Salg af andelsbolig

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87529
    AnonymForfatter

    Jeg står overfor et salg af min andelsbolig, men har nogle enkelte betænkeligheder af forskellige årsager, som jeg håber at få svar på.

    Først skal det siges at bestyrelsen, af gud ved hvilke grunde, har et anstrengt forhold til mig, hvilket danner grundlag for mine overvejelser.

    Bygningen er valuarvurderet, og jeg er som sådan tilfreds med den nuværende pris, dog er hele virakket vedr. stigning i den offentlige vurdering begyndt at gå mig en smule på.
    Jeg regner ikke med at I kan vurdere hvorledes situationen er for den forening jeg er med i, men jeg håber alligevel der er nogen der kan give nogle gode råd mht. min videre fremfærd.
    Valuarvurderingen ligger i øjeblikket 62,9 millioner, og den offentlige vurdering på 47 millioner. Derfor er jeg en smule tilbøjelig til at tro den offentlige vurdering vil overhale valuarvurderingen.
    Seneste justering af andelskronen skete medio 2006, ud fra vurdering foretaget ultimo 2005.

    Jeg kunne altså godt tænke mig at få lidt input fra folk med fingeren på pulsen, så at sige, som kan hjælpe mig med at beslutte om jeg skal trække salget lidt i langdrag, eller blot afslutte det hurtigst muligt.

    Så kommer vi så videre til noget rent juridisk, som jeg også går og ikke har helt styr på.
    Jeg har fået at vide at det fra foreningens side er lovpligtigt at gøre mig bekendt om en evt. værdiforøgelse, hvis et salg er undervejs. Dog kunne min “kilde" ikke direkte finde det i lovgivningen (ellers fik jeg ikke spurgt). Derudover fik jeg at vide at foreningen skal kompensere for tab, som evt. vil ramme mig pga. udeladt information.

    Jeg vil altså gerne være klar over hvilke rettigheder jeg har, netop pga det anstrengte forhold til bestyrelsen. Jeg mistænker dem desværre for at have interesse i at “snyde" mig.

    Og så vil jeg gerne undskylde hvis dette indlæg ikke har nok finansiel relevans, jeg håber dog på gode svar alligevel. Derudover kommer jeg gerne med uddybninger, skulle mit indlæg findes for ustruktureret eller mangelfuldt.

    Med venlig hilsen
    Thomas Kauffmann

    #110118
    AnonymForfatter

    når I i foreningen har valgt at benytte valuarvurderingen som udregningsgrundlag for andelsværdien er det måske relevant at spørge om du ved om der er en ny valuarvurdering på vej?

    med en så forholdsvis ny valuarvurdering som I har, finder jeg det ikke overvejende sandsynligt at den offentlige vurdering vil overstige denne, men selv en moderat stigning i den offentlige værdi vil gøre en ny valuarvurdering relevant og derved en værdistigning for andelen.

    hvis du har mulighed for at vente med at sælge ville jeg gøre det – uagtet den specifikke sags præmisser… jeg ville endda gøre alt hvad jeg kunne for at beholde lejligheden evt. ved hjælp af fremleje hvis det er tilladt i jeres forening.

    I Berlingske Tidende fra igår kan du finde en artikel om de positive forventninger til værdien af andelsboliger fremover.

    #110120
    AnonymForfatter

    Administrator har sagt at der ikke er pt. er planer om ny valuarvurdering, men det kan vel hurtigt ændre sig.

    Mht. at beholde lejligheden, så har jeg da overvejet at fremleje, men med den nuværende bestyrelse er det stort set umuligt at få tilladelse til at fremleje uden at man får job i udlandet. Så det har jeg opgivet indtil videre.

    I og med lejligheden ligger på frederiksberg, ikke langt fra Porcelænshaven, så bliver jeg da naturligvis interesseret i at se om en mulig prisstigning vil retfærdiggøre at udskyde salget et par måneder.
    Jeg har læst en artikel i Berlingske Tidende, hvor netop Frederiksberg pga. Porcelænshaven fremhæves som et område med stor stigning, derudover en artikel der forudser en mulig fordobling af den offentlige vurdering.

    Jeg er allerede i gang med at få den solgt, men pga. bestyrelsens langsommelige arbejde blev den først synet igår, mandag d. 19/2, og de virker på pludselig meget ivrige efter at få kørt den handel igennem hurtigst muligt. Derfor mit spørgsmål i første indlæg vedr. tilbageholdelse af informationer.

    Derudover kunne jeg egentlig også godt tænke mig at vide om det er muligt for mig at trække processen lidt ud, og evt. hvor lang tid det kan gøres. Jeg er klar over det stiller køber i en dårlig situation, men jeg er ikke just glad for tanken om at gå glip af et, måske, betydeligt beløb blot ved ikke at vente.

    #110124
    AnonymForfatter

    Hvis man er overgået til valuarvurdering, så SKAL ejendommen vurderes af en valuar HVERT år. Du fortæller at forrige valuarvurdering fandt sted ultimo 2005, så der SKAL altså foretages en ny valuarvurdering inden den næste generalforsamling (april??).
    Det hænger jo ikke helt sammen med administrators udmelding, så jeg stemmer også for, at du holder fast i lejligheden til efter generalforsamlingen. Alternativt ville jeg søge rådgivning hos LLO, som også tager sig af andelsboliger.

    #110740
    AnonymForfatter

    Hej

    Jeg bor i en andelsbolig, hvor følgene er sket.

    For 2 år siden blev foreningen sat til 55 mio.

    Siden har en extern valuar vurderet til 67 og den interne valuar tilknyttet vor Administrator har vurderet til 72 mio.

    Alligevel er der en meget rød Bestyrelse der har foreslået en kunst fond, der vil reducere den reelle pris ved salg til de 55 mio. som for 2 år siden.

    Findes der ikke nogel regler der siger at prisen SKAL sættes efter valuarvurderingen og ikke reduceres efter forgodtbefindene ?

    MVH Andelshaver

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.