Investering af 200.000

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #95011
    AnonymForfatter

    Hej,

    Det har lykkedes for mig st sparer 200.000kr op, og nu vil jeg gerne investerer dem. Jeg er 27 år gammel, er gældsfri og har eget hus. Jeg kommer ikke til at bruge pengene foreløbigt og overvejer derfor at lave en pensionsopsparing som jeg vil smide dem ind på, og binde dem de næste 20-30 år. Vil dette være en god ide, eller er der bedre måde at investerer pengene? Og hvad vil en evt. Rente være, hvis jeg investerede penge i 20-30 år?

    Tak!

    #216474
    OBSForfatter

    Har du en pensionsopsparing i forvejen?

    Hvis nej kunne det være oplagt at starte med de opsparede midler, eller blot nogle af dem. Når du sparer op på en pensionsordning betales der på nuværende tidspunkt kun 15,3% i skat af afkastet, også kendt som PAL-skat, modsat opsparing i frie midler der beskattes noget hårdere.

    Med en tidshorisont på omkring 40 år før du når pensionsalderen vil det være nærliggende at placere pengene i aktier eller aktiebaserede investeringsforeninger. Det er selvfølgelig ikke uden risiko da der kan komme store udsving fra tid til anden, hvilket vi har set de seneste par uger og formentlig også kommer til at se i den kommende tid. Det er selvfølgelig heller ikke til at sige hvad afkastet vil være, men over tid bør afkastet være højere end ved at placere dem kontant på en konto i banken.

    En pensionsopsparing vil være bunden til du når pensionsalderen og kan ikke hæves i utide uden at du skal betale en strafafgift til staten. Til gengæld beskattes afkastet som nævnt mere lempeligt. Hvilken type pensionsordning du skal vælge afhænger blandt andet af dine indkomstforhold nu og når du skal pensioneres. De mest almindelige typer er Aldersopsparing, Ratepension og Livrente/Livsvarig pension. De to første kan oprettes i både banker og pensionsselskaber mens den sidste kun kan oprettes i et pensionsselskab.

    #216482
    gebyrjagtenForfatter

    OBS svarer ganske fornuftigt og er det på min. 33 års sigt, altså til du er 60 er ratepension, aldersopsparing et godt valg med 1 eller flere investeringsforeninger med klar overvægt af aktier, altså mellem 75-100% Men fradraget til indskud er ikke 200.000 kr men mindre, så en anden ordning er aldersopsparing, ratepension og frit depot samtidigt

    Det vigtigste er at komme igang snarere end at investere i det helt rigtige, da det er en langhåret diskussion, men en klar overvægt af aktier eller inv.foreninger i aktier eller ETF’ere. Gebyrerne er i bund i NORDNETbank og SAXObank hvilket over 33 år har meget markant betydning.

    #216484
    peter holm larsenForfatter

    Det er også værd at tænke livssituationen igennem – hvis du om et par år overvejer hus/bil og ikke har til 80% eller værre 95% af husprisen til udbetaling – kan renten på boliglånet muligvis være væsentligt højere end det forventede afkast du kan få af din pensionsinvestering.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.