Pensionsspørgsmål

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • ABDForfatter
    Indlæg
  • #95119
    ABDForfatter

    Hej håber nogen af jer kan give et konstruktivt indspark til følgende:

    Jeg indbetaler til en ratepension via. en arbejdsgiveradm. ordning (denne er obligatorisk). Jeg har pt. nået den skattemæssige grænse for indbetaling på ratepension og ønsker at indbetale yderligere. Jeg overvejer følgende to muligheder:

    1. Indbetale yderligere på min arbejdsgiverordning, dvs. som livrenter, eller
    2. Starte en privat aldersopsparing.

    Det skal siges at jeg ikke betaler topskat.

    Hvad mener i vil være mest optimalt?

    #218064
    HalliHalloForfatter

    Det eneste rigtige er at oprette en aldersopsparing, da dette er det billigste, en bankordning med eget depot koster kun lidt kurtage. Depotomk. er vel stadig gratis i f.eks Nordnet, alle anbefaler nemlig altid denne bank.

    Når du så skal på pension kan du altid, efter ønske, vælge en livrente.

    En livrente nu er for dyr med præmiebetaling, indskudsomkostninger og løbende investerings- og adm.omk. Men din pensionsudbyder vil da gerne have at du frivilligt indbetaler på ordningen, da det er gode penge for dem.

    Hvis ratepensionen ikke bliver alt for stor, så har du på denne måde også mulig for optimalt pensionstillæg til din folkepension, hvis der er noget der hedder det, når du går på pension. Og reglerne kan også blive ændret i det nye år, da der mig bekendt skal laves en ny pensionsreform.

    #218076
    testForfatter

    Afkastet hos de forskellige aktøre er vidt forskellige så vel som omkostningerne.

    Dit valg må også afhænge af hvad vilkårne er for din arbejdsgiver ordning. Normalt er det en fordel at ha så store ordninger som muligt altså samle.

    Mit valg blev sidst at indbetale mere på den ordning jeg har vi PFA.

    Hvis du vil ja en livrente er det vel der du skal vælge nu

    #218084
    HalliHalloForfatter

    ABD

    Undskyld at jeg rådede dig til en alderspension, men test ved åbenbart at en livrente er det helt rigtige for dig.

    Han kan ikke se at aldersopsparing er nogen god ide for nogen som helst mennesker, selv om hans yndlingsbank Danske Bank anbefaler denne ordning.

    Så du skal med andre ord bare meddele dit pensionsselskab, at du ønsker at indbetale ekstra bidrag på din ordning, hvorefter du får tilsendt en ny police.

    Man må så bare ikke håbe, at dine rateudbetalinger og livrenten til sin tid ikke bliver så store, at du skal betale topskat, men det har test nok taget højde for.

    #218092
    ABDForfatter

    For så vidt “hvilkår" på min arbejdsgiverordning er det hos AP pension, der er ret stor valgfrihed fsv. produkt, men det der er min primære anke er omkostningerne. Hvad ordningen præcis koster er det endnu ikke lykkedes mig at få oplyst, men det er uden tvivl væsentligt dyrere end den private aldersopsparing. Eneste argument for at vælge yderligere indskud på den arbejdsgiveradm. ordning er derfor som jeg ser det skattemæssige forhold.

    #218096
    AnonymForfatter

    Goddag
    Er der nogen med erfaring om Alm. Brand investeringsordning?
    Betingelsen for at komme ind er ca. 10 % af indskuddet. Årlige omkostninger er 60,00/mdr.
    De giver en garanti på 4% for 2016.
    Deres bonusordning er noget uklar.

    BAN

    #218100
    thsvForfatter

    http://finanswatch.dk/Finansnyt/Forsikring___Pension/article6614330.ece

    Givet at du ikke betaler topskat kan det bedst betale sig med aldersopsparingen!
    Fordelen ved aldersopsparing er at den ikke påvirker evt. pensionstillæg ligesom en løbende livrente vil gøre det.

    http://kimvalentin.blogs.business.dk/behold-aldersopsparingen-drop-ratepensionen-og-livrenten/
    http://penge.dk/pension-skat/tjen-to-ekstra-arslonninger-med-ny-pension

    Masser af forskellige artikler der viser at aldersopsparing er bedre end livrente!
    Helt som forventet, det var samme billede da jeg undersøgte det i starten af 2014 og skulle beslutte mig for yderligere pensionsopsparing.

    #218102
    ABDForfatter

    Tak for input. Jeg tror vi vælger at indbetale op til grænsen på aldersopsparing og så smide resten i livrenter.

    @Bjand måske du skulle starte din egen tråd i stedet for at kapre en andens?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.