Aldersopsparing

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94811
    AnonymForfatter

    Hej

    Har en aldersopsparing hos Danske Bank på godt 90.000 kr. Den er en del af en gammel arbejdsgiverindbetalt pensionsordning og der bliver ikke indbetalt noget til den mere. Den er nu en del af deres puljeinvest.

    Jeg har noget gammel gæld med høje renter som jeg gerne vil af med.

    Kan min aldersopsparing hæves? Vil det være en god ide?

    #213694
    MichaelForfatter

    Det er du nødt til selv at finde ud af. Nogle pensionsordninger er helt låst indtil udløb og din kan måske være en sådan.

    Men helt generelt er det ikke nogen særlig god idé fordi du kun får udbetalt 36.000 kr når skatten er trukket.

    #213696
    AnonymForfatter

    Tak

    Kan du i korte træk vise, hvordan du er kommet frem til det beløb?

    #213698
    MichaelForfatter

    Afgiften for at hæve pensionen før tid er på 60%

    #213700
    AnonymForfatter

    Jeg har nemlig tidligere betalt skat af beløbet, da ordningen blev konverteret om til en aldersopsparing.

    der står at:
    Hvis du hæver din aldersopsparing før din pensionsalder, skal du betale 20% i afgift.

    #213702
    MichaelForfatter

    Undskyld!! Det er mig der åbenbart ikke kan læse dit indlæg ordentligt. Jeg oplyste reglerne for ratepension og det er noget andet.

    Men så har du selv fundet ud af det kan jeg se

    Beklager fejlen

    #213704
    AnonymForfatter

    Helt i orden

    tænker bare at det kunne være en god ide at ophæve den, i stedet for at betale dyre renter på forbrugslån. Så er de også ude af verden.

    #213706
    MichaelForfatter

    I såfald er du nødt til at regne ud hvor meget du kommer til at betale i renter samlet EFTER skat hvis du blot afdrager løbende og holde det op mod de 18.000 kr. du skal slippe i afgift. Og så i øvrigt huske, at din opsparing mister fremtidig forrentning.

    #213710
    HammerenForfatter

    Ja for
    generelt skal man ikke ha dyr gæld
    Det skal bare væk – om man så skal røve en bank.
    For dælen

    #213726
    HalliHalloForfatter

    Viggo, hvis du forventer at renten/afkastet mellem indlån og udlån i mange år vil ligge på et højt niveau, så kan det muligvis godt betale sig for dig.

    Alt afhænger af din alder, udlånsrente m.v. og sidst men mindst om du overhovedet kan få frigivet pensionen, når det er er arbejdsgiverordning med bidrag betalt af arbejdsgiveren. For det kan du med garanti ikke før når pensionsalderen.

    #213732
    AnonymForfatter

    Har talt med Danske Bank i dag. De har sendt papir til mig og jeg har dem i morgen. Det eneste jeg mangler at få, er min arbejdsgivers underskrift.

    Den ordning hvor min arbejdsgiver indbetalte til Banken, er ophørt, da den pga. noget lovmæssigt skal gøres til ét bestemt selskab.

    Banken nævnte intet om at de ikke kan udbetales, men skal da lige høre min arbejdsgiver.

    #213736
    HalliHalloForfatter

    Ja, det bliver da spændende at se.

Viser 12 indlæg - 1 til 12 (af 12 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.