Indfrielse af lån ???

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • BoneerForfatter
    Indlæg
  • #95513
    BoneerForfatter

    Hej herinde , har et forbrugslån på 100.000 som jeg gerne ville flytte til anden bank men inden jeg sætter for meget igang ville jeg høre om hvis jeg skylder 100.000 og betaler lånet ud på en gang. Er det så det skyldne beløb der skal betales eller er det beløbet plus renter ?

    #223198
    NøragerForfatter

    Hej.
    Det er ikke plus renter… Men der kommer med statsgaranti et indfrielsesgebyr på. Hvor stort det er afhænger af hvad der står i lånedokumenterne.
    Til en lille smule sammenligning kan jeg fortælle at jeg for 3 år siden indfriede et billån på ca. 300.000 5 år før tid. Det kostede mig omkring 4.000.

    #223200
    morsdrengForfatter

    Naturligvis er det PLUS renter hvis man indfrier et banklån, for der skal altid betales rente til selve indfrielsesdagen.

    Rente tilskrives ofte kvartalsvis, så hvis restgælden på dit lån var 100.000 kr. EFTER sidste rentetilskrivning pr. f.eks. 30.6. skal du naturligvis også betale rente indtil den 10.9. hvor du indfrier lånet, naturligvis med fradrag af de ydelser som du har betalt i mellemtiden.

    Om du derudover også skal betale et eller flere gebyrer i forbindelse med selve indfrielsen afhænger af lånebetingelserne og PI almindelige forretnings- eller lånebetingelser

    #223202
    BoneerForfatter

    Jeg er helt med på man skal betale renter indtil man betaler/lånet , det siger jo sig selv….
    Men hvis nu banken havde regnet med at skulle hive x antal kroner hjem i rente indtægter ved at man afbetalte som normalt kunne man så ikke tænke at de osse forlangte disse penge ved en indfrielse før tid ? Spørger fordi at der er ikke noget der ville kunne overraske mig i måder en bank ville hive penge ud af en på

    #223204
    BoneerForfatter

    Lånet startede på 200.000 og er nu lige under 100.000 kr. Betaler 9,95 % i rente og betaler 7.000 kr om mdr. Så ville jeg gerne have sat ydelsen ned da jeg fik noget skattegæld der var mere fornuft i at komme hurtigere af med…. Men hvis ydelsen skulle ned på 4.000kr om mdr. Ville renten stige til 13% !!! Hvilket jeg ikke ville. Det er Sydbank vi taler om her og er så lige blevet favorit kunde og det indebærer man kan få et såkaldt frikort på sit lån men så ville renten osse stige til 13%

    #223206
    morsdrengForfatter

    Rent teoretisk kan det tænkes at långiver skal have betaling når lånet indfries FØR tid, fordi han har regnet med at have pengene udlån i endnu xx år til en pæn høj rente. Det er især gældende hvis lånet er med fast rente, for er renten falden skal långiver have lånet indfriet til overkurs for fortsat at kunne få den samme rente i kroner som han hidtil har fået.

    Gå ind og se på de almindelige betingelser for lån i Sydbank, og så vi du sandsynligvis kunne se, at debitor til enhver tid er berettiget til at indfri lånet. Så det er næppe sandsynligt at du skal betale andet end rente til indfrielsesdagen og måske et gebyr for indfrielse/opgørelse af lånet.

    Men det letteste vil være at spørge Sydbank

    #223212
    thsvForfatter

    100.000 kr til 9,95% og 7.000 kr i mdl. ydelse løber i lige omkring 15 måneder, så meget lidt rente, du når at betale i den periode.
    Så kun omkring 6.800 kr i renter, hvoraf skatterabatten endda betaler halvdelen.
    Så pas på med at du ikke drukner i gebyrer ved en omlægning.

    Indfrielse før tid:
    Der står uden tvivl noget om dette i de lånedokumenter du fik ved lånets oprettelse.

    Løbetidsforlængelsen ved at nedsætte ydelsen beløber sig til ca. 6.000 kr i ekstra renter ved uændret rente og til 11.000 kr ved de 13%.

    Lyder som om at Sydbank er en dyr bank for dig, flere banker tilbyder billige kassekreditter på op til 50.000 kr til samme rente lige under 10% som du betaler, men pas på med at skulle nye lånegebyrer, det er din gæld afdraget på for kort tid til at kunne betale sig.

    Hvilken skattegæld er der tale om og til hvilken rente?

    #223222
    BoneerForfatter

    Tak for sagligt svar thsv.

    #223224
    thsvForfatter

    Ups, skatterabatten betaler en trediedel…

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.