hvad skal vi gøre, vi mangler penge

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87554
    AnonymForfatter

    Hej pengeeksperter.

    Vi sidder herhjemme og prøver at overskue vores muligheder, måske kan I hjælpe os.
    Vi har lige bygget op og fik i den forbindelse et ekstra lån i vores friværdi. Der derfor nu er på 1040000 + det nye 750000 (hele boliglånet ligger hos realkreditten- dvs. vi har intet bank boliglån)
    Vi mangler i midlertid ca. 20.000 kr for at blive færdige. Og derud over kommer vi til at mangle penge et par måneder fremover ca. 20.000 (vi er ny-uddannede (karantæneramte) og jobsøgende). Men så skulle det også lysne igen 🙂
    Vi har begge en max kassekredit (samlet ca. 50000kr.).

    Hvad kan så bedst betale sig:
    1, at få forhøjet kassekreditten.

    2, At låne cirka 100000 kr i et nyt lån i friværdien. Også komme af med være kassekreditter. (god afslutning på nogle lange studier). Evt. samtidige få et fastforrentet

    3, At skifte bank og i den forbindelse få boligen omvurderet og få et nyt lån. Evt. skifte til Skandia eller forstædernes
    Det har vi alligevel længe tænkt på, da vi har to forskellige banker og ovennævnte lån er hos Nordea Kredit (jeg er fordel+kunde)
    Evt. samtidige få et fastforrentet

    4, Har I nogle foreslag?

    mvh
    jelope

    #110408
    fk2001Forfatter

    Her er så et svar fra den første ekspert…..

    At låne 20000 til byggeriet kan være ok, men hvorfor ikke vente til I har pengene. Byggeriet må da være brugeligt når det er så lille et beløb.

    Mht. at mangle 20000 til forbrug skriger jo at dårlig budgettering. Det er der næppe en bank der vil låne jer penge til, og helt ærligt så bør man for sin egen skyld lære at leve uden lån til dagligt forbrug uanset hvordan man er havnet i denne situation. Det kan hurtigt udvikle sig til stor gæld.

    Hvis I har karantæne fra Akassen så find dog et job der vil give jer nok til at afbetale jeres lån og give jer brød på boret. Der er masser af arbejdsgivere der mangler folk lige nu. Udnyt det.

    Hvis du een gang har prøvet at kæmpe for brødet bliver du meget mere økonomisk i fremtiden. Når du så engang finder det rigtige job med den rigtige løn, så vil den fornuftige økonomiske sans sandsynligvis stadig være indtakt og vupti, kassekreditten forsvinder af sig selv og opsparingen er begyndt.

    Det er dejligt, når man gerne vil have nyt køkken, ny bil eller ligende, bare kan hæve pengene i banken fremfor at optage nye lån med gebyrer, renter og skatter tilfølge. Pengene rækker bare så meget længere hvis man har dem inden man bruger dem.

    Det var så mit svar. Det var nok ikke hvad du forventede men måske alligevel meget brugbart.

    #110410
    AnonymForfatter

    Hvis jeg nu står til regnskab overfor dig. Vil du så lade være med at dømme mig og læse mit spørgsmål igennem igen og give mig et svar jeg kan bruge?

    Vi ved godt vi har sat os hårdt, mens vi har studeret, sådan er det.

    Jeg tror ikke du har forstået mit spørgsmål rigtigt, vi har aldrig i vores vildeste fantasi ville bruge 20000 på forbrug 🙂 Det er til kreditforening afdrag, vuggestue m.m.
    Der ud over mangler vi i forbindelse med færdigsætningen af lejligheden at betale elektriker og kommune for ibrugtagningen.

    Desuden er S.U. fremadbetalt og lønnen bagudbetalt, så der kommer til at mangle penge.
    Og tro mig efter 5 år i en ejerlejlighed på SU, så har man virkelig løst til at tjene penge til ordentligt mad.

    Når men spørgsmålet var, hvad er den smarteste og billigste måde at overleve de næste to måneder. Og samtidig betale regninger, elektriker og kommunen på.

    #110414
    fk2001Forfatter

    Og derfor oplyste jeg dig om alternative muligheder fremfor yderlig at stifte gæld.

    Jeg skulle måske have valgt et andet ord end “forbrug" men det ændre intet. Det er faste og variable udgifter der skulle være budgetteret og derfor ikke skulle lånes til for at afvikle.

    Jeg forstod det sådan at i blot “ventede" på at finde det rigtige job og derfor ikke arbejde i mellemtiden. Det må du selvfølgelig undskylde hvis det ikke forholder sig sådan.

    #110492
    AnonymForfatter

    Hej
    Hvis I allerede har kassekreditter (som jeg går ud fra I bruger) på 50.000 kr. så vil jeg ikke anbefale jer at forhøje dem. Dit eget forslag nr. 2 er bedre, belån friværdien, forudsat at I er ret sikre på begge at komme i job /snart/ så jeres indtægt kan holde til den ekstra udgift på mere gæld. Hvis I låner i realkredit skal I som minimum skulle låne 100.000 kr. som du skriver, idet det ellers bliver for dyrt i låneomkostninger. Samtidig er det en god ide at overveje fastforrentet. Renten forventes på kort sigt at stige lidt mere, men der er selvfølgelig stadig ret stor forskel på flekslån og fastforrentet, det er en beslutning I skal afveje med jer selv.
    Mht. at skifte bank fra Nordea, så har de oppet sig mht. deres + koncept, men jeg vil stadig anbefale jer at ringe rundt til de banker der kunne have jeres interesse – som du selv skriver skandia eller jeg ville sige Basisbank. Jeg kender ikke ret meget til forstædernes, men hør deres rådgivning og samlede priser så I kan sammenligne og finde ud af hvor I finder jer bedst til rette. Der kan være mange penge at spare ved bankskifte, det ved jeg da af erfaring! 😉

    #110494
    AnonymForfatter

    Tak for et godt svar.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.