Andelsboliglån-pant & vilkår?

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87542
    AnonymForfatter

    Hej,

    Jeg er ved at optage et andelsboliglån. Min bank rådgiver siger at banken skal have pant pga. loven, men at jeg ellers godt kunne få det uden, og endvidere at jeg kun kan få en variabel rente også grundet loven. Dette lyder mærkeligt i mine ører. Hvad er reglerne på dette område ?

    PFT!

    Lasse

    #110250
    AnonymForfatter

    Andelsboliglån fås med både variabel og fast rente. Når banken siger, at de skal have pant, så har det intet med loven at gøre. Det er for at tinglyse, at de har sikkerhed i din andelsbolig. Lidt på samme måde som biler. Af og til – afhængigt af kundeforholdet – så undlader en bank at få sikkerhed i bilen (bilejerpantebrev, der tinglyses i bilbogen).

    #110434
    AnonymForfatter

    Hvilken bank tilbyder fast rente på Andelsboliglån? Nu er det blevet nævnt mere end en håndfuld gange herinde og hver gang har jeg spurgt hvor – og hver gang har der været tavst som graven..

    Kan nogen fortælle mig hvilken bank der tilbyder fastforrentede andelsboliglån som en del af deres sortiment?

    #110436
    AnonymForfatter

    Hej Torben,

    Nu er jeg selv blevet klogere, men ikke af forummet her :-), haha.

    Nordea kunne sagtens tilbyde mig et fast forrentet lån viste det sig. Min bank rådgiver, var bare lidt rusten omkring emnet. Men de kunne ikke tilbyde lånet uden pant. Og det var udelukkende et internt nordea spørgsmål.

    Konklutionen er:
    1. Der skal IKKE i følge loven tages pant i en andelsbolig. Det afgør banken.
    2. Du kan sagtens få et fast forrentet lån til en andelsbolig.

    Jeg lod dog være alligevel, fordi banken ville have næsten 2,5 % mere for et fast forrentet lån. Og jeg synes ikke, da det handlede om 365.000 at det kunne betale sig for mig, at betale så meget mere i rente.

    God vind fremover,

    Lasse

    #110440
    AnonymForfatter

    Jeg vil da lige give mit besyv med, jeg har netop været ude for at shoppe ny bank da min nuværende, BG Bank, er gået besærkergang i forhold til min nye låne rente.

    Så jeg kom tilfældigt forbi Sjællands Sparekasse på frederiksberg, københavn, (åbnede for 1 1/2 måned siden)

    Han kunne tilbyde en variabel rente på 4,85% og en fast rente på 5,75 i 5 år.
    Og banken skal have 2000.- i oprettelses gebyr.
    Og det er på et lån til Kr. 350000.-

    DANM det er billigt, Skandiabanken som jeg troede var noget af det billigste, skal have 5,55% i rente samtidig med at man skal have så meget overskud og orden i sin økonomi at Anders Fogh’s privat økonomi kommer til at ligne en enlig mor’s på overførsels indkomst.
    Uuuuuha thats not my style…

    Jeg spare kr. 550.- om måneden i renter ved at skifte til den nye bank fra BG Bank

    #110442
    AnonymForfatter

    Forøvrigt!!!
    Jeg har hørt en fugl synge om at banker ikke tilbyder afdrags frie fast rente lån.

    #110448
    basisbankForfatter

    Hej Chris

    Nysgerrig som man er når man ser noget billigt har jeg netop været forbi Sjællands Sparekasse’s hjemmeside. Den melder dog en lidt anden historie ud end dig…desværre 🙁

    For det første låner de kun ud til 80 % af andelsværdien, renten er afhængig af andelsværdien og så vidt jeg kan se laver de selv alle deres beregninger med udgangspunkt i en rente på 6,70 %

    De tilbyder dog en fast rente, hvis man ønsker det.

    Den rente du har fundet…tror du ikke nærmere det er en ÅOP efter skat og ikke en nominel rente?

    Hvis det er sådan det forholder sig, er bl.a. Skandia og Basis billigere.

    #110450
    AnonymForfatter

    Hej… dig der hedder ingenting

    Jo det har du jo nok ret i, sådan en lav rente lyder næsten for godt til være være sand.
    Selvom jeg i den her sammenhæng har svært ved at gennemskue hvad der er for godt til at være sandt.

    Men jeg afventer det skriftlige tilbud derfra, så må jeg se hvordan det reelt forholder sig.

    KVH
    chirs

Viser 8 indlæg - 1 til 8 (af 8 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.