Alternativ børneopsparing

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • ABDForfatter
    Indlæg
  • #95130
    ABDForfatter

    Hej. Jeg syntes ikke at den “normale" børneopsparingsordning er interessant dels grundet det relativt lave beløb der kan indsættes herpå, samt lave renter / manglende mulighed for investering.

    Jeg overvejer i stedet at lave en profil til mit barn hos nordnet (depot for mindreårig) og investere i primært passivt forvaltede investeringsforeninger. Er der nogen herinde der er helt skarpe på de skattemæssige konsekvenser heraf?

    Som jeg har forstået det vil udbytter blive beskattet hos barnets forældre 50/50, mens gevinster ved salg af papirer vil kunne indeholdes i barnets personfradrag (32.600 kr. pr. år).

    Tænkt eksempel: i et givent år giver porteføljen et udbytte på 4.000 kr. og realiseret avance på 10.000 kr.. 2.000 kr. i udbytte beskattes med 27% hos henholdsvis mig og min kone, mens den realiserede avance på 10.000 kr. ikke udløser beskatning da det kan indeholdes i personfradraget. Nogen der ved om dette er korrekt?

    Andre indspark til den tænkte konstruktion? Som jeg ser det har jeg stadigt fuld mulighed for at evt. at flytte pengene til en anden bank på et senere tidspunkt (ligesom ved en alm. børneopsparing) samtidigt med at jeg får fuld fleksibilitet.

    #218256
    HalliHalloForfatter

    Hej ABD

    Forældre der opretter konti i deres mindreåriges børns navne er selv fuldt skattepligtige af disse konti.

    Men hvis bedsteforældre opretter konti i børnebørnenes navne, så er børnene selv skattepligtige.

    Der har lige være en lang tråd om sidstnævnte, prøv at læse den engang……..

    #218272
    ABDForfatter

    Har du nogen kilder på dette HalloHallo?

    Da jeg ikke fik svar herinde skrev jeg nemlig til Nordnet og de oplyste at forældrene var skattepligtige af udbytter, mens kursgevinster blev modregnet i barnets personfradrag. Se endvidere https://www.nordnet.dk/produkter/kontotyper/konto-for-mindrearig.html nederst. Dette harmonere slet ikke med det du skriver så jeg er da meget interesseret i at høre hvor du har det fra?

    Der er andre tråde på dette forum om børneopsparing, men ingen berøre dette emne.

    #218336
    TGB1111Forfatter

    Hvis der oprettes et depot tilknyttet børneopsparingen betales der ikke skat af gevinst/udbytte i bindingsperioden.

    #218338
    TGB1111Forfatter
    #218356
    AnonymForfatter

    Som jeg ser det, omhandler problemstillingen netop at komme ud over reglerne omkring børneopsparing.

    Kunne dette være en løsning:

    Først giver man som forælder en gave til en af barnets bedsteforældre, eks. 50.000 kr. Herefter giver bedsteforælderen en gave til barnet på de samme 50.000 kr. Derved har barnet nu et indestående på 50.000 kr. på en bankkonto modtaget som skattefri gave. Beløbet investeres herefter i værdipapirer e.lign., og afkastet beskattes hos barnet (dvs. indeholdes først i barnets personfradrag).
    Da gaven ikke er givet af forældrene, vil afkastet ikke skulle beskattes af forældrene og løsningen er ikke omfattet af reglerne omkring børneopsparingskonti.

    Er dette en lovlig/mulig løsning?

    #218358
    ABDForfatter

    Problemet som jeg ser det er at realiseret gevinst ved salg af aktier og aktiebaseret investeringsforening med minimumsbeskatning (udloddende) beskattes som aktieindkomst og barnets personfradrag har derfor ingen værdi i relation hertil.

    #218360
    AnonymForfatter

    Hej ABD. Du har vist ret – barnets personfradrag har kun værdi for aktieindkomst over bundgrænsen (ca. 50.000 kr.).

    Så konklusionen bliver, at mit forslag er en lovlig/mulig løsning – men desværre ikke en dog løsning 😉

    #229792
    JannikkaForfatter
    #231238
    JannikkaForfatter
    #231258
    EuphoriaForfatter

    læse denne artikel for at vide mere om børneopsparing https://sparexperten.dk/

    #231260
    peter holm larsenForfatter

    Kære ABD,

    Hvorfor er det du gerne vil opnå, at renteafkast og udbytter skal beskattes hos jer. Med mindre jeres børn ingen bedsteforældre har – kender jeg ingen der ved deres fulde 5, som forældre forærer deres mindreårige børn formuer, hvis det er under den gaveafgiftspligtigestørrelse. Det er altid bedsteforældrene der giver de kontantgaver – sådan er virkeligheden.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.