Valørdato ved hævning eller overførelse

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • fk2001Forfatter
    Indlæg
  • #87550
    fk2001Forfatter

    Jeg kom til at tænke på om datoen man sender månedens overskud over til Northern Rock kunne bringe ens lønkonto i negativ tilstand.

    Lad os sige at lønkontoen er i SkandiaBanken, og man har oprettet en Northern Rock opsparing for at vride én ekstra procent ud af formuen.

    Ved overførelsen indsættes beløbet i NR dagen efter og man får rente fra endnu en dag senere. Dvs. 2 rentedage er spildt men dette er til at forstå.

    Spørgsmålet er nu, hvornår ophøre renten i SB for det beløb man overføre? Jeg vil formode at den sidste rentedag er dagen før man foretager overførelsen. Men hvad nu hvis man overføre en mandag – får man så rente til og med søndag eller går banken helt tilbage til fredag som sidste rentedag? Dette kunne blive af stor betydning hvis man overføre lønindbetalingen den samme dag som den indsættes. Herved kunne lønkontoen valørmæssigt blive negativ i to dage.

    #110340
    AnonymForfatter

    Tja, er det den første dag eller den sidste dag der ikke gives renter?
    Har du en post med valørdato 1.3.2007 der bringer saldoen fra 0 til 100 og hæver du beløbet igen med valør 2.3.2007 så får du renter for een enkelt dag. Om det er den 1.3- eller den 2.3. der giver renter, det skal jeg ikke kunne sige.

    Det gælder derfor kun om at så kort afstand mellem valørdage som muligt. D.v.s. fx ikke overføre 4.4.2007 – så mister du mindst 5 rentedage.

    Dine datoer for overførsel til NR kan jeg ikke rigtigt genkende. Når jeg med homebanking overfører mellem ‘egne konti’ (inkl min kones og mine børns konti i samme bank, som jeg har/havde fuld adgang til), så bliver hævning og indsættelse med samme valørdato. Overfører jeg til en anden bank (har kun erfaring for overførsel til banker der bruger samme datacentral – bec), så bliver valørdatoen på indsættelsen bankdagen efter valørdagen på hævningen.

    3,25% p.a. af 100.000 er under 9 kroner.

    #110342
    AnonymForfatter

    mener du det indlæg seriøst?

    nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor meget du overfører til opsparingen om måneden men for eksemplets skyld så lad os sige 5.000 kr.

    5.000 kr. er 45 øre værd om dagen i renter hos SkandiaBanken og 58 øre værd om dagen i Northern Rock..

    hvis din største bekymring er om du misser en dag eller 2 det ene eller andet sted.. så vil jeg vurdere at du er generelt godt kørende..

    #110350
    AnonymForfatter

    I større foretagender er det noget man tar rigtig seriøst, fordi der er rigtig mange penge i ‘rentedage’.

    I bund og grund er de fleste herinde vel et bundt amatører (på finans-området jegner jeg mig i al fald selv for at være amatør). Men derfor er det vel alligevel lovligt at lege med småfortjenester (9 kr eller 45 øre, afhængigt af regnestykket), bare man ikke mister perspektivet.
    Selv tænker jeg mig om før jeg overfører penge dagen før en ikke-bankdag, og jeg skriver af hensyn til momsen hellere regninger den 1.1. end den 31.12.

    #110356
    fk2001Forfatter

    Nu gik det ikke så meget på om man mistede et par rentedage det ene eller andet sted, men mere at ens lønkonto kunne blive negativ hvis valørdagen for hævning er dagen før. Det betyder at saldoen valørmæssigt bliver negativ, hvilket kan koste hvis man ingen kredit har tilknyttet. Det har jeg ikke i SkandiaBanken og mit indtryk er, at SkandiaBanken eller andre banker tager et gebyr i sådan en situation.

    #110368
    AnonymForfatter

    det scenarie du beskriver skal du ikke være nervøs for – du kan ved en netbanks overførsel ikke overføre mere end der er til rådighed på kontoen på ethvert givent tidspunkt.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 6 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.