Nogle gode råd til en førstegangskøber ifm. andelsbolig?

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95192
    AnonymForfatter

    Hej, så fik jeg også brug for et godt råd og hvor bedre end på Mybanker debatten? 🙂
    Jeg har ingen erfaring med banker og lån, og leder derfor efter nogle gode råd fra lidt mere erfarne.

    Min plan er at at købe en andelslejlighed alene men ikke indenfor en bestemt tidshorisont, – hvorfor jeg så også har mulighed for at spare et godt beløb op inden jeg tager lånet. Jo før jeg kan få mig en bolig jo bedre, men det er ikke det som det skal komme an på.

    Min situation ser således ud:
    – Jeg har et rådighedsbeløb udbetalt på 10.000 om måneden efter alt er betalt
    – Jeg har en S.U. gæld på 20.000 som jeg afvikler 1.000 kr. på hver måned (Det er nok væk, inden jeg skal bruge et lån af banken)
    – Jeg har ingen andre lån
    – Jeg har en sund økonomi og altid + på kontoen
    – Jeg har en opsparing på 50.000 d.d. men forventer at denne forøges med 10.000 de næste 3 måneder og derefter 5.000 pr. måned, da jeg går over på barselsdagpenge
    – Efter barsel vil jeg igen have 10.000 i rådighedsbeløb pr. månd, som lægges til opsparingen
    – Jeg er 1 voksen og 1 barn
    – Jeg deler i øjeblikket adresse med barnets far, men denne er registreret i RKI. Vi har komplet adskilt økonomi – men kan det få en betydning for mit eget kommende lån i banken? Faderen kommer ikke til at indgå som en del af budgettet eller i låneaftalen.

    Andre gode råd? Der er selvfølgelig en del at hente ifm. andelsforeningens økonomi o.lign., men lige nu leder jeg mere efter gode råd ift. at få et lån i banken på mellem 500.000 – 1.000.000. Fx hvor meget jeg bør spare op endnu, før jeg henvender mig for at få et lån? Og om min kæreste i RKI har betydning for mine muligheder for at købe en andelsbolig alene?

    Alle svar modtages med kyshånd,
    Mvh. Birgitte

    #219306
    thsvForfatter

    1) få afdraget SU-gælden, den tærer på et evt. budget.
    2) få din kæreste til at spare op, så han kan komme udaf RKI hurtigst muligt.
    3) Rådighedsbeløb skal vel dække dine leveomk.? så du kan vel ikke spare 10.000 kr op hver måned?

    Går ud fra at barnets far skal flytte med i andelen, så kun en bank kan svare på om de vil låne dig penge, normalt kan en husstand med en RKI-registreret person ikke få lov at låne penge…

    Meget svært at rådgive nærmere uden et konkret budget for hele husstanden og kendskab til gældsstuationen (også for barnets far, som er en del af husstanden).

    #219322
    AnonymForfatter

    Hej Thsv, tak for et hurtigt og brugbart svar 🙂

    1) Det vil jeg gøre.
    2) Det er desværre ham ikke muligt med hans indtægt pt. Jeg har forsøgt at tilbyde min hjælp, men uden held.

    Vores økonomi er derfor 100% afskilt da vi er Rasmus modsat af hinanden og ikke ville kunne samarbejde om økonomi – han er ligeglad og jeg tåler dårligt hvis regningerne ikke betales så snart man får dem. Derfor er mit boligkøb ikke med ham involveret, det er vi begge indforstået med.

    3) Det er 10.000kr jeg sætter ind på opsparingen hver måned 🙂

    Dbh Birgitte og tak for dit super svar 🙂

    #219324
    MichaelForfatter

    Du får afslag i banken hvis der bor en RKI-registreret på din adresse så hvis din mand ikke er i stand til at få styr på sine sager er boligkøb helt og aldeles udelukket

    #219368
    HalliHalloForfatter

    Birgitte73

    Du vil med 100% garanti få bevilget et lån i din bank ud fra det som du skriver om din gode økonomi, herunder din høje månedlige opsparing. Når alt ser fint ud, så går de jo ikke ind og undersøger om en kæreste eller lejer står i RKI.

    Jeg går selvfølgelig ud fra, at du har et godt fast job med en god gage, men det læser jeg mellem linierne på dit indlæg at du har.

    Kontakt din bank straks i morgen og bed om et boligbevis, så du ved hvad du kan købe for og husk venligst at vende tilbage herinde med svaret.

    #222264
    AnonymForfatter

    Hej Hallihallo og tak for det gode svar.
    Jeg har netop talt med min bank i dag og de var bestemt ikke afvisende overfor en sådan låneaftale. Jeg opdaterer i tråden, når jeg har fået svar på om lånet kunne godkendes (samt beløb) så kan andre i samme situation måske bruge svaret til senere hen.

    Tak for alle jeres gode råd 🙂

    #222448
    AnonymForfatter

    Til information og til dem, der har fulgt tråden er jeg blevet godkendt til et lån på 1,3 alene til en andelsbolig 🙂
    Venligst Birgitte

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.