Nye Pensions og efterløns regler

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87575
    AnonymForfatter

    Jeg fik i går et brev fra min bank hvor de opfordrede mig til at lave en pensions opsparing inden 1. april (jeg mener det var den dato, men er ikke sikker) for så ville jeg høre ind under de gamle efterløns og pensions regler. Hvis jeg først lavede en pensionsopsparing efter 1. april så ville jeg høre ind under de nye regler som jeg ikke vil drage nogen fordel af (siger banken)
    Er der nogen der ved noget om det nye regler? hvad kommer det til at betyde for en normal Dansker?
    Jeg er 20 år og studere endnu, og havde først tænkt mig at lave en pensionsopsparing når jeg bliver færdige med studierne. Det det kunne være jeg skulle gøre det nu?

    #110660
    AnonymForfatter

    De nye regler pr. 010407 har betydning for hvornår pensionen kan udbetales.

    Pensioner oprettet FØR 010407 udbetales fra man fylder 60år.

    Oprettes pensionen EFTER 010407 sker udbetaling først når man er 62år.

    Alt dette fordi efterlønsalderen fremover bliver 62år og folkepensionsalderen stiger til 67år som følge af velfærdsreformen.

    #110672
    fk2001Forfatter

    Er det ikke en underlig fornemmelse at tænke på pension når du ikke engang er færdiguddannet??????????

    Een ting kan du være helt sikker på. De regler laver politikerne om et utal af gange ingen du går på pension. Og efterløn, det er en by på mars når du når 60, 62, eller hvad dette måtte være ændret til i mellemtiden.

    Hvis du kan lave en pensionsopsparing i banken uden at indbetale en eneste krone på den, så har du intet at miste. Skal du sætte mere en 1 kr ind på kontoen eller betale et gebyr, synes jeg du skal glemme alt om det.

    #110676
    AnonymForfatter

    Jeg nærmer mig de 60 og skruer nok snart at holde fri på fuld tid. Gennem et langt liv har jeg efterhånden raget mig ind i så mange forskellige pensions-opsparinger – nogen kan jeg bruge i morgen, andre først når jeg er fyldt 67, og jeg er ærlig talt lidt ligeglad med hvornår de frigives. Det er bare et spørgsmål om, hvad jeg ‘spiser af’ først.

    Det er altså overhovedet ikke sikkert at det vil være væsentligt hvornår en pension kan udbetales. Men derfor kan det vel være meget godt at komme igang. Tegn du bare en kapitalpension med en indbetaling på 100 kr/md.

    #111010
    AnonymForfatter

    Du kan ikke oprette en pensionsopsparing uden enten at indbetale en løbende præmie eller via indskud.

    Det er dog en god ide at starte så tidligt som muligt, da os i 20 érne ikke kan være sikre på en folkepension , når vi engang skal pensioneres… (ved det er et holdningssynspunkt).

    Men du kan sagtens oprette f.eks. en kapitalpension og indbetale 10 eller 100 kr om måneden, og selvom du er studerende, kan man godt undvære 100 kr.

    #111032
    AnonymForfatter

    Til Falentin:

    Man kan nu sagtens oprette en kapitalpension og indbetale et mindre engangsbeløb, og så derefter i en årrække feks. i forbindelse med studietid ikke lave indbetalinger.

    Der er ingen krav om minimumsindbetalinger på en kapitalpension – kun maksimum (43.100,00 årligt 2007).

    #111034
    AnonymForfatter

    Bare for fuldstændighedens skyld, så er dette det normale maximimsbeløb både for rate- og kapitalpensioner.

    I al fald for ratepensioner er der tre situationer hvor større indbetaling accepteres:
    1. Større engangsindbetaling, men fradraget fordeles over op til 10 år
    2. Bindende aftale om årlige indbetalinger af et større beløb
    3. Engangsindbetalinger af op til 30% af overskuddet fra personlig virksomhed

    #111152
    dietrich 88Forfatter

    Tak for dit indlæg,- du har fuldstændig ret. Alle de penge man binder, uden selv at kunne have dem, når man ønsker, enten modregnes i efterløn, tpensionstillæg og andet. Staten har været enorn grådig: man har inkasseret den ekstra pensionsfond, man modregner indeksopsparing til del i efterlønnen fra 60 års alderen, selvom pensionsalderen nu er 65 år forløbig. Man har snydt efterlønner for 2 års efterløn (diff. 65-67) det betyder at min hustru og mig mister 4x 70.000 brutto på 2 år. Det kalder vore politiker velfærdsreform. En velfærdsreform for dem selv.
    Indtil for få år var pensionsafkastskatten mere end 50 % af afkastet, som blev trukket hvert år. Nu trækker pengeinstitutet m.m. stadig 15% pensionsafkastskat hvert år. Dette gør man af pensioner , som gerne skulle vokse sig stort. Men ingen gør noget imod dette vanvid !

    #111158
    AnonymForfatter

    Man er normalt altid selv ansvarlig for hvilket pensionsselskab man vælger. Jeg vil søge at melde mig ud af folkepensions-ordningen (mod en pose penge som jeg overfører til anden pensionsopsparing naturligvis). Problemet med mit nuværende pensionsselskab kaldet ‘Staten’ er nemlig:
    – Ustabil ledelse
    – Ledelsen styret af holdninger, ikke professionalisme
    – Ledelsen føler sig ikke bundet af tidligere løfter (knap nok EGNE tidligere løfter)
    – Selskabet er ikke konsolideret med en kapital hensat til udbetaling af kommende pensioner. De forventes indbetalt i fremtiden af de yngre generationer.

Viser 9 indlæg - 1 til 9 (af 9 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.