Råd søges ang. forhøjelse af boliglån

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87545
    AnonymForfatter

    Lidt historie.
    Jeg har haft min nuværende bank (BG Bank) i 1 1/2 ars tid, og da jeg gik over til den bank fik jeg et Andelsboliglån på kr. 230.000.- til 5% i rente.
    Renten på 5% fik jeg ikke med det samme, jeg havde ellers været i 3 banker for at høre om renten og andre fordele, det var først da jeg ringede derned og fortalte at min kæreste (der har samme bank) havde 5% i rente, at de indvillege i at give mig 5% også. Og min kæreste har aldrig stillet spørgsmål til renten.

    Nu skal jeg have hævet mit andelsboliglån til kr. 350000.- (Andelen er kr. 460000.- værd) og i den anledning har jeg nogle spørgsmål til de begavede hoveder herinde.

    Er disse stiftelses omkostninger optrækkeri eller er det ok.
    Stiftelsesprovision kr. 2400.-
    Ekspeditionsgebyr kr. 500.-
    Tinglysning kr. 1400.-
    Tinglysning Procent afg. kr. 2300.-
    Fremsendelse til tinglys. kr. 225.-
    Ialt kr. 6825.-

    Desuden er min rente på mit nuværende lån der er kr. 230.000.- 6%, men i det øjeblik jeg sætter min underskrift på min nye kredit aftale til kr. 350.000.- vil renten stige til 6,75%.

    Hvad er mit alternativ, kan jeg låne pengene i en netbank og så bare have min lønkonto i BG bank eller skal jeg ud og se mig om efter en ny bank med filialer, eller skal jeg bare godtage det tilbud de nu er kommet med fra BG bank.

    Eller hvad kan jeg evt. gøre for at få min bankrådgiver i BG bank til at indse at jeg bliver nød til at køre videre med min 6% rente

    Med Venlig Hilsen
    Chris

    #110278
    MichaelForfatter

    Skandiabanken har et andelsprioritet-produkt til 5,55% i rente. Der er ingen stiftelsesomkostninger ud over tinglysningsafgifterne, som er en betaling til staten ingen kan slippe for desværre (eller forhandle ned). Det er muligt, at Skandiabanken vil forlange at du flytter din lønkonto også, men det gør vel heller ikke noget medmindre du har et meget nært forhold til din bankrådgiver.

    Så jeg ville da helt klart lukke mit engagement i BG hvis jeg var dig.

    #110282
    AnonymForfatter

    Hvad er det med Skandiabanken, det lyder jo som om jeg skal skifte bank, der er rigtig mange penge at spare. 🙂

    Men, hvad er det som BG bank kan tilbyde, som Skandiabanken ikke kan tilbyde.
    Jeg går ud fra at den prisforskel der er, udmynter sig i noget håndfast service.

    #110284
    MichaelForfatter

    Efter min mening er et boliglån et discountprodukt. Spørg dig selv hvor meget service du har brug for i lånets løbetid – ingen hvis du spørger mig. Jeg ser derfor ingen grund til at gå efter andet end det billigste.

    De ekstra omkostninger til BG går til dyre filialer og højere lønninger.

    #110286
    MichaelForfatter

    Jeg glemte lige at skrive, at BG sandsynligvis har en mere lempelig kreditpolitik end Skandiabanken. Det betyder, at alle kunder kommer til at betale lidt mere i BG således, at der er plads til tab på de dårlige kunder. Der er jo ingen grund til at være solidarisk med dårlige kunder såfremt du selv er et godt papir, så: skift, skift og skift

    #110288
    AnonymForfatter

    BG Bank (eller Danske Bank som den snart hedder) *KAN* tilbyde noget Skandiabanken ikke kan. Selvom kvaliteten af deres (og andre bankers) ‘uvildige rådgivning’ er tvivlsom, så har de langt flere produkter end Skandiabanken. Det koster naturligvis, og det er dig som betaler. Det er faktisk grunden til at jeg ikke længere er kunde i Skandiabanken efter at jeg fik forhandlet samme renter og næsten samme gebyrer på plads med en lokal-bank.

    Til et boliglån ville jeg helt klart ikke betale ekstra dyre renter for en ‘rådgivning’ man ikke har brug for.

    #110290
    AnonymForfatter

    Er der mulighed for, i Skandiabanken, at få lagt et budget, eller er det en af de ting man selv skal klare pga. af den billige pris

    #110296
    MichaelForfatter

    Budgetter skal man selv klare

    #110438
    AnonymForfatter

    Nu har jeg så fået afslag fra Skandia Banken, de ville sgu ikke røre mine lån med en ildtang :-).

    Hvor ville det så være klogt at gå hen, er der flere internetbanker, eller er der nogen “gebyrfri" banker hvor man evt. kunne slippe for at betale banken 4-5 tusind kroner i oprettelse, og måske fåå en rente på 6% eller lidt derunder

    Hilsen Chris

    #110850
    AnonymForfatter

    Jeg tager lige denne tråd op igen.

    Jeg har fået et tilbud fra Sjællands Sparekasse på et andelsboliglån på 350000.- med en variabel rente på 4,85% og en nominel rente på lige omkring 5% og en ÅOP på cirka det samme.

    banken tager 2000.- for at oprette dokumenter og alt det der.

    Deres netbank koster 60kr om året
    Og jeg skal selvfølgelig have min lønkonto hos dem også.

    Jeg synes bare 5% i rente lyder for godt til at være sandt, kan der stikke noget under i form af mega høje gebyrer eller andet? i så fald, hvad kunne det være?

    Eller kan det være de bare helt vilde efter at få en “30årigsnartfærdigmeduddannelseogmåskekøbehusogbilsamtpensionsopsparende" kunde ind i systemet nu hvor de netop lige har åbnet en afdeling i københavn, og derfor selvfølgelig er på jagt efter kunder.

    Chris

    #110856
    AnonymForfatter

    Det lyder som et rigtig godt tilbud, kigger man på deres uoverskuelige hjemmeside, så vil de have mellem 7,2 % og 7,4% for det der midner om dit lån.

    Hvis der ikke der står noget med store gebyrer eller overdragelse af din førstefødte, så vil jeg slå til med det samme. Tror ikke du kan få et bedre tilbud. Vi har selv et 1,2 mill andelsbolig lån i Lån og Spar og det er lige komemt op på 5,75 % med det nyeste rentehop.

    #110862
    AnonymForfatter

    Jeg tror da også jeg skriver under når nu jeg får papirene.

    Det virker ikke som om der er noget hokus pokus i det.

    Andet at jeg har fået et mega godt tilbud

    Chris

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.