Billån – hæve andelsboliglån eller optage billån?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94906
    AnonymForfatter

    Hej jeg overvejer at købe en helt ny bil til 153.000 kr. Jeg vil gerne give 20% i udbetaling og resten vil jeg låne f.eks over 4 eller 5 år. Bilforhandleren har samarbejde med AL finans og mdr ydelse er på 2487 kr. Over 5 år, renten 2,2%, ÅOP 8,1%. I dag har jeg kontaktet banken for at få et tilbud på billån og deres rådgiver ringede til mig inden han skulle hjem. Han foreslår at jeg optager billån i min andelsboliglån. Jeg ved ikke så meget om det og han har heller ikke forklaret meget mere om det før han har kigget på andelsforenings økonomi. Jeg er ret overbevist om at det ikke er fordelagtigt til mig og min økonomi. Det er sikkert godt for banken da jeg skal betale renter i 10 år frem for 5 år hvis jeg optager et almindelig billån. Har jeg ikke ret i det? Er det godt eller skidt? 🙂 Vil lige nævne at jeg har en god økonomi og tjener ok.

    #214808
    thsvForfatter

    Dette site har en fin oversigt:
    http://www.mybanker.dk/sammenlign/billaan/
    Bilforhandlerens tilbud er i hvert fald urimeligt dyrt, f.eks. i sammenligning med DiBa, der tilbyder lånet til 3,25% i rente med langt lavere omkostninger, så ydelsen bliver 2.381 kr og ÅOP på 5,9%.

    Lån via andelen kan også let være billigere, kommer an på rente og stiftelsesomk.
    Du kan jo blot bede om 5 års løbetid der også, men bedre er en kredit (el. prioritet), som du kan genbruge til flere bilkøb eller andre dyre ting, måske renovering af køkken eller bad i andelen?

Viser 2 indlæg - 1 til 2 (af 2 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.