    Michael (221)Forfatter

    Der er ikke tale om at “trække penge ud". Udelukkende om at overtage det honorar, som en formueforvalter ellers ville have fået, fordi det kræver tid, engagement, uddannelse, viden i det hele taget, osv. at forvalte sine egne penge. Selve opsparingen er jo den samme efter betaling af honorar, hvadenten det er den ene eller den anden, der modtager pengene.

    #223276
    testForfatter

    Fordi den slags aktiviteter er underlagt lovgivning og det at trække egene pensionsmidler til betaling af en selv natuligvis er en omgåelse af bestemmelse for udbetaling af din pension

    #223280
    MichaelForfatter

    Det tager også tid at rengøre hjemmet, men det giver dig ikke ret til at fakturere dig selv for en sådan ydelse?! Det samme gælder naturligvis alt muligt andet herunder formueforvaltning.

    Så glem det. Der er ingen vej derhen hvor du gerne vil gå.

    #223298
    Michael (221)Forfatter

    Men I henviser jo ikke til nogen konkret bestemmelse. Hvilken lov eller afgørelse er det, der siger, at der er tale om “udbetaling af pensionsmidler", når der blot er tale om at flytte et honorar fra en ekstern aktør over til en selv for at udføre et reelt stykke arbejde med formueforvaltning?

    Umiddelbart kan jeg overhovedet ikke se logikken i, at det skulle være “udbetaling af pension". Beløbet bliver jo udbetalt i forvejen til de fonde, som mit nuværende pensionsselskab giver mulighed for at investere i. Selve den tilbageværende pensionsformue er jo uændret netto efter betaling af honorar.

    Rengøringsproblematikken kan jeg ikke se forbindelsen til. Det er af flere årsager en helt anden type problemstilling og giver slet ikke mening, da man så skulle betale ekstra skat af at udføre arbejde for sig selv. Hvis det skal være en god ide, så skal man nok over i noget mere kreativt, som måske kan lade sig gøre, men som jeg ikke har hverken erfaring eller fantasi til at finde på.

    Jeg vil bare gerne betale mig selv for et reelt stykke arbejde, som jeg pt. betaler andre for og svare skat af indtægten. Da mange af de fonde jeg har investeret i forvaltes af udenlandske forvaltere, så vil det fra SKATs synspunkt være en vanvittig god ide, da der så betales skat i Danmark fremfor til folk med store huse, dyre biler og hurtige damer i Luxembourg, Lichtenstein, USA, Bermuda, osv., hvor de nu end er hjemhørende. For mig at se er det en win-win for pensionsopspareren og Staten Danmark.

    #223300
    MichaelForfatter

    Kontakt Skat og få det samme svar som du allerede har fået herinde hvis du er utilfreds. Alternativt gå til en politiker og få vedkommende til at arbejde for dit forslag til en ændring af skattelovgivningen.

    PS: Hvis det VAR muligt i dag at lave det nummer så var der jo allerede nogle regler og retningslinier for hvor meget man lovligt kan betale sig selv i “løn" – men det er der ikke og derfor er der intet at henvise til.

    PPS: Når du ikke har muligheden i dag så får du jo alligevel fortjenesten ved at udføre arbejdet selv, men den forbliver blot i pensionsformuen. Alle udbetalinger herfra er belagt med en 60% strafafgift + evt. gebyrer til pensionsselskabet.

    #223304
    Michael (221)Forfatter

    Jeg kunne ikke læse af jeres svar ovenfor, at I havde sat jer ind i sagen, og hvorvidt SKAT havde taget stilling til det eller om andre havde overvejet samme mulighed. At kalde det et “nummer" synes jeg ikke er rimeligt. Det er et ord der typisk anvendes af revisorer og skatterådgivere, der oftest tager udgangspunkt i at folk er opportunistiske og søger at omgå alt hvad der kan omgås. Min holdning er, at lægger man en indsats, er det også kun fair at tage penge for det. Det er hele fundamentet under, hvordan samfundsøkonomien fungerer. At man ikke må tage penge for det, er på ingen måde intuitivt. Tværtom er det dybt ulogisk, da råderetten over pensionsformuen er adskilt fra ejeren og de derfor ikke kan anses for at være en enhed. Lægger man en arbejdsindsats i dag, skal man også nyde godt af det i dag, hvis man ønsker.

    Men tak for svar. Du har jo desværre nok ret.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.