Børne ops. med mulighed for høj risiko investering ?

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Hr. MadsenForfatter
    Indlæg
  • #95215
    Hr. MadsenForfatter

    Jeg har 2 små børneopsparinger hos Finansbanken/JB, og søger en ny bank.

    1) Vil høre om nogen kender til en bank der giver mulighed for at købe bull/bear aktier med pengene ? (Mener ikke at der lovmæssig er nogen hindring for at banken kan tilbyde muligheden)

    2) Alternativ skal jeg bruge en bank hvor der som min. kan købes enkelt aktier, samt har lave investerings omk.

    #219810
    HalliHalloForfatter

    Jeg står selv i samme situation og skal finde en ny bank med lave omkostninger, herunder investeringsomkostninger.

    Hvorfor har du egentlig lavet 2 tråde om faktisk samme indhold, om jeg må spørge? Men det er ikke første gang det sker.

    #219838
    Hr. MadsenForfatter

    For at få et mere klart svar, delte jeg emnerne op!

    Nu passer overskrifterne til hvert spg. (emne). Giver måske mere gennemsigtighed for andre der ønsker svar på netop et af mine spg.

    I denne tråd er det første spg. det primære, og forventer ikke at nogen kan besvare det, men håber 🙂

    #219850
    morsdrengForfatter

    Er man værge for en umyndig har man pligt til at bevare den umyndiges formue i uforringet stand, hvilket indebærer at den kan investeres så den giver et stabilt afkast dog uden at investeringen får karakter af spekulation. Derfor er der også regler om, at midler over en vis grænse skal administreres i en godkendt forvaltningsafdeling og for hvor stort et beløb værgen må administre re.

    Nu er du imidlertid IKKE beskikket værge, men er som far “født værge" for dine børn. At du som værge kan disponere over dine børns konti, giver dig IKKE ret til at sætte børnenes formue over styr. Selv om man politisk har åbnet op for at børneopsparinger kan investeres i andet end indestående på en bankkonto, betyder det IKKE, at du frit kan formøble dine børns penge. Gør du det alligevel, kan du risikere, at dine børn gør dig personlig erstatningsansvarlig for forringelsen af deres formue, den dag de fylder 18 år.

    Der er flere afgørelser fra PI-ankenævnet hvor pengeinstitutter (som “stedfortræder" for forældrene) har måttet tilbagebetale penge til barnet, fordi forældrene i strid med deres pligter som værger har anvendt barnets midler til betaling af egen gæld og fordi pengeinstituttet var vidende herom.

    Hvis du vil spekulere så gør det for dine egne midler, og lad være med at spekulere for dine umyndige børns penge, for det har du som værge ikke ret til.

    #219910
    Hr. MadsenForfatter

    Tak for et spændende synspunkt “morsdreng".

    Det sjove ved du udsagn om at formøble pengene i en børneopsparing, så kommer de oprindelig fra min egen konto.

    Årsagen til at jeg ser mig nødsaget til at spekulere, er at jeg kommer ikke til at lave et forældre køb til mine børn, så skal de ha deres eget, så skal det betales med en børneopsparing.

    #219912
    testForfatter

    Der var nu også generationer der klarede sig uden forældre køb.

    Hvordan Kan noget du har givet væk være dit?

    #219914
    morsdrengForfatter

    Som det bliver nævnt ovenfor, er det UDEN betydning, at pengene på børnenes børneopsparing oprindeligt kommer fra dig.

    Du kan google spørgsmålet og du vi se, at du ikke en gang må bruge midlerne til barnets konfirmation uden at have fået særlig tilladelse fra Statsforvaltningen. Som det allerede ligger i betegnelsen “forældrekøb", er det forældrene der køber og børnene som lejer sig ind i det købte, så det giver IKKE – som du tror – børnene deres eget, medmindre det købte senere sælges til børnene, hvilket i givet fald vil betyde ejendomsavancebeskatning, fordi du aldrig har boet i det købte.

    Har du i øvrigt taget reglerne for børneopsparing med i dine planer? Pengene skal senest frigives ved det fyldte 21 år og som jeg forsøger at gøre dig klart, er det børnenes penge, og hvem siger de vil bruge indeståendet til køb af fast ejendom allerede som 21 årig.

    At du som forældre vil spekulere med dine børns penge er dybt forkasteligt.

    #219918
    morsdrengForfatter

    Men da du sandsynligvis ikke stoler på det oplyste, er her et link: http://www.familieadvokaten.dk/emner/353.html

    #219926
    testForfatter

    Den der morsomme udveksling med ham der ville ha penge til et Nigeria brev synes slettet? Sådan set udmærket at mybanker overvåger men tænker at tråden kunne være interesant for de mennesker der stadig hver eneste falder for de numre ?

    #219932
    AnonymForfatter

    Du kan mig bekendt handle certifikater i enhver BEC bank – du skal blot udfylde bankernes individuelle Mifid.

    Nu er det maksimalt 12 x 3.000 = 36.000 der kan indskydes og med det nuværende renteniveau og forventninger fremover – køb du nogle certifikater og kommer der så en “morsdreng" type efter dig er det begrænset, hvor stort et “tab" du kan nå at opbygge.

    Hvis du roder i certifikaterne så vær opmærksom på løbetid. Hold dig til dem uden tvungen indfrielse til det formål.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.