Spørgsmål vedrørende restskat og investering…

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • a15995Forfatter
    Indlæg
  • #95111
    a15995Forfatter

    Hej!

    Jeg har tre spørgsmål her, som er relaterede – det er måske forkert forum, men da mange af jer er relativt habile indenfor talkunsten, satser jeg på at blive guidet i rigtig retning.

    Jeg har fået udbetalt et beløb af en arbejdsgiver (forlig) uden at han har trukket skat. Arbejdsgiver er fuldt ud bevidst om dette og forventer, at jeg klarer afregningen med Skat (han har intet indberettet til Skat) – mod behørig kvittering for indbetaling til Skat.

    Beløbet vedrører 2015 og restskatten af beløbet er ca. 50.000.

    Så vidt jeg kan se, kan jeg vente med at betale beløbet indtil årsopgørelsen foreligger (dvs. reelt betale inden 1.7.2016). Det vil koste mig ca. 1.000 kr. i dag til dag rente, da renten som bekendt beregnes allerede fra 1.1.2016.

    Så tænker jeg jo, at pengene uanset hvad står bedre på min konto (dvs. nedbringelse af gæld/kassekredit) – det giver mig 3.000 kr., dvs. gevinsten er ca. 2.000 kr. ved blot at lade dem stå der i forhold til at betale restskatten inden 31.12.2015.

    Alternativt kunne jeg jo investere pengene i noget “sikkert" og få en gevinst ud over 2.000 kr. over 6 måneder (+4%). Det burde være muligt selv ved en konservativ investering.

    Så mine spørgsmål er:

    1) Hvad kunne min arbejdsgivers motiv være for ikke at tilbageholde skatten før udbetalingen?
    2) Har jeg ret ift. skattereglerne fsv. restskatten (frivillig indbetaling) – eller bliver jeg straffet yderligere for ikke at indbetale straks?
    3) Skal jeg blot nedbringe min gæld eller foretage en kortsigtet konservativ investering (f.eks. investeringsforening)?

    Jeg er klar over, at spørgsmålene bevæger sig på kanten af forummet her, og hvis jeg havde (råd til) en revisor, var jeg gået til ham.

    Jeg er fuldt ud klar over, at alle råd fulgt herfra er på mit eget ansvar – så undlad venligst helt at svare, hvis du mener, at jeg skal klare det på anden vis.

    På forhånd tak!

    #217880
    MichaelForfatter

    1) Aner det ikke

    2) Dag-til-dag renten for 2015 er 2,2% efter hvad jeg kan finde hos Skat. Den samlede rente af 50K for ½ år må derfor være 550 kr. og ikke 1000 kr.

    3) Hvis du har højt forrentet gæld i form af en kassekredit så giver det fin mening at vente med at betale til 1/7-2016 og i stedet placere det hele på kreditten indtil da.

    Du skal ikke forvente at kunne forrente en investering med 4% uden risiko over bare 6 mdr så gå med det midlertidige “afdrag" på kreditten som du selv er inde på. Det vil være en 100% sikker investering.

    #217882
    a15995Forfatter

    Hej Michael!

    Tak for svar.

    1) Jeg tænker, at det må være noget skattemæssigt eller helt simpelt, at han ikke kan udregne skatten

    2) Du har ret – de har sænket renten fra 2,9% i 2015 til 2,2% i 2016 – højst usædvanligt – men det gør jo bare regnestykket bedre, selvom det ikke kan trækkes fra 🙂

    3) Ved godt, at ingen investering er risikofri, men kunne godt acceptere et mindre tab… Obligationer er bare ikke så attraktive mere…

    #217884
    MichaelForfatter

    Du skal betragte de ekstra penge som et lån reelt og private bør som udgangspunkt aldrig investere for lånte penge. Derfor vil jeg ikke anbefale den model og i øvrigt skal din forrentning jo være højere end renten på din kredit før det vil være en god idé.

    #217902
    HalliHalloForfatter

    Jeg kunne da godt tænke mig at vide lidt om hvorfor arbejdsgiveren ikke har trukket skat ved udbetalingen?

    Hvad er det for en ydelse du har fået udbetalt? Og du skriver noget om “mod behørig kvittering for indbetaling til skat"
    Hvad menes der med det?

    Måske der er tale om B-skat, men så har arbejdsgiveren mig bekendt pligt til at indberette dette……..

    #217932
    a15995Forfatter

    Vi har indgået forlig i en sag, og arbejdsgiveren har udbetalt forligsbeløbet uden at trække skat. Der skal trækkes skat af beløbet som almindelig indkomst, hvilket han overlader til mig og beder mig om at skaffe kvittering for skattebetalingen.

    Skat har intet fået indberettet fra arbejdsgivers side. Skat mener, at det skal indberettes som B-indkomst.

    Jeg vil bare ikke stå og skulle administrere noget som helst for arbejdsgiver, så derfor ville jeg blot indbetale, når tid er. Kan ikke se, at jeg har pligt til at indbetale straks, når arbejdsgiver ikke har indberettet…

    #217956
    HalliHalloForfatter

    Jeg forstår det ikke helt. For du kan da, mig bekendt, ikke selv indberette hverken A- eller B-indkomst. Det er da arbejdsgiverens pligt, da der kræves et CVR-NR. Og gør han ikke det, så har han et problem med skat, og jeg går ud fra at vi kan udelukke at du ikke har været delvist selvstændig med fakturaudskrivning etc?

    Spørg dog skat hvordan du eksakt skal forholde dig for at kunne dokumentere at du har betalt skatten overfor arbejdsgiveren.

    #217958
    a15995Forfatter

    Du har naturligvis helt ret, men da det er et forlig med en arbejdsgiver, jeg ikke har meget til overs for efter et års juridisk slagsmål, så gider jeg ikke røre en finger.

    Han må selv klare dette, og så betaler jeg min restskat. Kvittering for den indbetaling er den dokumentation, jeg kan give i sagen.

    Jeg forstår bare ikke, hvad han får ud af denne metode, og det er helt sikkert gennemtænkt fra hans side…

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.