Hvad betaler man i skat af overarbejde.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • kodenForfatter
    Indlæg
  • #94999
    kodenForfatter

    Hvis man tjener 500.000 kr. Om året og har 200.000 i overarbejde ud over de 500.000.

    Formoder der findes følgende skatter for at beregne det.

    Kirkeskat
    Bundskat
    Topskat
    Kommuneskat
    Arbejdsmarkedsbidrag

    Jeg ved godt at kirke og kommune skatten er forskellig.

    #216236
    BitterlemonForfatter

    Det er næsten umuligt at svare på, uden at vide hvad du har af renteudgifter og andre ligningsmæssige fradrag. Lav en beregning på ændring af din forskudsopgørelse, og du får det mest korrekte svar – forudsat at du udover det har forskudsregisreret dig korrekt.

    #216244
    thsvForfatter

    Det er faktisk ret let at beregne, da renteudgifter og de fleste lønmodtagerfradrag ikke har betydning for skatten ved en merindkomst, da fradragsværdien er den samme.

    Marginalskatten er 56,4% i følge Skats oplysninger i 2015, når man betaler topskat:
    http://www.skm.dk/skattetal/statistik/tidsserieoversigter/marginalskatteprocenter-1993-og-1998-2015
    Bemærk at det er beregnet som de 8% AM-bidrag og personlig skat på resten, som maks. kan udgøre 51,95% i 2015.

    #216254
    peter holm larsenForfatter

    Enig det er ene og alene marginalskatten du skal bekymre dig om i alt væsentlighed.

    Så glem alt om renteudgifter og ligningsmæssige fradrag.

    #216278
    kodenForfatter

    Okay.. så er det “kun" 57%. Troede det var 63. Er i sikre på at AM på 8 % er med i de 57?

    #216282
    OBSForfatter

    Hvis man regner ud fra den gennemsnitlige kommunale og kirke-skatteprocent på 24,9% så er den samlede marginalskat på 56,47% inklusive AMB.

    Først trækkes 8% i AMB. Af det resterende beløb trækkes 8,08% bundskat, 15% topskat, 4% sundhedsbidrag, 24,9% kommuneskat og 0,7% kirkeskat, i alt 52,68%. Det giver en sammenlagt trækprocent på 56,47%.

    #216290
    peter holm larsenForfatter

    Enig med OBS.

    #216296
    kodenForfatter

    tak..meget positivt.

    Men jeg har vel ret i at den var 63% for nogle år tilbage eller???

    #216302
    peter holm larsenForfatter

    Lad nu være at dvæle ved fortiden 🙂

    Men jo topskatten har været faldende gennem en årrække.

    Du kan se lidt her:

    http://www.skm.dk/skattetal/statistik/tidsserieoversigter/centrale-skattesatser-i-skattelovgivningen-2008-2015

    #216306
    peter holm larsenForfatter

    Og marginalskatten er ikke 56,4% som THSV skriver med som hans link også viser 56,45 % – så skal man anvende almindeligt anerkendte afrundingsregler giver det 56,5 %.

    PS:
    Det var ment som en joke en blot for at vise hvordan THSV let kunne have fundet på at besvare et indlæg hvis andre havde skrevet 56,4%. Det er ren farce 🙂

    #216308
    thsvForfatter

    LOL, PHL, de 56,4% var klippet fra Skats tabel!
    http://www.skm.dk/skattetal/statistik/tidsserieoversigter/marginalskatteprocenter-1993-og-1998-2015
    Igen og igen glimrer du ved ikke at læse hele indlægget og hvad der linkes til!

    “For en topskatteyder, der beskattes med den landsgennemsnitlige kommune- og kirkeskatteprocent, beregnes marginalskatten for lønindkomst i 2015 således:
    AM-bidrag + summen af skatteprocenterne ganget med indkomsten, hvorfra der er trukket AM-bidraget.
    På formel ser det således ud:
    0,08 + (1 – 0,08) x (0,24904 + 0,00709 + 0,04 + 0,0808 + 0,14966*) = 0,56446 eller 56,4 pct.

    * Det skrå skatteloft for personlig indkomst indebærer et nedslag i topskatten på 0,034 pct.enheder i en gennemsnitskommune i 2015."

    Så PHL mener altså at Skat har regnet forkert i denne formel, hvor resultatet jo ganske rigtigt skal afrundes til 56,4%!

    Lidt viden er farlig, check dog fakta inden du kommenterer!

    #216312
    thsvForfatter

    Og ja Koden, marginalskatten var ca. 63% i en årrække frem til 2009 og faldt til ca. 56% i 2010, som den stadigvæk er.
    Dette kunne også ses i mit link længere oppe i tråden og i mit seneste indlæg, hvor jeg igen linker til samme side, da PHL og OBS ikke kan læse.

    #216332
    testForfatter

    lige et pps til peter holm Larsen. jeg har altid regnet min skat selv i et xl ark. Hvis du gjorde det ville du vide at skat IKKE bruger normale afrundingregler. I øvrigt bruger du hvad jeg altid har kaldt fynsk afrunding. Altså du runder ført op til to cifre for du runder videre op. I resten af landet lære vi den metode THSV bruger som også er den korrekte. Vi runder kun op en gang og tager så mange decimaler med før vi runder op.

    personlig har jeg altid regnet med 70% hvilket jeg godt ved ikke er korekt men så bruger man det ikke for meget af overarbejdespengende eller bonussen 🙂

    #216346
    thsvForfatter

    Og Test kan heller ikke læse!

    Skat skriver jo tydeligt at marginalskatten er 56,4%, da en gn.snitskommune rammer det skrå skatteloft, et forhold som OBS, Test og PHL ikke har læst og bemærket, da de skøjtede gennem indlægget.
    Ikke overraskende at detaljerne går PHLs næse forbi.
    I den 2. tråd har jeg netop eftervist at gælden efter 7 år er 50.000 kr lavere ved at afdrage på både RK- og banklån, fremfor at vælge det estremt dyre afdragsfri lån med højere obl.gæld fra start og adm.bidrag der er mindst 7.000 kr dyrere de første 10 år.

    Og vælger man i stedet 2½% lån med afdrag mod 3% uden afdrag mhp. lavest ydelse over 30 år, sparer man tæt på 60.000 kr ved at afdrage på begge lån ved rentesatsen på 5,73%. Ligevægt er i så fald omkring 6,4%!
    Men igen de færreste har de samme lån i 30 år, normalt omlægger man undervejs eller flytter til en anden bolig, og så er de 50.000 kr i forskel alt afgørende.
    Husk også at PHL bevist favoriserede det afdragsfri lån ved at underdrive stiftelsesomk. og ved kun at regne med et årligt afdrag, hvor et rigtigt realkreditlån anno 2015 har 4 årælige terminer!

    #216350
    testForfatter

    Kære Thsv jo jeg ved godt at marginal skatten ikke er 70 pct hvilket jeg også skriver. Det er bare min tommelfingre Regel.

    Da jeg jo nettop giver dig ret i at din afrunding er rigtig forstår jeg faktisk ikke hvad der er du mener der skulle være galt i min komment.

    At skatte væsnet ikke runder af, men smider cifre væk kan jeg konstatere hvert år når jeg beregner min skat

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 20 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.