STOR studiegæld, hvad kan bedst betale sig afdragsmæssigt?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • PrincessForfatter
    Indlæg
  • #95444
    PrincessForfatter

    Jeg har gennem (mange år efterhånden), været så dum at optage studielån, mens jeg har været på en del forskellige uddannelser. Sagen er den at jeg nu ganske vidst har gennemført en mellemlang videregående uddannelse, men samtidig står jeg med en studiegæld på ikke mindre end 610.000kr.! Det er komplet idiotisk, det er jeg godt klar over, men betales tilbage det skal de selvfølgelig. Spørgsmålet er bare hvad der er mest fordelagtigt??

    Jeg kan se at der løber renter på svarende til diskontoen + 1%, men hvad skal jeg taste ind på min forskudsopgørelse?
    Hvad kan desuden bedst betale sig mht. afdrag pr. måned. At “banke" en stor del af gælden af hurtigt, mens jeg (formentlig), har et relativt højt fradrag pga. renterne, eller betale et fast beløb, hver måned, de næste 15 år??

    Håber der er nogen der kan hjælpe 🙂

    #222342
    thsvForfatter

    Umiddelbart indberetter Statens Administration selv renterne og de første mange ydelser vil være rene renter, ved 15 år vil din ydelse blive ca. 3.650 kr hver måned, kunne være smart at hæve betalingen til 4.166 kr om måneden, da du så får maksimal værdi af rentefradraget (50.000 kr årligt) på ca. 33%, evt. overskydende renter udover dette giver 6% mindre i 2017, 7% i 2018 og 8% mindre i 2019. De højere afdrag i starten vil ligeledes begrænse ydelserne i resten af perioden, eller du kan fortsætte med samme beløb for at tage højde for at renten nok stiger i fremtiden.
    Dit SU-lån svarer til ydelsen på et 30-årigt RK-lån på 1 million, så din indkomst skal være god for køb af ejerbolig med den gæld i bagagen.
    Afhængigt af hvor længe du har skrabet gæld sammen er 100-120.000 kr typisk tilskrevne renter, mens resten er de udbetalte beløb, så de første 2½ år vil være ren rente du afdrager. herefter vil nettoværdien af ydelserne stige drastisk, da du ved 500.000 kr i gæld og 1% kun betaler 5.000 kr i rente og dermed 45.000 kr i afdrag, og altså får ca. 15.000 kr mindre udbetalt til den tid.

    #222344
    thsvForfatter

    PS: havde selv SU-gæld i sin tid, men valgte at indfri den i forbindelse med 2. køb af ejerbolig, da ydelsen jo belastede budgettet ret voldsomt.
    Min gæld var dog beskeden kun de rene SU-lån på halv SU i en kortere periode (3-4 år), mener min gæld var lige over 100.000 kr efter endt uddannelse dengang, men renten var også noget højere.

    #222346
    thsvForfatter

    https://www.borger.dk/Sider/oversigt-su-gaeld.aspx

    Der står en masse om SU-lån og deres tilbagebetaling på dette link, bl.a. om at de første 2-3 år typisk kun er renter, der tilbagebetales.

    Held og lykke med afdragene, håber dit studie var det værd.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.