F3 eller F5?

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Indlæg
  • #218724
    AnonymForfatter

    Iiih tak for input:-)) det lyder jo godt :-))

    #218726
    AnonymForfatter

    Så lidt – men du/I skal huske at holde weekend.

    Og har I de mindste spørgsmål så få spurgt løs til rådgiveren – stort som småt.

    God weekend 🙂

    #218728
    AnonymForfatter

    Tak – og tak for hjælpen :-))

    #218740
    HalliHalloForfatter

    Fru H: Hvorfor kunne du ikke nøjes med den anden tråd du lige har oprettet?

    God weekend!

    #218768
    AnonymForfatter

    HalliHallo – jeg ville egentlig undgå at kommentere det (igen), men jeg forstår ikke, hvorfor du kommer med sådan en kommentar.

    Hvorfor skal du have et svar?
    Hvad vil du bruge svaret til? (tænk dig nu om)

    Jeg syntes ikke Fru H skal spilde sin tid på, at forklare DIG, hvorfor hun har oprettet 2 tråde, da der reelt er 2 forskellige spørgsmål, om end de begge indeholder boligfinansiering. Det ene er valget mellem 2 overordnede løsninger/muligheder ift. bl.a. vurdering og det andet er spørgsmål om rentebindingsperiode.

    #218776
    AnonymForfatter

    Endnu engang tak til Mathlian og rigtig god weekend til HalliHallo

    #218792
    testForfatter

    personligt vile jeg vælge et kort rentetilpasningslån eller er fast forentet med afdrag. Som kort rentilpasningslån enten et F1 i de varianter der er på mærkedes eller et prioritere lån. Handelsbanken ville helt bestemt være en kandidat sovjet elev har overvejet.

    #218814
    thsvForfatter

    Hold fingrene fra F5-lån!
    Giver ingen sikkerhed mod rentestigninger og er dyrere i rente end F3 og kortere produkter.

    En evt. kursgevinst ved omlægning af F5 er for øvrigt skattepligtig!

    For et fastforrentet lån er kursgevinsten langt højere og skattefri.

    #218820
    AnonymForfatter

    thsv, er du sikker på den er skattepligtig på Prioritetslån?

    Hvis du keder dig nok til at læse det link her så gør det: http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=2160568

    “Kursgevinstlovens § 22, stk. 3 – ordlyd og forarbejder

    Kursgevinstlovens § 22, stk. 3, 1. pkt., indeholder en undtagelse til hovedreglen om, at privatpersoner ikke beskattes af gevinst på gæld. Bestemmelsen omhandler ekstraordinære indfrielser af kontantlån og har nu følgende ordlyd:

    “Stk. 3. Gevinst, som en debitor opnår ved ekstraordinær hel eller delvis indfrielse af et kontantlån i danske kroner, medregnes, hvis lånet er ydet med sikkerhed som nævnt i stk. 1, 5. pkt., af et selskab eller en person eller et dødsbo, der driver næringsvirksomhed ved finansiering.""

    Så hvis du ikke driver næringsvirksomhed ved finansiering er det ikke omfattet af KGL § 22, stk. 3? Men igen, hvis du keder dig thsv så må du gerne korrigere mig, hvis jeg er forkert på den.

    #218822
    AnonymForfatter

    Ahh sorry thsv – du skrev F5 som i realkredit og ikke prioritetslån? (eller?)

    #218842
    thsvForfatter

    Også i denne tråd kan du ikke læse, Mathlian!

    Ja jeg skrev F5-lån som trådstarter også spurgte om!

    Kan du ikke sætte dig ind i reglerne for RK-lån, hvor evt. kursgevinster på kontantlån jo netop er skattepligtige, medmindre det er i forbindelse med ejerskifte.

    Og pas på med de F5-lån, de er altså lumske, ikke rigtigt som variabelt forrentet lån og uden de fordele som et fastforrentet lån giver ved rentestigninger. Ja selv F3 kan koste en del at komme udaf, f.eks. et år efter refinansiering, selv til lav rente.

    F3-lånet (til 0,5%) koster i dette tilfælde ca. 1,0% af den kontante restgæld at komme udaf, mens F5-lånet koster op til 3% afhængigt af renten (de 4% modsvarer F5-rente på 1,0%), investor vil jo have godtgjort de 1% i rente der var lovet i 4 år endnu!

    #218844
    thsvForfatter

    Til fru H, har I virkelig råd til at den korte rente stiger til 3 eller endog 5%?
    Så bliver F5-renten ca. 4 hhv. 6%.
    En rentestigning på 2 procent vil medføre et kursfald på 14 måske 15 point eller ca. 1 million ved jeres voldsomt høje RK-gæld.
    Penge som er skattefri i modsætning til besparelse i renter, der giver op til 33% i fradragsværdi.
    Et 2½ eller 3% obl.lån er dog meget dyrt i renter, omkring 265.000 kr årligt ved 3% med afdrag og 7,2 mill.

    Jeg ville klart gå efter noget 2-lagsbelåning med et stort afdragsfrit obl.lån 0-60% og et Fkort-lån 60-80% der afdrages på max. 10 år. Men intet kan besvares entydigt uden at kende typen af indkomst og mange andre forhold.

    Lad være med at tage et så stort prioritetslån i banken, der er ingen sikkerhed mod fremtidigt tillæg i forhold til en basisrente.

    #218846
    testForfatter

    Tja og det sidst har vi jo selv prøvet 🙁

    #218856
    AnonymForfatter

    “Også i denne tråd kan du ikke læse" – du argumenterer endnu engang fantastisk thsv.

    Såfremt du havde læst indholdet var du bevist om, at der ikke var tale om RK og derfor forstår jeg ikke, at du holder fast i, at der er tale om kursgevinstbeskatning af RK lån, da det er sagen underordnet ift. trådens indhold.

    Men hvis du kun læser overskriften og ikke indholdet, forstår jeg godt “forvirrringen".

    Men hopper du, hvor der er lavt til loftet, hvis jeg siger hop?

    thsv: “..der er ingen sikkerhed mod fremtidigt tillæg i forhold til en basisrente."

    Hvad er det præcist du mener med den formulering? Piller man ved basisrenten, mener du?

    “Og pas på med de F5-lån, de er altså lumske, ikke rigtigt som variabelt forrentet lån og uden de fordele som et fastforrentet lån giver ved rentestigninger. Ja selv F3 kan koste en del at komme udaf, f.eks. et år efter refinansiering, selv til lav rente.

    F3-lånet (til 0,5%) koster i dette tilfælde ca. 1,0% af den kontante restgæld at komme udaf, mens F5-lånet koster op til 3% afhængigt af renten (de 4% modsvarer F5-rente på 1,0%), investor vil jo have godtgjort de 1% i rente der var lovet i 4 år endnu!"

    Hvad sætter du det op imod? “i dette tilfælde" – hvilket scenarie har du sat op? Og ja, de står på lur bag døren – så lumske er de.

    “En rentestigning på 2 procent vil medføre et kursfald på 14 måske 15 point eller ca. 1 million ved jeres voldsomt høje RK-gæld.
    Penge som er skattefri i modsætning til besparelse i renter, der giver op til 33% i fradragsværdi."

    thsv, lever du i 2011? FYI er rentefradrag for 2016 på 28 % og faldende til 2019, hvorefter det er 25 %. (indtil regeringen ændrer det igen)

    Jeg forstår ikke hvad du mener med at 7,2 mio. er en “voldsom høj gæld".. prøv at tage en offentlig tingbog i hovedstadsområdet så finder du RK lån væsentlig større – bor du ligsom mig, i udkantsdanmark, hvor man kan købe en by for 7,2 mio.? 🙂

    #218866
    thsvForfatter

    Mathlian, du fatter da ikke noget som helst!

    Læs f.eks. om rentefradraget på Skats hjemmeside, det er stadigvæk ca. 33,6% for de første 50.000 kr pr. person og derfor jeg bruger den formulering med op til 33%!

    Når jeg skriver F5-lån mener jeg selvfølgelig et F5-lån og ikke et prioritetslån, ufatteligt at du gider at kommentere endnu engang på det!

Viser 15 indlæg - 16 til 30 (af 30 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.