Billån og kassekredit

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Lasse (54)Forfatter
    Indlæg
  • #95244
    Lasse (54)Forfatter

    Jeg står i den situation at have to biler, hvoraf den ene er købt og den anden er leaset. Da min kones jobsituation har ændret sig, er der ikke længere behov for to biler. I første omgang ville vi derfor skille os af med den leaset bil. Dog, så kan det ikke lade sig gøre før om min. et halvt år jf. leasingkontrakten.

    Vi har derfor sat den anden bil til salg. Pt. skylder vi 115.000 kr. på denne bil. Prisen er lige nu sat til 105.000 kr. Ergo, har vi en restgæld på 10.000 kr. Denne restgæld ville vi evt. finansiere via vores kassekredit.

    Den leaset bil koster 1848 kr. hver måned.

    På billånet er der en rentetilskeivning hver måned, hvilket jeg ikke mener der er på kassekreditten.

    Summasumarum, så vil jeg gerne vide hvad der bedst kan betale sig økonomisk:
    At vente det halve år indtil vi kan aflevere den leaset bil, eller få solgt den anden bil nu, i så fald så må der være en pris for, hvornår det ikke kan svare sig at sælge bilen?

    #220240
    MichaelForfatter

    Det er jo to vidt forskellige resultater der kommer ud af det. I skal aflevere leasingbilen om 6 mdr uanset hvad I gør så sælger I bilen står I helt uden bil til den tid. Personligt ville jeg beholde ejerbilen og aflevere leasingbilen om 6 mdr

    Og så helt generelt skal I simpelthen kigge på jeres økonomi med kritiske øjne og få etableret en opsparing. To voksne med fast arbejde, to biler mv. og så har I ikke 10.000 kr liggende?! Det er ikke særlig hensigtsmæssigt at skulle låne penge til fx. en større tandlægeregning, ny vaskemaskine, reparation af bilen eller andet

    #220242
    thsvForfatter

    Hvis du blot skal vide hvad der billigst skal du også have renten på billånet med i regnestykket.
    Og ligeledes hvad det koster at have den bil i har købt fremover kontra at skulle lease videre.

    Men ellers lyder det billigst at sælge bilen med 10.000 kr i tab, da I undgår driftsudgifter ved at have 2 biler i 6 måneder.

    Derudover kan man i nogle tilfælde, blot tilbagelevere den belånte bil til udlåner, hvis der er taget pant i den og gælden ikke er personlig.

    #220256
    Lasse (54)Forfatter

    Billånet er med en rente på 6% ca. med en månedlig rentetilskrivning.

    Mig bekendt så er der rentetilskrivning på en kassekredit hvert kvartal. Men renten er på 15%.

    Ved ikke, hvis jeg skal regne den ud, om rentetilskrivningerne antal gange om året har meget at sige i forhold til hvad der bedst kan svare sig.

    #220258
    Lasse (54)Forfatter

    Nu er spørgsmålet såre simpelt, Michael. Ved da godt at ikke er hensigtsmæssigt at låne penge til en vaskemaskine osv.
    Men nu er spørgsmålet stillet alligevel.

    Men spørgsmålet var, hvor lavt jeg kunne tillade mig at sælge den anden bil for førend at det ikke kunne svare sig i forhold til at beholde leasingbilen i 6 mdr. endnu.

    #220260
    ABDForfatter

    Jeg antager at bilen i ejer er købt da i har et kørselsmønster som ikke er hensigtsmæssigt med leasing. Med det i mente ville jeg beholde ejerbilen og skille mig af med leasing bilen.

    #220270
    HalliHalloForfatter

    Kan I evt. selv leje en af bilerne ud til en billig penge i 1/2 års tid, den leasede bil kan I nok ikke videreudleje, men den anden kan?

    Men ellers kan jeg ikke se det helt store problem, når I har råd til at have dem begge eller kan sælge den med 10.000 kr. i gæld. Kunne I evt. låne dette lille beløb privat af familie eller bekendte, så I ikke behøver at bruge kassekreditten?

    #220286
    morsdrengForfatter

    Det er desværre ikke rigtigt, at man blot kan tilbagelevere en belånte bil til udlåner, hvis der er taget pant i den og gælden ikke er personlig.

    Hvis bilen ER finansieret med ejendomsforbehold kan man tilbagelevere denne til finansieringsselskabet iflg. kreditaftalelovens § 42. Man kan læse mere om fremgangsmåden på FDMs hjemmeside, men forudsætningen herfor er økonomiske problemer og at gælden derfor er misligholdt. Der er ikke tale om en fortrydelsesret

    #220288
    thsvForfatter

    Tjah, jeg læser det altså som om man blot kan stoppe afdragene og så tilbagelevere bilen, jvf. artiklen:
    http://www.fdm.dk/biler/biloekonomi/sikret-mod-bundloes-bilgaeld

    Man mister selvfølgelig udbetaling og de betalte afdrag.
    Om dette er værd at gøre for 10.000 kr må man overveje med sin moral.

    #220316
    HalliHalloForfatter

    Hvordan kan man skylde mere væk i bilen end den er værd? Det lyder da mærkeligt, så må være en dårlig pris forhandleren har tilbudt på bilen, ligesom købet må være sket for ikke så lang tid siden.

    Er det en god bil, så sælg den dog privat……….

    #220318
    ABDForfatter

    Værditabet kan da nemt overstige afdragene

Viser 11 indlæg - 1 til 11 (af 11 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.