Nordnet pension vs. establerede pensionsselskaber

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95175
    AnonymForfatter

    Hej alle,

    Jeg er startet i nyt arbejde hvor vi ikke har nogen pension fra arbejdsgiver som del af lønnen. Dog har vi en aftale med Nordea Liv & Pension som ‘fast’ pensionsrådgiver. De tager 2.25% p.a. for at håndtere mine pensionsindbetalinger og det har fået mig til at overveje at indbetale min pension hos Nordnet istedet. Jeg påtænker at indbetale ca. 100.000 om året.

    Jeg har fra mit tidligere arbejde en pensionsopsparing hos PFA på ca. 800.000 som jeg bare påtænker at lade stå (PFA tager ca. 500 DKK om året for at blive ved at administrere den)

    Nu til mit spørgsmål. Ved at oprette en pensionsordning hos Nordnet og selv indbetale et fast beløb går jeg glip af noget ift at bruge Norden Liv & Pension. Det er klart at Nordea vil påpege at de er bedre til at investere, men jeg vil placere mine midler i ETF og ‘solide’ aktier og dermed mener jeg at jeg på den lange bane sikkert kan gøre det lige så godt som Nordea. Jeg har over 30 år til pension. Så er der andre ‘fordele’ man mister ved at køre sin pension selv via Nordnet fremfor et af de etablerede pensionsselskaber??

    Jeg har en aktiekonto hos Nordnet allerede så jeg er oprettet som kunde hos dem

    Mvh

    #218890
    testForfatter

    er du bedre til at investere ind nordea liv og pension?

    hvad med forsikrings delen? invaliditet og indbetaligensforsikring ?

    #218894
    AnonymForfatter

    forsikrings delen (invaliditet, død m.m.) er med i løn-pakken, så der burde ikke være problemer, dvs. jeg er medlem af Nordea liv & Pension lige nu jeg indbetaler bare ikke til pension

    Jeg tror ikke jeg er bedre end Nordea, men det relevant spørgsmål er er vel om Nordea over tid er 2.25% p.a. bedre end en global ETF? Eller om der er andre elementer der bør påvirke beslutningen?

    #218898
    testForfatter

    tvivler på at nordea liv og pension dækker ind betalingen til din pension hos nordnet. Problemet er at hvis du bliver uarbejdsdygtig spare du jo ikke længere op til din pension e.g du mangler din løn.

    dækning ved invaliditet indholder som regel et engangsbeløb, en løbende undbetaling og indbetlingessikringen som er at der forsat indbetales på din pension. Du kan sagtens har de to første hos nogle andre ind dem du spare op ved, men jeg har aldrig hørt det skulle være muligt for indbetalings sikring

    jeg kan eller vil ikke træffe beslutningen for dig men det er de faktor jeg så på da jeg var i en ligende situation.

    og ud ha jo helt ret i at spørgsmålet er til omkostninger også i de to ordninger.

    #218926
    HalliHalloForfatter

    CSL123, har du kikket i gamle indlæg, der har nok været 20 tilsvarende indlæg indenfor de sidste 2 år.

    Du gør det rigtige ved at vælge Nordnet, når du er dækket ind forsikringsmæssigt m.v. gennem Nordea Liv.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.