Er det klogt som studerende at købe andelslejlighed?

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95228
    AnonymForfatter

    Min kæreste og jeg er hver især bachelor studerende i Århus men bliver begge færdige med vores bachelorer til sommer. Vi har besluttet os at vi vil til København at bo til sommer og heraf kommer så mit spørgsmål, er det klogt at købe en andelslejlighed?
    Sagen er den at min onkel og tante hen over sommeren skal fraflytte deres 3 værelses lejlighed på Østerbro og ideen om at købe deres er derfor opstået, men er det nogen god idé og er det realstisk?
    Her er link til andelslejligheden http://www.dba.dk/indre-oesterbro/id-1016009754/?utm_source=facebook&utm_medium=statusopdatering&utm_campaign=syi-facebook
    Om os: vi er begge universitetsstuderende. Min kæreste vil læse videre på sin kandidat med det samme (han er sikret at komme ind) og fortsætter derfor med at være på SU, som er ca. 5.200 om måneden. Derudover har han et studiejob (hvilket han også har planer om at have i Kbh) som han tjener 2.500-3000 på om måneden. Han har altså godt 8.000 om måneden. Hver måned bruger han hvad han har på husleje, mad osv. Han har ingen opsparing, men en lille su låns gæld på ca. 10.000, ved et eventuelt andelskøb kan hans forældre låne ham 50.000 kr rentefrit.
    Min situation er at jeg også har studiejob som jeg tjener ca. 2.800 på om måneden plus SU. Jeg har ingen lån, men derimod en opsparing på 100.000 kr, mine forældre er ligeledes villige til at låne mig 50.000 kr rentefrit. Jeg har planer om at arbejde fuld tid i et år eller 2 før jeg starter på min kandidatuddannelse, og jeg regner derfor med at jeg vil have en større månedlig indkomst end hvad jeg har på nuværende tidspunkt.
    I alt har vi altså ca. 200.000 kr til udbetaling.
    Siden opslaget som jeg har linket til er lavet, er prisen blevet fastsat til 1,5 mil. med en boligafgift på 2321 kr i boligafgift. Min onkel og tante sidder med 600 kr aconto varme, 453 kr for fuld tv pakke og internet og 250 kr for vaskeri for 2 pers, i alt 3624 kr. Med el bliver det ca. 4000 kr om måneden.
    De har boet der i 6 år og har været glade for andelsforeningen og deres vurdering er at det er en fornuftig forening med en sund økonomi.
    Men, er det en fornuftig idé for min kæreste og jeg? Er det realistisk? Hvor dyrt kommer vi til at sidde?
    Vi er 23 og 24 år så vi har ikke planer om børn før om 5 år, og skulle det usandsynlige ske at vi fik barn før, kan man sagtens bo med en 2-3 årig i lejligheden.
    Jeg håber på gode input!

    #220018
    OBSForfatter

    Hvis vi antager at I skal låne ca. 1,4 millioner kroner i banken (der går jo altid noget til omkostninger, flytning, m.m.) så vil det koste ca. 8.500 kroner om måneden før skat. Det er beregnet ud fra en rente på 6% der i de fleste tilfælde vil være variabel, og med afdrag over 30 år. Dertil skal så lægges huslejen og de øvrige faste månedlige omkostninger på boligen på godt 4.000 kroner. Dvs. i alt ca. 12.500 kroner om måneden, hvortil selvfølgelig også skal lægges alle jeres øvrige faste omkostninger (forsikringer, licens, m.m.) som jeg af gode grunde ikke kender størrelsen på.

    Men umiddelbart vil jeg tro at I vil have faste udgifter for omkring 16-17.000 kroner om måneden, og hertil skal så også lægges penge til at leve for. Så det lyder ikke som et holdbart arrangement på nuværende tidspunkt.

    #220030
    thsvForfatter

    Lækkert indlæg OBS, der afspejler mine tanker.

    Andel til 1,5 mill. uden ordentligt indkomst, glem det!

    Få i stedet forældrene til at yde et familielån til hele købesummen, hvis I virkeligt brænder for at købe en dyr andel (som en kvm.pris på over 15.000 før forbedringer) jo er.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.