Billån

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • FillerForfatter
    Indlæg
  • #95166
    FillerForfatter

    Hej
    Jeg en bekendt, hun købte min bil for nogle år siden, og optog ved denne lejlighed et lån i Sparekassen kronjylland på 100.000 kr. de er betalt, og hun skylder intet på bilen. Nu står hun og vil sælge bilen, men Sparekassen Kronjylland ville slette gældbrevet, de sige hun ikke kan sælge den uden pengene går ind et lille forbrugslån hun har. Sparekassen Kronjylland siger også at det pant hun overtog fra mig i bilen dække hele hendes arrangement. De har ovenikøbet forlangt at tale med den mekanikker der skulle syne bil før salg.

    Kan det være rigtigt at et pant i en bil pludselig kan gælde hele arrangementet?

    #218806
    morsdrengForfatter

    Ja, kort og godt.

    Den lange forklaring er, at når man giver et PI pant i sit hus, eller som her en bil, tjener pantet til sikkerhed for alt hvad man skylder PI, både den gæld der fandtes på pantsætningstidspunktet samt den gæld – herunder overtræk – som senere måtte opstå.

    Når din bekendte har afviklet et billån på 100 tkr. burde PI kunnet “leve med", at det lille forbrugslån var uden sikkerhed, men det er alene PI der afgør, om man vil frigive pantet, selv om dette formelt også tjener til sikkerhed for det lille forbrugslån. Der er enten sket en fejl, og beslutningen er truffet af en ansat uden konduite og praktisk sans, eller også anser PI ikke din bekendte for at være så kreditværdig, at man vil frigive pantet i bilen.

    #218808
    FillerForfatter

    Hej MD

    Mange tak for hjælpe

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.