Studielån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95233
    AnonymForfatter

    Hej; jeg har fået sparet en dejlig masse penge sammen, så jeg nu kan betale mit studielån på 220.000 kr tilbage 🙂

    Spørgsmålet er om jeg bør gøre det…

    Jeg kan forstå at real renten i vores samfund ligger på omkring 3 % på lang sigt. På studiegælden betaler jeg diskontoen + 1 %. Dvs så er der 2 % fortjeneste tilbage om året. Endvidere vil der være en række omkostninger, eksempelvis en årlig udgift til eventuelle investeringsforeninger. På den baggrund er 1,5 % i fortjeneste om året nok optimistisk.

    1,5 % om året giver en samlet fortjeneste på ca 20.000 kr. Men skattefar banker vel på døren, så beløbet falder til ca. 10.000 kr. Det er 666 kr om året. Nu skal vi ikke hæfte os for meget ved det symbolske i dette tal, især fordi det beror på en afrundingsfejl 🙂

    666 kr om året. Det er altså beløbet jeg tjener om året ved at investere snarere end at betale studielånet ud her og nu. Bare I aften hvor jeg har researchet for at finde ud af hvad jeg skal investere i og om jeg skal investere har jeg brugt 4 timer. Hvis vi indregner at min fritid koster, så tjener jeg reelt ikke noget. Derudover påtager jeg mig en risiko – studielånet er jo af variabel rente, og investeringerne kan gå i vasken…

    Så hvad siger I, giver mine beregninger mening? Bør jeg bare sige tak for lån til samfundet og betale studielånet tilbage?

    #220038
    testForfatter

    Ja har du ikke anden gæld bør du bare se af betale der studie lån retur.

    #220046
    MichaelForfatter

    Det afhænger helt og holdent af hvad du har af fremtidsplaner. Hvis du står og påtænker boligkøb inden for nogle få år giver det mening at beholde studiegælden og lægge de 220K i boligkøbet i stedet (5% kontant udbetaling er et krav i dag).

    Men husk at et studielån i bund og grund er et forbrugslån – blot til den laveste rente overhovedet og gælden trækker ned i forhold til en kreditvurdering. At sammenligne med hvad du kan få ud af at investere pengene i stedet er som at sammenligne æbler og pærer fordi du introducerer en væsentlig risikofaktor

    #220092
    ABDForfatter

    Hvad hvis diskontoen stiger og aktiemarkedet falder… så står du pludselig i en rigtig lorte situation. Personligt vil jeg aldrig aldrig låne til investering. Hvorfor skulle nogen være interesseret i at låne dig penge til en lavere rente end hvad man kan opnå ved investering? Svaret er selvfølgelig risiko. I min verden kan man ikke “tåle" at tabe penge man ikke har så jeg vil klart anbefale dig at betale lånet tilbage. Eneste undtagelse, som før nævnt, er hvis du påtænker at købe bolig eller bil og dertil vil stifte gæld til højere rente.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.