Skat af fratrædelsesgodtgørelse…

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95021
    AnonymForfatter

    kære alle.

    Min bedre halvdel er desværre blevet fyret og modtager derfor et større beløb til foråret…. Der skal naturligvis betales skat af beløbet, men er der på en eller anden måde muligt at begrænse skatten lidt ? Hun betaler i forvejen topskat….

    På forhånd tak.

    Henrik

    #216606
    testForfatter

    Kun med de sædvanlige måder det vl sige fradrag som gæld og indskud på pension.

    #216608
    morsdrengForfatter

    Du kan læse om reglerne om beskatning af fratrædelsesgodtgørelse her.

    https://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1976813

    #216610
    HalliHalloForfatter

    Hvor stort et beløb drejer det sig om Henrik Aalborg?

    Men ellers kan du jo altid ringe til skat og forhøre dig, idet det Peter Holm Larsen her på Mybanker hævder, at de sidder klar til at rådgive om skatteoptimering mv., og oven i købet anonymt. Men detjeg tror nu ikke helt på rigtighedenaf. Dog ved jeg at de er hurtige til at refundere tilbageholdt udbytteskat, måske lidt for hurtige, da det kan gå ud over kontrollen.

    Nu tilbage til dit spørgsmål. Særlig fratrædelsesgodtgørelse er fuldt skattepligtigt, dog mener jeg at de første 8000 kr. er skattefrie, hvilket det har været uændret i en menneskealder. Men det fremgår vel også af “morsdrengs" link?

    Den eneste mulighed jeg kan se er, at hvis hun kan få arbejdsgiveren til at indbetale et ekstraordinært bidrag på hendes pensionsordning. Hvis ikke, kan hun selv oprette en livrente med et fradrag på vistnok max. 46.900 kr. årligt som engangsindskud. Og hvis ikke hun har en ratepension i forvejen, så er der også her 51.700 kr. at gøre godt med, som bliver lidt højere næste år.

    Held og lykke med alle fratrædelsesgodtgørelsespengene. Og hvis hun kan finde et hurtigt nyt arbejde, så er der endnu flere penge til jer.

    #216612
    HalliHalloForfatter

    Skat har i øvrigt telefonnummer 72 22 18 18.

    #216634
    peter holm larsenForfatter

    Selvfølgelig kan man da ringe til SKAT og få “rådgivning"/ hjælp.

    SKATs medarbejdere går for lagt hovedparten et ganske godt arbejde. Så ring trykt til SKAT de er faktisk ganske kompetente lang hen af vejen.

    Sagen om udbytteskat handler jo netop ikke om dem anmeldte skattemedarbejder – men om organiseret kriminalitet. Og min vurdering er at spørger vil have et retsskaffent svar inden for skattelovgivningen – og end ikke på kanten af skattelovgivningen – er der er det fint at ringe til SKAT – og om jo heller ikke grund til at overveje at være anonym.

    Skat er iøvrigt også uden interesse i ved din henvendelse hvem du et – Ole, Kim, Jens eller Hans.

    #216656
    BertelsenForfatter

    Der er et bundfradrag på 8000,- ved udbetaling af fratrædelsesgodtgørelse.

Viser 7 indlæg - 1 til 7 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.