Smarteste investering af privat rate pension?

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • OOAForfatter
    Indlæg
  • #95440
    OOAForfatter

    Hej alle,

    Min mor har en privattegnet rate pension hos Arbejdernes Landsbank som pt. lyder på 330.000 kr.

    Sidste år blev hun i forbindelse med et filial-skift tilbudt om hun ikke ville investere rate pensionen, hvilket hun så takkede ja til. Disse er så blevet investeret i en lav-risiko pulje som er fordelt som følge: 60% obligation, 15% kreditobligation og 25% aktier.

    I det første halvår af 2016 (Januar-Juni) har hun fået følgende:
    – Afkast på 1,86%: 6.115,12kr.
    – Administration på 0,37% (altså ca. 19,9% af total afkast): -1.198kr
    – Afkast i alt 1,46%: +4,831kr.

    Som hendes CBS-studerende søn (med begrænset viden/erfaring med investeringer) har jeg så studset over et par ting:
    – Først og fremmest; er ca. 20% af afkastet en fair procentdel banken tager i administrationsgebyr?
    – Er disse puljer gebyrerne værd, eller burde hun gå ud og investere direkte selv?
    – Eller har I nogle gode råd/alternativer til hvor og hvorledes hun burde investere?

    Hun er primært til lav-risiko investeringer, men tænker på måske at investere 50.000-100.000kr. af de 330.000kr. i noget med højere risiko.

    På forhånd mange tak!

    Oliver

    #222298
    ABDForfatter

    Bankens administrationsgebyr er desværre uafhængigt af forrentningen, de skal stadigt have betaling selv med negativ forrentning.

    For at svare direkte på dit spørgsmål: hun bør investere selv, med hjælp fra dig, se f.eks. de flere glimrende tråde her på forummet om ETF’er som er en slags passivt forvaltede investeringsforeninger med meget lave omkostninger.

    Nu skriver du ikke hvor lang tid hun har til pension, men hvis der er god tid, så få skruet op for risikoen, der er ingen grund til at rode rundt med så lavt et afkast.

    #222364
    Den interesseredeForfatter
    #222574
    OOAForfatter

    Jeg takker mange gange for jeres svar!

    Jeg kigger lige på ovenstående forslag når jeg har tid til at fordybe mig lidt i det! 🙂

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.