Fælles konto

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Anna01Forfatter
    Indlæg
  • #94933
    Anna01Forfatter

    Hej

    Mig og min kæreste er flyttet sammen, og vi ønsker en fælleskonto til husleje, el, mad og en fælles opsparing.

    Til den konto vil vi self gerne have et kort værd. Helst dankort.

    Vi ønsker dog at have vores egne private konti stadig.

    Er der nogen der ved om dette kan lade sig gøre i så fald hvor det er bedst at tage til.

    Vi har snakket med vores bank (nordea) de vil ikke gøre det uden vi tegner en forsikringspakke. Men da vi får mange af de forsikringer dækket gennem vores job, er det ikke relevant.

    Mvh mig Anna

    #215170
    thsvForfatter

    Det giver mest mening med følgende opsætning:
    Budgetkonto til de fælles faste udgifter, hvor løn også går ind, meget gerne som prioritetskonto.
    2 stk. Forbrugskonti med Dankort, hvor jeres månedlige forbrug (inkl. husholdning) sættes ind, fordelt efter hvem der handler ind.
    Til disse tilknyttet kassekredit på f.eks. 10.000 kr, så mindre overtræk kan accepteres. Ved større køb overføres penge fra fælleskontoen.
    Jeg har prøvet løsningen med en stor fælleskonto til alle udgifter og det fungerer ikke uden den store bogholdereksamen.

    #215178
    MichaelForfatter

    Jeg forstår ikke lige baggrunden for en fælles konto til betaling af visse faste udgifter (husleje og el). Hvis det skal deles lige så skal den ene jo blot tilmelde betalingerne til BS og så kan den anden overføre et fast beløb til “modparten" hver måned.

    Diverse kassekreditter som thsv nævner skal I holde jer fra medmindre der er et helt specifikt formål med dette. En almindelig velfungerende dagligdags økonomi bør kunne køre uden brug af kredit. Det skal ikke være nødvendigt at låne penge for at betale en el-regning.

    #215180
    AnonymForfatter

    Hej Anna.

    Min kone og jeg har Danske Bank. Og vore konti er skruet sammen som I ønsker det….

    Vores løn går ind på vore respektive private konti og derfra bliver der trukket beløb til vores fælles budgetkonto og opsparing. Desuden bliver der trukket et beløb fra vore private konti til “madkassen". Denne konto er til vores daglige husholdning…

    Så alt i alt har vi begge to Visadakort, et til madkassen og et til vore private konti…

    Mvh.

    Henrik

    #215182
    peter holm larsenForfatter

    Giver nu heller ikke logik at en fælleskonto i en bank skal være betinget af tegning af forsikringer – Når det er forsikringer i har allerede – lyder som en dårlig bank for jer – prøv Danke Bank som det foreslås – tror de fleste banker har det koncept. Vi har det selv i Nordea uden forsikringer.

    Er jeg også ret sikker på i godt kan få i Nordea hvis I taler med den rette – ellers kan jeg evt formidle kontakten via Nordea – hvis det ikke lykkes – læg evt en e-mail e lign.

    Men jo der kan da være logik i en fælleskonto til alt det fælles – husleje, lus vand,varme og mad. Netop det i har fælles somkæreatepar. Ville dog nok holde opsparing ude, i jeres egen økonomi, med mindre det er f.x. opsparing til rejse og lign. hvor det reelt blot er opsparing til nærforestående fællesforbrug.

    Ideen med fælleskonto er jo netop som i skriver det i har fælles og ideen med bare at overføre fra den ene til den anden – er jo netop det modsatte af det i ønsker.

    #215190
    HalliHalloForfatter

    Hej Anna, glem alt om fælleskonti og flere betalingskort.

    Når det kun drejer sig om deling af husleje, el og madvarer, så er det nemmest at man f.eks køber ind hver anden gang, og afregner engang om måneden, samtidig med at I deler de faste udgifter. Der er mange måder at gøre det på, så det kan I nok blive enige om.

    Når I ikke er gift, så spar op hver for sig, og lav så en konkurrence om hvem der kan have den største konto efter det første år, hvis I da er sammen til den tid.

    En dygtig skribent herinde ved navn “test" har tidligere frarådet fælleskonti, da det netop kan give betydelige problemer, hvis den ene part måtte afgå ved døden eller man finder ud af at forholdet skal ophøre.

    Og husk: Banken skal skabe mersalg og dermed større overskud, så den har en interesse i at prakke kunden noget på, han slet ikke har brug for.

    Held og lykke med forholdet!

    #215198
    Mig&digForfatter

    Vi har Middelfart sparekasse, her har vi en fælleskonto, hvor vi begge har dankort til. Udover det har vi hver vores konto, med hævekort. Dette er også gjort med den tanke, at en af os kan falde bort, og hvis/når det sker, lukker den fælles konto, lige med det samme. Og i sådan et tilfælde, er det rart stadig at kunne komme til penge!
    Hver konto koster 125,- om året, men så er der ikke andre gebyrer!

    #215202
    peter holm larsenForfatter

    Der er jo meget andet ting en kr. og øre der tæller når man vælger fælleskonto – og der tæller følelser også meget ind.

    Og det er altsåi ikke svært at dele fælleskonto nødvendigvis – den ene skal have sin andel – den anden resten 🙂

    Jo reelt ikke anderledes end når et kærestepar køber en sofa sammen. Forestiller mig jo ikke at hovedparten af deres formue skal være fælles – jo netop derfor de vil have egne konti også.

    #215204
    Anna01Forfatter

    Fordi at det gør det unødvendigt besværligt hvis el regningen fx bliver lidt større eller man får penge tilbage i vand osv.
    Så skal man ind og overføre, i stedet for bare og have en fælles budget konto hvor man fx hver måned ligger 500-1000kr hver ekstra ind om måneden udover de normale udgifter.
    Også at have en fælles opsparing til fx rejser, møbler og andre større fælles indkøb.
    Der giver et helt andet overblik.

    #215206
    morsdrengForfatter

    Når I flytter sammen, kan der opstå et behov for fælles konti til betaling af fælles faste udgifter og kost. Dette kan i praksis laves på flere forskellige måder, men i sidste ende er det afgørende, hvad I finder er den letteste og smarteste løsning for jer. Det kan også have betydning, om lejligheden er lejet i fællesskab eller kun er lejet af den ene af jer.

    MEN tegning af fælles forsikringer har med sikkerhed INTET at gøre med oprettelsen af fælles konti, og skyldes derfor alene bankens ønske om et mersalg af forsikringer. Enten fordi man p.t. kører en intern kampagne for at tegne forsikringer eller fordi bankrådgiveren ønsker at forbedre sin personlige score på området.

    At det skulle være nødvendigt med kassekreditter til konto hvorfra der kun betales husleje og el samt kost, kan jeg ikke forstå. Hvis kreditten udnyttes opstår der en solidarisk hæftelse, hvilket erfaringsmæssigt kan give problemer den dag parterne går fra hinanden. I skal dog også være opmærksomme på, at I kun kan disponere alene over kontoen/kontiene fordi I gensidigt har gi-vet hinanden fuldmagter hertil. Så hvis en af jer trækker over på kontoen, kommer I begge til at hæfte solidarisk for overtrækket.

    MEN I skal passe på med at blande jeres økonomi mere sammen end højst nødvendigt. I bør derfor UNDER INGEN OMSTÆNDIG-HEDER oprette en fælles opsparingskonto eller lade jeres løn skal indgå på den fælles konto. I skal derfor forsætte med at have hver jeres separate lønkonto, opsparingskonto og eventuel budgetkonto til betaling af jeres personlige faste udgifter. Hvis I har lån i banken eller andre steder, skal disse naturligvis fortsat være separate.

    I tilfælde af dødsfald vil alle jeres fælles konti blive spærret indtil det er afklaret hvem der skal arve afdøde og hvordan indeståen-det skal deles mellem afdødes bo den anden kontohaver. Men går I fra hinanden, vil der opstå et lignende problem, idet jeres gensidige fuldmagter i så fald vil blive tilbagekaldt, hvorefter I kun kan disponere over kontoens indestående i fællesskab, hvilket forudsætter, at I både er enige om, at indeståendet på kontoen skal udbetales og hvor stor en andel heraf hver enkelt af jer skal have. I skal IKKE regne med, at banken i en sådan situation vil udbetale ½-delen af indeståendet til hver enkelt af jer, og slet ikke, hvis det går op for banken, at kontohaverne er uenige om hvordan indeståendet skal fordeles. I værste fald, kan det blive nødvendigt med Skifterettens bistand til at få delt indeståendet på de fælles konti og evt. andre aktiver som ejes i fællesskab.

    Så det er ikke altid helt så enkelt at få delt indeståendet på fælles konti som det bliver givet udtryk for på denne tråd. Er der ligefrem opstået overtræk eller er der trukket på en eventuel tilknyttet kassekredit hæfter I solidarisk for gælden, og så er det ikke længere noget I selv kan dele, da det alene er banken der afgør om man vil opdele en solidarisk hæftelse.

    Så det er alene op til jer, hvordan I vil betale de fælles udgifter og om der skal oprettes fælles konti hertil eller om der blot skal
    overføres ½-delen af huslejen til den af jer der i praksis betaler huslejen og tilsvarende, til den der står for de daglige indkøb af kost.

    #215208
    Anna01Forfatter

    Som jeg besvare en anden tidligere giver en fælles konti et helt andet overblik. Jeg gider simpelthen ikke hvergang man er i ilva osv at overføre penge til min kæreste eller omvendt. 🙂
    Hvorfor gøre lovet mere besværligt end det er i forvejen.

    Og at gå ud fra man går fra hinanden eller den ene dør, er da et underligt udgangspunkt at have i et forhold. Også kan jeg heller ikke se hvor det besværlige kommer ind? Det er jo en 50/50 konto. Det er det samme som en anden også skriver at købe en sofa sammen, sådan en deler man jo også 50/50.

    Jeg har svært ved også at forstå hvorfor man først skal være gift før man skal opspare sammen 🙂 ugifte mennesker ønsker også at tage på ferie, og købe møbler, nyt køkken osv.
    Samtidig tror jeg også at lave en konkurrence ud af penge er en vældig dårlig ide. Det er en hvem af os er rigest konkurrence, tror det vil skabe mere problematik end godt.

    Hav en skøn sommer 🙂

    #215210
    Mig&digForfatter

    Selv om det er en 50\50 konto lukker den altså hvis en dør! Det vil sige at du skal have tilladelse fra skifteretten inden diu kan hæve penge på kontoen. Min mor fx måtte låne penge af mig for at klare sig, lige efter min fars død. Kontoen bliver lukket samme dag som en medejer af kontoen dør. Så hvis du ikke har kontanter eller privat konto, kan du intet gøre. Derfor en god ide med en reservekonto! Man kan selvfølgelig låne penge i banken, i sådan en situation, dette er både dyrt og besværligt. Ikke mange magter dette, når man mister en af sine kære!

    #215212
    Anna01Forfatter

    Men skriver også vi beholder vores privat konto 🙂 så selvom den bliver låst vil jeg stadig have penge 🙂

    #215234
    HalliHalloForfatter

    Anna, hvis du syntes at det er nemmest at have flere konti med flere ekstra betalingskort, så er det det jo det rigtige for dig.

    For mig ville det ikke være det, jeg ville blot gemme bonerne for mine indkøb og min partner ligeså, hvorefter man på 2 minutter hver den 1 måneden hurtigt kan opgøre regnskabet, og den der har lagt flest penge ud får så sit tilgodehavende overført via mobilepay. Nemmere kan det vist ikke være set med mine øjne.

    Jeg har i øvrigt set mange indlæg herinde, hvor mange er gået fra hinanden og har fortrudt at de har skrevet under på lån med solidarisk hæftelse, og så spørger hvordan de skal forholde sig, da den ene part ofte ikke vil betale, og så har man balladen……..Set i bakspejlet ville de nok have gjort det anderledes. Anna, dermed ikke være sagt at dit forhold ikke holder livet ud, men kan man aldrig vide det på forhånd.

    #215236
    HammerenForfatter

    hva så Hallihallo
    afregner i også i forhold til hvem der spiser mest – eller har de længste bade?
    Det må være mest rimeligt

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.