Salg af supplerende bolig

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95198
    AnonymForfatter

    Hej

    Simpelt spørgsmål. 🙂

    Jeg køber en ejerlejlighed og bor der der i 10 år. Efterfølgende køber jeg er hus. Jeg flyttet til huset.
    De næste 8 år lejer jeg lejligheden ud og beslutter mig for at sælge den. (bor samtidig i det ejede hus)

    Bliver jeg beskattet af salget af ejerlejligheden?

    mvh
    Morten

    #219424
    MichaelForfatter

    Nej, men du bliver beskattet af lejeindtægten

    #219426
    MichaelForfatter

    Og lad mig også lige henvise opmærksomheden til lejeloven: Du kan ikke opsige en evt. lejer fordi du ønsker at sælge lejligheden. I stedet skal lejligheden sælges MED lejer hvilket i realiteten gør den usælgelig. Der er ingen der vil købe en lejlighed de ikke kan bo i

    #219428
    morsdrengForfatter

    Hvis du er rigtig uheldig, kan du IKKE – eller kun med besvær – slippe af med din lejer igen.

    En lejer kan kun opsiges med 1 års varsel, og endda kun hvis ejeren selv skal benytte det lejede. Så salgsprisen for en udlejet ejerlejlighed er lavere, fordi køberen i bedste fald først kan flytte ind i ejendommen mere end 1 år efter købet. Indbringer lejer opsigelsen for boligretten, kan udlejer risikere at opsigelsen tilsidesættes.

    Forsøger du at omgå problemet med et tidsbegrænset lejemål, kan du risikere at dette tilsidesættes hvis det ikke er tilstrækkeligt begrundet i udlejers forhold. Ifølge retspraksis er det ikke en tilstrækkelig begrundelse, at ejendommen blev udlejet tidsbegræn set fordi den ikke kunne sælges.

    Så ud over spørgsmålene om beskatning af en eventuel fortjeneste (ejendomsavance) og af den løbende huslejeindtægt, er der også en del lejeretlige problemstillinger som har betydning for dine planer.

    #219474
    HalliHalloForfatter

    Hvorfor svarer man næsten altid på noget, der ikke bliver spurgt om.

    Grunden til salget er velsagtens, at lejeren har sagt op.

    For hvorfor skulle Morten da ellers sælge?

    #219500
    peter holm larsenForfatter

    Hej HalliHallo,

    Tænkte det samme – hvorfor svare på noget der ikke spørges om 🙂

    Men måske lige her rimeligt nok, at sikre at spørger er opmærksom på tilgrænsende problemer.

    Nogle gange kan et svar på et spørgsmål være 100% korrekt – og samtidig 100% vildledende fordi spørger formulerer sig spørgsmål uklart eller forkert. Der er det nu god stil at vejlede spørger uopfordret.

    Men generelt er jeg helt enig folk svarer på alt andet end det der spørges om – og vores to indlæg vil nogle nok nu så også mene intet har med trådstarters spørgsmål at gøre.

    #219510
    testForfatter

    Der skrives intet om at lejer er flyttet når det udlejede vil sælges.

    #219516
    peter holm larsenForfatter

    Hej test,

    Nej det står der ikke direkte – og kan være til uklart.

    Men læser man det nøje kan det nu godt tolkes således at “lejligheden lejes ud i 8 år" – hverken mere eller mindre , så lejer må være flyttet – og ejer beslutter herefter at sælge lejligheden.

    Men det er klart at en lejligheds værdi kan afhænge af om den er udlejet eller ej.

    Men det er deirekte forkert når Michael skriver der ikke er nogle der vil købe en ejerlejlighed der er udlejet – naturligvis er der det. Kender personlig en der købte nogle ejerlejligheder inde på Gyldenløvesgade for ca. 15 år siden og renoverede dem løbende (selv) – ud udlejede lejlighederne. Han har i sommeren 2015 solgt 2 af dem – den ene uden lejer og den anden med lejer.

    Det var sværere at finde køber til den udlejede men ikke umuligt!! Prisen var lidt lavere for leje boligen en ejer boligen – men ikke meget.

    Hvorfor? Ja forestil du dig du bor som lejer i en lejlighed til 4 mio kr. . Du overvejer at flytte om et år 🙂 så kunne det jo være at hvis ejer tilbød dig at købe den til 3,6 mio kr du sagde ja tak 🙂 – til en gevinste på 400 tkr som ejer i et år. Blot som eksempel!

    #219542
    testForfatter

    PHL håbløse lange tirader.

    Det er fuldstændigt tydeligt at trådstarter forventer at kunne sælge det udlejede på trods at at der bor en lejer i det. Derfor er mors suregamlemand indlæg berettiget og god information.

    keder du dig virkeligt så meget at du insistere på at skal flue kneppe alt ?

    Er det virkeligt det som du bruger den firhed som alle dine millioner giver dig?

    #219550
    HalliHalloForfatter

    Uanset om lejeligheden sælges med eller uden lejer, så er et evt. overskud skattefrit.

Viser 10 indlæg - 1 til 10 (af 10 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.