Exkone hæfter for gæld v evt hussalg ?

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Indlæg
  • #215886
    AnonymForfatter

    tak til V. Hansen

    Det er præcis den belysning af udfordringen jeg efterspurgte !

    Boet er opgjort inden jeg overtog real lån og en del af boliglånet.
    Der er udarbejdet underskrevet bodeling af begge parter som er sendt til banken
    inden gældsovertagelsen på realkredit lånet af undertegnede…

    Bodelingen er ikke udfærdiget i skifteretten, men vha. advokat – og er underskrevet og godkendt af begge parter
    hvilket jo rent juridisk må være lige så gældende som hvis det var udfærdiget i skifteretten…

    Bodelingen er opgjort med hhv aktiver og passiver på skilsmissedatoen – og er som sagt udfaldet med
    en gæld til mig på ca 160.000 og ca 220.000 til exen – der var noget udligning med en bil m.v.
    og et banklån som jeg indriede ved bodelingen – hvoraf vi så delte 50% imellem hver.

    pt. udlejer jeg huset uden at tjene på det – det skal blot udligne mine udgifter til reallån og min del af boliglånet pt.
    – det er den bedste løsning (formoder jeg) ifht nuværende gæld i huset kontra en evt. salgspris.

    – altså kan jeg konkludere at jeg skal have lavet gældsbrev på regreskravet ved et evt salg
    – uanset om et salg giver over eller underskud.

    Det har intet at gøre med at jeg vil “hævne" mig på noget plan eller tage “rumpen" på nogen
    men vil modsat heller ikke selv tages i “rumpen"
    – Når man nu engang har stiftet gæld sammen – bør man også svare sig hver sin del når man ikke er sammen længere…

    Om exen så på sigt ønsker at betale er jo en helt anden sag – men om ikke andet har jeg det juridiske på “min" side så vidt jeg kan forstå!

    #215888
    peter holm larsenForfatter

    Hej Test – 🙂
    Tror du læser mine indlæg som en vis herre læser biblen.

    Jeg skriver netop: 1) at en advokat kan være fornuftig hvis man ikke er rutineret – …. Og senere … At det kan være en meget farefuld færd . Som jeg ser spørger vurderer jeg også at en advokat vil være tilrådig – men mindre der er tale om helt små beløb. Så jo en advokat er en god ide – så tror vi er enige der.

    2) Er det fint du ikke udgiver dig for en anden end du er – hvorfor skulle du dog også det. Det kunne jeg heller aldrig selv finde på.

    3) Det er rigtigt at der i en hver forhandling indgår hvad der er ret! – i hvertfald som hovedregel :-). Hvad der er rimeligt er jo ofte subjektivt for den enkelt – som jeg også skriver. Men ret kommer juridisk som hovedregel foran rimelighed. Og som jeg skriver det partner synes er rimeligt kan nemt have skattemæssige konsekvenser.

    4) Det jeg skoser dig for er f.x at du skriver at ex konen aldrig vil skrive under på en ny gældsaftale – men manden score gevinsten på prisstigningen. Udfordringen er jo at hendes gæld som andre her også har skrevet er fikseret ved bodelingen – så hun skylder hverken mere eller mere netto efter hussalget ( netto mellem bank og ex mand) . Om det er rimeligt ved jeg ikke og vil ikke afgøre – med det er ret!

    Min pointe med mit lille slut indlæg før var at man ikke skal udgive sig som en der ved noget om et emne – hvis man ikke ved noget om emnet. Selvfølgelig har man ytringsfrihed og det er da heller ikke ulovligt – jeg synes blot det er debatetisk og -moralsk forkert – og det er nok der vi som det eneste er uenige.

    #215904
    HalliHalloForfatter

    Hammer22 skrev således:

    “Så mit spørgsmål er:
    Ved salg med evt overskud – og efterflg indfrielse af real kredit og boliglånet – hvordan sikrer jeg mig så at den del af boliglånet, som ex afdrager og skylder på – tilfalder mig – således exkonen ikke får en gratis omgang ? Opretter man et privat gældsbrev eller ?"

    Så vidste du jo godt svaret alligevel eller du kunne bare have fået dette bekræftet hos din advokat eller i banken.

    Men der er da også mange gode “advokater" og “bankrådgivere" herinde på Mybanker.

    Held og lykke med det videre forløb!

    #215940
    AnonymForfatter

    Jeg havde en formodning om at det jo nok er sådan det forholder sig, men den rent juridiske del af det F.eks. Regreskrav havde jeg jo ikke lige styr på…

    Netop derfor oprettede jeg spørgsmålet
    Og fik jo også belyst emnet

    Tak til alle der har bidraget!

Viser 4 indlæg - 16 til 19 (af 19 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.