Frivillig indfrielse af lån

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • DogBoyForfatter
    Indlæg
  • #95145
    DogBoyForfatter

    Jeg ønsker at indfri billån ca. 5 mdr. før tid. Jeg har tidligere afdraget kr. 10.000 på én gang, udover mine månedlige afdrag. Mig bekendt kostede det mig ikke ekstra. Banken fortæller mig at hvis jeg ønsker at indfri lånet her og nu, skal jeg betale kr. 500 for ændringer i ejendomsforholdet. Jeg kan undre mig over hvad jeg får for de kr. 500.
    Banken oplyser mig endvidere, at jeg skal betale gebyret hvis lånet udløb sin fulde længde.
    Jeg vil mene, at i så fald er gebyret indberegnet i lånet, og dermed afdragene, fra starten.

    #218384
    MichaelForfatter

    Læs de betingelser du har skrevet under på i første omgang. Gebyret skal stå oplyst i disse.

    #218386
    morsdrengForfatter

    Mon ikke de 500 kr. er bankens gebyr for at aflyse sit løsørepant eller ejendomsforbehold i bilen?

    PI almindelige bestemmelser for lån og kreditter giver typisk kunden ret/lov til at indfri lån med variabel rente til enhver tid, mod at betale påløbne rente og OMKOSTNINGER.

    Spørgsmålet har været behandlet i kendelse nr. 314/1999 fra Pengeinstitutankenævnet, der fandt, at gebyret skulle have været medtaget i de kreditomkostninger som var oplyst ved lånets etablering. Da dette ikke var tilfældet, var kreditomkostningerne ikke angivet i overensstemmelse med kreditaftalelovens § 9, nr. 3, jf. § 13. Derfor var det pågældende PI, jfr kreditaftalelovens § 23, stk. 2, ikke var berettiget til at kræve aflysningsgebyret.

    Så konklusionen er, at uanset hvad gebyret på 500 kr. faktisk dækker, skal dette have været oplyst i og medtaget i de kreditop-lysninger du fik blev oplyst ved lånets etablering, og det er derfor ikke nok, at gebyret fremgår af PI´s almindelige bestemmelser for lån og kreditter og/eller dens gebyroversigt.

    #218388
    testForfatter

    For så vidt angår gebyret på 5 kr. for indbetaling via PBS fremgår det af kreditaftalelovens § 13, stk. 2, at der ved opgørelsen af kreditomkostningerne ses bort fra bl.a. “omkostninger ved overførsel af penge". Det var således berettiget, at indklagede ikke medtog dette gebyr ved beregningen af kreditomkostningerne.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.