Råd omkring billiån

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • plexForfatter
    Indlæg
  • #94896
    plexForfatter

    Hej alle

    I længere tid har jeg kigget efter brugt bil til 30-40.000, men endte med at købe en fabriksny Seat til kr. 97690.

    Bilforhandleren er helt vild med at finiansere bilen, og han har givet mig et tilbud gennem Seat finans, som lyder billigt i mine ører, men der er måske faldgrubber jeg overser?

    Bilens pris 97.690
    Udbetaling 30.000
    Lånebeløb 67.690

    Månedlig ydelse kr. 1168,07 i 72 måneder – det er et fastforrentet lån.

    Jeg kender ikke ÅOP eller rentesats – sælgeren mener at ydelsen, er den vigtigste faktor. Hvad med rentefradrag – det må da have lidt at sige også?

    72×1168,07 = 84.101,04

    Det betyde vel at kreditomkostningerne er 84.101,04 – 67.690 = 16.411,04 ?

    Er der noget jeg overser, og lyder lånet fornuftigt?

    Hvor meget betyder rentefradrag på et lån som dette? Jeg tror renten omkring 2,3%, udfra oplysninger jeg har fundet på internettet.

    Alle inputs er meget velkomne, da jeg ikke er på hjemmebane her.

    Mvh
    Hans

    #214650
    thsvForfatter

    1.168 kr pr. måned lyder dyrt i forhold til e billigste lån:
    http://www.mybanker.dk/sammenlign/billaan/
    Og rentefradraget har bestemt betydning, da f.eks. 21K i renter og 5K koster 19K netto,
    mens 12K i renter og 12K i oprettelse koster 20K netto, selvom renten på lån nr. 2 er meget lavere.

    Generelt er lån via forhandleren afsindigt dyre i oprettelse og med meget lav rente, mens banklån er billige i oprettelse og med noget højere rente.

    http://www.seat.dk/SEAT/Mere-SEAT/Finansiering/

    Din oplyste pris er dog noget lavere end den pris Seat Finans selv oplyser på 1.258 kr

    http://www.laaneberegner.dk/beregn_laan_aaop.php

    Via denne kan du beregne at dine oprettelsesomk. er omkring 11.000 kr for en ydelse på 1.268 og at renten er lige omkring 5.500 kr over de 7 år.

    Ved finansiering via DiBa er ydelsen lidt lavere med 1.139 kr ved en rente på 3,25% og altså samtidigt større rentefradrag.

    #214656
    HalliHalloForfatter

    Seat til under 100.000 kr.? Det var sgu billigt, er det så sådan en der svarer til de små koreanerbiler som Hyundai o.l.?

    Du skal altid tage det billigste tilbud, og nogen gange er forhandleren billigere andre gange er det banken.

    Men hvor har du så fået den finansieret, for det må du da have fået, når du har købt den? Og til hvilken rentesats?

    Til lykke med din nye bil.

    #214668
    plexForfatter

    @thsv

    Jeg har også fundet frem til, at forhandlerens pris, er billigere end det man beregner sig frem til på seat.dk – måske han har mulighed for at skrue lidt, ved at slække på hans provision.

    Tak for tipper omkring låneberegneren – det er da et super godt værktøj. 72 måneder er nu kun 6 år, og ikke 7 år som du skriver.

    Diba tager 4,25% i rente ved fastforrentet lån, og ikke 3,25 som du oplyser – det er ved rentetilpasning. Så hos Diba ender man på 1172 mod forhandlerens 1168 – så der er hele 5 kr. sparet.

    Men så er der jo det med rentefradraget, som ikke er med i regnestykket – det er den del, jeg ikke kan finde ud af 🙁

    Måske Diba er billigere efter skat, fordi deres rente er højere end hos forhandleren?

    @HalliHallo

    Slutseddel er skrevet, men har ikke fastlagt mig på lån endnu – der er 3 ugers leveringstid, så god tid til at finde det bedste bud.

    #214674
    thsvForfatter

    Og nu du er i gang, så er 1172 og 1168 altså kun 4 kr i forskel.

    Og regnede med den variable rente, da du selv nævnte rente på 2,3% som varer til Seats variable rente på 2,25%.
    Under alle omstændigheder er DiBa langt billigere efter skat ved et lavt gebyr og 4,25%, i forhold til forhandlerens høje gebyrer.

    #214676
    plexForfatter

    Hehe ja hele 4 kr. i forskel.

    Så der er altså ingen tvivl om, at Diba er billigere efter skat, pga den højere rentesats.

    Hvad snakker vi om i kroner og øre, den reelle forskel er efter skat?

    #214678
    testForfatter

    Fik ikke lige med Hvad stiftelses omkostninger i grunden var? Kan du virkelig låne 100 pct ?

    #214680
    plexForfatter

    Bare lige for summere op, så endte det med at jeg fik lånet i min egen bank, til en højere rente, men med lavere ÅOP – 6,3% mod forhandlerens 7,87%. Banken tager næsten ingen omkostninger for at oprette lånet, ligesom der ikke kommer gebyrer til bilbogen osv. Det gør at ydelsen en den samme, men efter skat lavere.

    Tak for hjælpen – det hjalp på forståelsen med nogle inputs – så ved man, at man ikke skal stirre sig blind på lav rente, når omkostningerne for at stifte er skyhøje.

    #214686
    HalliHalloForfatter

    Hvordan har du fået tilbudt et lån gennem SEAT til en ÅOP på kun 7,87%, når deres låneberegner oplyser, at mindste ÅOP er over 9%?

    Husk nu, at det havde været billigst for dig først at spare op til den eller at have lånt pengene af et familiemedlem eller lignende, men er godt klar over at du ikke havde den mulighed.

    Men jeg syntes ellers du har rigtig god begreb om de økonomiske forhold vedr. bilkøb.

    Sagde du så til sælgeren, at han rådgav dig forkert, idet det ikke alene er ydelsen, der afgør hvad der mest fordelagtigt?

    #214698
    plexForfatter

    @HalliHallo

    Jeg ved det faktisk ikke, men det er det tal sælgeren oplyste mig. Ydelsen var jo også lavere, end låneberegneren så måske forhandleren har muligheder for at give rabat på listeprisen fra Seat Finans.

    Det er altid bedst at spare op, men med en kone med en indtægt på 0 kr., og hus der også skal betales, så er jeg tilfreds med at ligge de 30 kkr. Jeg kunne godt have lånt pengene af familie, men jeg har det ikke godt med at inddrage familie i økonomi, og slet ikke når man ikke er i nød på nogen måder – det er bare en bil, som er en luksusting for mig.

    Det er lidt rystende, at forhandleren villedte mig, ved at sige ydelsen er den vigtigste parameter, og det er det jo slet ikke.

    Er glad for, at jeg ikke bare satte min autograf på et lånedokument med det samme.

    Tak for hjælpen

    #214710
    thsvForfatter

    Der er så meget HH ikke forstår og der kommer aldrig brugbare råd fra den kant, kun underlige spørgsmål.
    Tråden om veksling af udenlandske mønter er et tydeligt eksempel på hvilken tidsrøver HH er.

    Rart at du blev opmærksom på at det ikke nødvendigvis er den laveste ydelse der er lig med det billigste lån, der er i høj grad forskelle, da renteudgifter giver lidt over 33% i fradrag i gennemsnit (for de første 50.000 kr årligt pr. person).

    Lån via forhandleren kan kun betale sig, hvis man er stensikker på at det er billigste mulighed eller der følger tillægsydelser med som f.eks. Chevrolets billige forsikring, selvom for unge knægte under 25 år. Vi fik endog forhandlet stiftelsesgebyret ned dengang, så det modsvarede det eksempel, der annonceres med i salgsmaterialet. Ellers ville omk. have været højere og gjort det dyrere, lidt ligesom neteksemplet kontra den pris du fik oplyst af forhandleren. Det var et gebyr på 4.000 kr vi fik fjernet.

    #214728
    AnonymForfatter

    Helt korrekt valg du der har truffet, hvor der er fokus på at minimere stiftelsesomkostningerne.

    Skulle uheldet være ude kort efter køb at bilen totalskades eller du bare finder ud af at det ikke var den rigtige bil og vil skifte den, så skylder du altså også det mere du da har betalt mere i omkostninger ved oprettelsen. Selvom det måske ikke er så meget sparet i den månedlige ydelse, så er dette et væsentligt argument til at vælge løsning med lave stiftelsesomkostninger.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.