Stor friværdi men låneafslag. Hvad gør jeg?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AB11111Forfatter
    Indlæg
  • #95466
    AB11111Forfatter

    Hej,
    Kort sagt: min familie har fået afslag på lån i sommerhus grundet for lav indtjening, på trods af stor nok friværdi i familiens sommerhus. Hvad gør jeg?

    Jeg, som er en studerende på 25 år, har brug for at tage et lån på 130,000 kr. til studier i udlandet. Min familie har et sommerhus, og der er nok friværdi i sommerhuset til, at de 130,000 kr ikke vil komme op over 60% af friværdien.

    Mine forældre (hhv. 62 og 58 år gamle) har søgt om optagelse (udvidelse af nuværende realkreditlån) gennem det realkreditinstitut, som sommerhuslånet er i. Lånet er blevet afvist grundet for lav indtjening / general kreditvurdering. Hverken af mine forældre står i RKI eller lignende; deres økonomi er fin udover, at deres indtjening er faldet siden sommerhuslånet blev optaget. Jeg vil selv have mulighed for at afdrage på lånet efter endt uddannelse, og der bliver oprettet en juridisk bindende afbetalingsafbetale mellem mig og mine forældre (som mine forældre også har fremvist ved låneansøgningen).

    Hvordan kan man låne penge i sin friværdi, uden at kravene til indtjening er store?

    Mange, mange tak for jeres hjælp!

    Mvh
    Andreas

    #222578
    MichaelForfatter

    Altså, hvis indkomsten ikke kan bære afdragene på det nye lån så giver det vel sig selv?! Friværdien har ingen relevans i den forbindelse. At du har mulighed for at afdrage gælden efterfølgende er irrelevant eftersom du ikke har ejerandel i sommerhuset. Det er udelukkende dine forældres økonomi der er relevant

    #222582
    testForfatter

    Man ku jo i så flad realiser den påståede friværdi. Grunden til jeg kalder den påståede er at sommerhuse i nogen områder er usælgelige

    #222590
    testForfatter

    ps hvis man skriver at det er lidt interessant at du mener det er andres eller dine forældres opgave at løse dit problem så er man vel bare et surt gammelt røvhul ikke? men jeg synes det er interessant trend i tide at det åbenbart er andres og dine forældres problem at du som 25 årig har fået den ideen at du SKAL læse i udlandet. 130.000 kr er ikke et urealistisk beløb at spare op og som 25 årig tænker jeg at man forhåbentligt er ved at nå til et punkt hvor man har forstået at man skal finarieces ens eget liv.

    At skabe en gæld for dine forældre også så tæt på pensions alderen, som de hvis det går galt for dig kommer til at hænge på, synes jeg ikke er vejen frem. Var jeg en af dine forældre ville jeg nok ha sagt nej til at stifte yderlige gæld.

    Jeg har venner der stadig giver deres børn lomme penge selv om de er flyttet hjemme fra og har hus. Jeg synes det er desideret usundt. Børn skal lære at være økonomiske uafhængig og at man skal spare op til ting.

    Så ville nogen nok tænke at jeg har et dårligt forhold til mine børn. Det synes jeg ikke. Hvis de eneste de kan bruge mig til var bank så jeg også heller at de blev væk.

    #222630
    ABDForfatter

    Hvorfor i alverden tager du dig en sådan luksus når du ikke selv kan finansiere det!? Der er masser muligheder for at studere i udlandet et semester el. lign. gratis, så meget kan jeg da huske fra min studietid.

    Hvis du absolut vil på en eller anden fin/speciel skole i udlandet så er det bare med at komme igang med at arbejde og spare sammen min ven. Flyt hjem til dine forældre og tag 2-3 jobs så har du hurtigst sparet de penge sammen på et par år. Når du så har tjent de penge i dit ansigts sved så tror jeg også du har noget mere respekt for hvad du vil bruge dem på, endsige være motiveret til at studere som en gal for at det skal lykkedes.

    Beklager det halvsure opstød er bare stødt på for mange luksus curlingstudenter der nasser på deres forældre og “låner" penge som aldrig kommer retur.

    #223080
    JN18Forfatter

    Det er ganske useriøst at de to ovenstående indlæg udelukkende handler om at lufte egne fordomme og meninger – uden overhovedet at kende til dine behov/ønsker for at studere i udlandet. Danmark har brug for internationalt uddannede folk, så forsøg virkelig at realisere dit ønske. Imidlertid er det nok vanskeligt med et bank lån, så jeg håber du er bekendt med de mange fonde der støtter studerendes internationale studier. Der er heldigvis folk der har større perspektiver og indsigt i hvorledes vores verden kan opretholde en høj levestandard på sigt end de to ovenstående indlæg vidner om.

    #223084
    testForfatter

    perspektivet i en uddannelse er fint. Perskestivet i at være afhænge af sine forældre i en alder af 25 år er usundt

    JN18, du lufter jo i lige så høj grade både dine mening og fordomme som jeg gør.

    ingen af os ved hvilken uddannelse der her er tale om.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.