Santander

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Bo RudbeckForfatter
    Indlæg
  • #94794
    Bo RudbeckForfatter

    Hej 🙂

    Har, som sikkert mange andre, oprettet en konto i santander, efter at have læst på mybanker at den er godkendt og at den er dækket under eu bankgarantien, som jo også den danske er underlagt.

    Overførte penge til kontoen og kunne ikke forstå hvorfor at de blev tilbageført, indtil jeg fik åbnet øjnene tilstrækkeligt. I santander indsætter man ikke sine penge direkte på sin egen konto, men på santanders, som derfor funker som en mellembuffer når man hæver og indsætter.
    Har aldrig stødt på noget lignende før og syntes det virker højst mystiskt at mine penge skal ind og svømme nogle dage i en “fælles" konti.

    Nogen der kan forklare hvorfor de gør sådan og om banktilsynet og garantiordningen dækker imens pengene svømmer rundt der ?
    Virker jo ikke som om man får en egentligt bankkonto men snarere et medlemsnr, så må da indrømme at indtil jeg hørere en officiel kilde fra den rette myndighed/banktilsynet udtale sig. så vedbliver min santanderkonto med at stå i 0

    #213510
    MichaelForfatter

    Jo, du får en egentlig bankkonto med et unikt kontonummer, men hvorfor man skal overføre penge på denne noget specielle måde aner jeg ikke. Muligvis fordi det er en Norsk bank og den derfor har brug for en dansk “transportkonto". Jeg har selv en konto i Santander og kan da oplyse, at pengene går ind på kontoen næstkommende bankdag.

    Ja, og så er frygten for at miste penge på en almindelig konto nok også lige overdrevet nok. Se tilbage på kriseårene hvor den ene bank efter den anden krakkede. Hvor mange almindelige småsparere (saldo <100.000 EUR) med ganske almindelige opsparingskonti mistede egentlig deres opsparing? Svaret er nul – ingen, absolut ingen mistede så meget som én krone. Dem der tabte penge var folk som have aktier eller penge placeret i ansvarlig garantikapital. Altså dem der udmærket godt vidste at den slags investeringer altid er forbundet med en risiko.

    #213512
    OBSForfatter

    Sådan fungerede det også i Nordnet Bank indtil for nylig, hvor de fik oprettet eget registreringsnummer så man kan få eget kontonummer i banken. Det foresvæver mig også at det fungerede på samme måde hos Blackrock da de startede i Danmark, men jeg kan tage fejl da det efterhånden er mange år siden.

    Så der er ikke noget underligt i det, men jeg vil give dig ret i at det får det hele til at se en anelse mere suspekt ud.

    #213520
    Bo RudbeckForfatter

    Nu går spørgsmålet jo ikke ligefrem på hvor mange der mistede deres 750.000kr som var dækket af EU bankgarantien, det svar giver jo ligesom sig selv. Spørgsmålet gik på om man var dækket på den transfer konto som de bruger ?

    Kan godt være at det er et lille vindue, men er man ikke dækket de dage ens penge står på en “fremmed" konto, så uanset sansynligheden, så er det da en evt. Risiko der skal belyses..

    #213522
    OBSForfatter

    Du kan jo kontakte Indskydergarantifonden og få svar. Se på http://www.gii.dk

    #213524
    Bo RudbeckForfatter

    Har lige sendt dem en email 🙂

    Ang. om konto nr er et “rigtigt" kontonr, så har jeg lige logget på min konto og kan hverken se iban nr og swift code, som man skal bruge når man sætter penge ind på en udenlandsk konto.

    Kan godt forstå det, når i nævner at de har lavet en transfer konto for at gøre det nemt/billigt for os at overføre penge til kontoen, men der skal da vel for pokker stadig være adgang til kontoen direkte, hvis man ønsker det ?

    Så syntes nu stadig at det ser lidt underligt ud

    #213532
    OBSForfatter

    Meld gerne tilbage når du får svar fra Indskydergarantifonden.

    Du kan jo se på det lidt på samme måde som når du betaler et girokort til f.eks. kommunen eller el-selskabet. Der går pengene jo også ind på en fælles konto og bliver herefter bogført på din “konto" i deres regnskabssystem. Bliver pengene ikke bogført på din konto vil du stadig have en restance. Okay, det er ikke helt analogt til denne situation men det er vel lidt derhenad.

    #213534
    Bo RudbeckForfatter

    Jeg skal nok melde tilbage når/hvis jeg får et svar 🙂

    Nu fik jeg ikke spurgt dem om santanders besynderlige konti konstruktioner,da jeg ikke havde opdaget at det ikke umiddelbart er en rigtig konto man får, så den må jeg poste afsted når de har besvaret første del 😉

    #213540
    HalliHalloForfatter

    Hej Hugoianer

    Hvorfor kunne du ikke have bruge en af de andre oprettede tråde om Santander, der omhandler samme spørgsmål.

    Hvad tror du selv at svaret bliver?

    Jeg tør godt vædde på, at svaret bliver at garantien selvfølgelig dækker op til 750.000 kr.

    #213546
    Bo RudbeckForfatter

    Hallihallo, det kan jeg da sagtens godt svare dig på. 😉

    Alle de tråde jeg har været inde at læse i, er der adskillige der er overbevist om at den dækker i DE dage kontoen bliver brugt, og at risikoen jo heller ikke er værre, da det er så få dage ?

    Jeg spørger ikke til en kalkuleret risiko, men spørger til om det er nogen der ligger inde med 100 procents viden/ dokumentation på at den dækker de dage pengene ikke står på ens egen konto ?
    Hvis jeg har overset det i en af de tråde du omtaler, så kom da glad med et link, om ikke andet så for at berige din kommentar med lidt konstruktiv viden ?
    Derudover så spørger jeg ind til den måde man får tildelt kontonr på, det kan jeg heller ikke læse i en af de andre tråde, så du kommer da bare glad med et link der også ?

    #213548
    sorringForfatter

    Nogen der kan forklare hvorfor de gør sådan og om banktilsynet og garantiordningen dækker imens pengene svømmer rundt der ?
    Det fremgår af Bankernes Sikringsfond i Norge, at alle “navngivne" indskud er dækket. Når man indbetaler til den midlertidige konto for at få sine penge ind på Santander-kontoen, er indskuddet at betragte som navngivet i og med, at der i feltet til “besked til modtager" skal anføres kontonummeret på sin konto i Santander. Den midlertidige konto er jo også i Norge.
    Se nærmere på disse to links:
    1) http://www.bankenessikringsfond.no/no/Hoved/Garantien/Garantien-for-innskudd-i-norske-banker/
    2) http://www.bankenessikringsfond.no/no/hoved/garantien/
    Jeg har været kunde i al den tid, Santander Bank har været mulig at benytte som dansker, og jeg har alene gode erfaringer med banken. Jeg føler mig fuldstændig sikker på, at jeg til enhver tid har adgang til mine midler – og det fungerer helt fint med at få penge tilbageført til min nemkonto i løbet af få dage.
    Jeg kan kun anbefale banken.
    I øvrigt går der ingen skår af Santander-bank, når du vælger at lade din santander-konto blive stående på 0 kr. Det er desværre alene dig, din beslutning går ud over …..

    #213552
    sorringForfatter

    I fortsættelse af mit indlæg nedenfor har jeg skrevet til Santander Bank og spurgt til situationen. Se herunder:
    Mit spørgsmål:
    “Hej.
    I forbindelse med nogle debatter på nettet er der delte meninger om, hvorvidt en overførsel på vej fra f.eks. min lønkonto til min konto i Santander-bank, og som midlertidigt bliver placeret på en anden konto i Norge, vil være omfattet af den norske sikringsfond i tilfælde af en konkurs ?
    Jeg kan illustrere situationen sådan:
    Min lønkonto i DK overfører 100.000 kr. til min konto i Santander-bank via SEB-bank på indlånskonto med reg-nr. 5295 og konto-nr. 0010035791. Jeg anfører naturligvis mit eget konto-nummer i Santander Bank i feltet til ”besked til modtager”.

    Hvis nu SEB-bank går konkurs, mens mine penge står dér og er på vej til Santander bank – er mit indskud så dækket ?
    "
    Santander Banks svar:
    “Hvis SEB Bank går konkurs og de ikke har “clearet" pengene altså indsat dem på vores konti hos SEB , så er det din egen bank som dækker indskydergarantien. Hvis SEB Bank har clearet pengene og så er det Santander Bank som udbetaler op til 100.000 euro fra Banksikringfonden i Norge."

    Det turde herefter være helt klart og tydeligt, at indestående og beløb på vej til Santander Bank vil være omfattet af enten den norske sikringsfond for banker eller den danske Indskydergarantifond.

    #213574
    HalliHalloForfatter

    Så har vi det på plads!

    Hugoianer: Husker du også lige at gengive svaret fra indskydergarantifonden, når det kommer?

    #213576
    Bo RudbeckForfatter

    Sorring, takker for input, der er da lige en del sider at kaste sig over 🙂

    Hallihallo, seriøst – hvad er det lige du selv syntes at du bidrager med ?

    #213580
    thsvForfatter

    Og læg mærke til forskellen på de 100.000 Euro og de 750.000 kr som trollen nævner, der er bestemt ikke tale om det samme beløb.
    Specielt hvis Danmark ikke fremover kan fastholde kursen i forhold til Euro, så den bliver anderledes end de 7,44-7,47 som den er for tiden.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 27 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.