straffegebyr Bank Nordik

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95037
    AnonymForfatter

    Jeg har haft en konti i det gamle AMAGERBANKN, som i dag hedder Bank Nordik. Denne konto har ikke været i brug i adskillige år og der var ingen penge på den – derfor har jeg ikke tænkt videre over denne konto. Men så idag får jeg en skrivelse fra Bank Nordik om, at jeg skylder dem 532,81 kroner plus et rykkergebyr på 100 kroner. Det kan jeg ikke forstå og ringer ind for at høre, hvad det drejer sig om. De fortæller mig så, at de for cirka et år siden indførte et gebyr på 30 kroner om måneden for konti der stod ubenyttede hen. Mit spørgsmål går på, om Bank Nordik har lov til at lave sådan et gebyr? For mig ser det nærmest ud til at være en skræddersyet fidus til at suge penge ud af folk.

    #216822
    testForfatter

    det kan de helt sikkert i følge deres Forretningsbetingelser godt. Jeg ville nu nok skrive til dem og bede om at de sletter begrundet i at jeg hverken ønsker eller har brugt kontoen. Så kan de jo sende den til inkasso hvis de vil det.

    #216824
    AnonymForfatter

    Tak for svar. Det er godt at vide.

    #216826
    BangeeForfatter

    Selvfølgelig må banken tilkoble et gebyr til dit konto såfremt de føler for det. De skal bare sørge for at varsle det i retsmæssig tid.
    At du så ikke har opdaget dette er ikke bankens skyld.

    SÅ hvis det er 30 kr pr måned og du nu skylder 532,81 så er det da også nogle dage siden det er sket, og det må alt andet lige have fremgået af din årsopgørelse.

    Det er da muligt at banken vi refundere gebyret såfremt alle posteringer er gebyr og rentetilskrivninger og du ikke har bruge kontoen. Men du har ikke krav på det.

    #216836
    morsdrengForfatter

    Man kan læse om emnet på forbrugerombudsmandens hjemmeside og på dennes vejledning om gebyrer.

    Udgangspunktet er, at der kan opkræves gebyr af en forbruger i en eksisterende aftale, såfremt dette fremgår af aftalen – ellers er det ulovligt.

    Ifølge vejledningen, skal ændring af gebyrer eller opkrævning af nye gebyrer i et løbende kontraktforhold altid varsles med en rimelig frist, inden de får virkning for forbrugeren.

    Alle former for ændringer skal varsles, men er der tale om en væsentlig ændring eller om indførelse af et nyt gebyr, skal varslingen ske ved individuel kommunikation over for forbrugeren, jf. § 15, stk. 3. Betydningen af § 15, stk. 2, ligger derfor navnlig i kravet om varsling med en rimelig frist.

    Så hvis spørgeren er blevet varslet om gebyret, er der næppe noget at gøre og misæren skyldes i så fald hans egen passivitet. Kan banken IKKE dokumentere, at det nye gebyr er blevet varslet på korrekt vis, er det ulovligt og bør derfor refunderes.

    #216840
    AnonymForfatter

    Tak for svar.

    Jeg vil samtidig gøre opmærksom på, at jeg først efter at have brokket mig overfor to medarbejdere (to forskellige telefonsamtaler, hvor de ikke var til at rokke), blev kontaktet af en leder fra Nordik Bank telefonisk, der fortalte mig, at han havde gransket min sag yderligere og syntes, at der var rimelighed i at jeg IKKE skulle betale de 533 kroner, så han ville overføre pengene tilbage til min konto igen. Det er jeg selvfølgelig glad for – det er vist det, man kalder konduite ( udtrykket bruges især om embedsfolks brug af takt og lempelighed i deres sagsbehandling).

    Pludselig blev der råd til at holde jul igen i år.

    #216842
    testForfatter

    Som jeg skrev vil det naturligvis være bankens holdning og stå i deres foretningsbetingelser at du skal betale. Helt som morsdreng skriver med mange flere ord. Men naturligvis skal du ikke det.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.