Kan et ejerpantebrev bruges som sikkerhed for midlertidig kredit ved arbejdsløshed?

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #94741
    AnonymForfatter

    Jeg står “desværre" til at min stilling bliver nedlagt her 1.4. og derfor står jeg pr. 1.6 uden job. På grund af 2000 timers reglen, så kan jeg desværre p.t. ikke få dagpenge. Jeg er dog fået lovning på nyt arbejde dog desværre først pr. 1.1.

    Jeg har et tinglyst ejerpantebrev på 300.000 kroner i en ejendom. Mit spørgsmål er så følgende: Er det fuldstændig utænkeligt, at min eksisterende bank Nykredit Bank kunne yde mig et midlertidig lån med pantebrevet som sikkerhed? Så frem Nykredit bank selvfølgelig mener at pantebrevet er 300.000 kr. selvfølgelig.Samt på trods at jeg så står uden fast indtægt i 6 måneder?

    For jeg har f.eks. spurgt min kommune og de siger at når jeg ejer et pantebrev med så høj en værdi, så betragtes det som en formue og derfor kan jeg ikke søge om kontanthjælp. Hvilket jeg egentlig også helst ville være fri for.

    #212930
    morsdrengForfatter

    Et ejerpantebrev er et dokument/pantebrev, hvor ejendommens ejer både står som pantsætter og panthaver, altså som både debitor og kreditor. Derfor er et ejerpantebrev som udgangspunkt ikke stillet direkte til sikkerhed for noget. Ejerpantebrevet er på den måde et dokument som man kan bruge til at stille sikkerhed, for fx kreditter eller forbrugslån. OM ejerpantebrevet ER stillet til sikkerhed og i givet fald for hvor meget, fremgår derfor ikke af selve ejerpantebrevet, men at pantsætningsdokumen-tet/aftalen med panthaveren.

    Derfor kan et ejerpantebrev af EJEREN af en fast ejendom bruges som sikkerhed overfor en bank eller andre långivere. Om det reelt udgør en sikkerhed er en anden sag og afgøres bl.a. af ejendommens handelsværdi og størrelsen på de foranstående lån.

    Men du fortæller intet om, hvorvidt ejerpantebrevet har pant i en ejendom som du ejer eller som ejes af andre end dig. Hvis ejerpantebrevet har pant i DIN ejendom, kan du naturligvis bruge det som sikkerhed. Har ejerpantebrevet pant i en ejendom som ejes af andre/3. mand, kan du viderepantsætte dette, hvis du selv har modtaget ejerpantebrevet som sikkerhed fra ejeren.
    Men du kan ikke viderepantsætte ejerpantebrevet for et større beløb, end hvad ejeren/pantsætteren skylder dig.

    At et ejerpantebrev i sig selv er udtryk for en formue og derfor udelukker kontanthjælp passer ikke. Men hvis du har lånt penge ud til andre og fået ejerpantebrevet som sikkerhed, er dit udlån et aktiv som kan udelukker kontanthjælp.

    Så der mangler desværre en del oplysninger, før end du kan få et endeligt svar.

    #212932
    AnonymForfatter

    Det drejer sig om en villa som min Søster og Svoger ejer 50/50. Den er officielt vurderet til 1.2 mio ifølge den offentlige ejendomvurdering. Jeg ydede dem et lån på 300.000 kroner da købte boligen som de afdrager mig 5000 kroner om måneden og har gjort det i 12 måneder nu.

    Resten har de lånt hos realkreditten. Der er ikke yderligere lån med sikkerhed i ejendommen kan jeg se på Tinglysning.dk.

    Så mao. fordi jeg har det arrangement dem, så er jeg automatisk udelukket fra kontanthjælpsordningen? Ok. Kommunen er også nogen ubehagelige røvhuller, især når man har gået længere end 7 år i skole. Jeg ringede nemlig til dem idag for at forespørge regler for kontanthjælp, men den modbydelige maddam i røret kunne ikke og var istedet spydig i mæglet.

    Status med pantebrevet er, så at jeg først var underpanthaver, men så mente min daværende kæreste, der arbejder i en bank, at jeg stod sikre i det, hvis jeg blev indsat som ejer af pantebrevet istedet, hvilket jeg så blev efter en omtingslysning.

    Men det du siger, hvis jeg skal forstå dig ret, så kunne jeg kun stille pantebrevet som sikkerhed, hvis det havde været mit hus?

    #212934
    MichaelForfatter

    Bed din søster og svoger om at låne restgælden i en bank så de kan indfri gælden til dig

    #212936
    AnonymForfatter

    Der så det problem at min svoger er endt i RKI og min søster er butiksassistent og derfor nok ikke kan få formidle et lån på 300.000 kroner med hendes indkomst. Så hvad gør jeg så ?

    Vores forældre er døde, så et fjendskab mellem min søster og jeg ville ikke betyde så meget.

    Så det eneste jeg kan vente er vel de misligeholder lånet fra mig, så jeg kan begære huset tvangsolgt? Ellers er jeg jo selv solgt til stanglakrids på kortere sigt 🙁

    #212938
    MichaelForfatter

    Ja, det er jo temmelig skidt så. I virkeligheden burde du nok slet ikke have lånt alle dine penge ud når du ikke var dagpengeberettiget, men det er så for sent nu.

    Du kan kun begære huset på tvangsauktion hvis realkreditten godkender det. Det skyldes at deres pant temmelig sikkert står som 1. prioritet i ejendommen. Derudover går der mange måneder (måske tæt på et år) inden et salg bliver en realitet og så er du jo i arbejde længe inden.

    Det bedste du kan gøre er nok at forsøge at finde et midlertidigt arbejde i det halve år du er ledig

    #212940
    AnonymForfatter

    Michael du har nok ret. Men vores forældre havde lært at vi altid skulle hjælpe hinanden når vi var nød, hvilket jeg så gjorde.

    Nu er jeg 35 år og har været Gymnasielærer i 3 år. Det sure er nemlig at på grund af besparelser så nedlægges min stilling. Jeg har forsøgt Bilka, Føtex og Fona, men er for veluddannet og har ingen butikserfaring siger de. Rengøring har jeg ikke fysik. Har desuden prøvet indtil flere Folkeskolelærer og de har ikke brug for nogen.

    Så andet end at lege privatlærer i 6 måneder, så ved jeg ikke hvad jeg skal give mig til.

    #212942
    morsdrengForfatter

    Enhver panthaver hvis lån er misligholdt og derefter opsagt, kan sætte en ejendom på tvangsauktion, så det er IKKE rigtigt at kreditforeningen skal godkende at en anden panthaver begærer tvangsauktion.

    Men den der begærer en ejendom sat på tvangsauktion hænger selv på auktionsomkostningerne, som nemt kan blive 50-100 tkr. medmindre der på auktionen kommer et bud, der når ind i den pågældende panthavers pant. Denne regel er lavet for at forhindre, at ejendomme sættes på tvangsauktion af rent chikanøse grunde, af panthavere som alligevel ikke vil få noget ud af auktionen.

    Erfaringsmæssigt vil der næppe falde meget af til en panthaver hvis pant ligger mellem realkreditbelåningen og ejendommens belåningsværdi. Du får kun penge ud af auktionen, hvis du selv overtager og videresælger ejendommen eller hvis en liebhaver køber den på auktionen til en pris der rækker ind i dit pant. Når ejendommen kommer på auktion, kan der være op til 1 års restance, hvortil kommer, liggeomkostninger og udgifterne til salg, herunder mæglersalær. Disse forhold vil en liebhaver naturligvis tage hensyn til, når han skal fastsætter sit maksimale bud på auktionen.

    Endvidere er tidshorisonten for en tvangsauktion typisk på ca. 9 måneder eller mere, regnet fra tidspunktet for den manglende terminsbetaling og indtil selve auktionsdagen

    Så glem alt om tvangsauktion. Selv om det endnu ikke står helt klart, om der er tale om et ejer- eller et pantebrev, udgør dit udlån til søster og svoger et aktiv, som kan pantsættes eller overdrages, alt efter hvordan det helt nøjagtigt hænger sammen. Prøv at tale med din bank om muligheden for at få lån, evt. med sikkerhed i dit tilgodehavende med tilhørende sikkerhed hos søster og svoger.

    Med lad for guds skyld vær med at tage beslutninger alene ud fra hvad du får at vide på dette forum, for du aner ikke om den der svarer har tilstrækkelig viden til at rådgive dig på området,

    #212944
    HammerenForfatter

    Hva for en i pokker snakker du om tvang. Mors dreng. Har du jord i hovedet?

    #212950
    morsdrengForfatter

    Kære Jørgen Jensen, senest efter Hammerens svar bør det være gået op for dig, at enhver idiot kan skrive indlæg på dette forum og rent faktisk også gør det.

    Der er stort set ingen fagfolk der gider skrive på dette forum, som i stort omfang er befolket af internet-trolle som Hammeren og andre ligesindede og at multiskribenter, som hver har forfattet mere end 3.000 indlæg, selv om de pågældende, hverken er uddannede indenfor eller beskæftiget i den finansielle branche eller med økonomi i øvrigt.

    Du må have haft professionel hjælp til udfærdigelse af pant, gældsbrev og pantsætningsdokument. Tag og kontakt den pågældende og derefter din bank, for dit udlån er et aktiv, som godt nok kan forhindre kontanthjælp men som også kan både belånes og eventuelt sælges.

    Som det fremgår af mit tidligere indlæg, er en tvangsauktion over den ejendom du har sikkerhed i, ikke en farbar vej frem.

    #212952
    HalliHalloForfatter

    Daw Jørgen Jensen, du kan godt få bistandshjælp, selvfølgelig mod tilbagebetalingspligt, hvis ikke du kan få solgt dit tilgode-havende i din søsters ejendom.

    Jeg bryder mig ikke om dit sprogbrug med at kommunens ansatte er nogle “røvhuller" osv, når du så anfører, at du er gymnasielærer, så undrer det mig nok så meget.

    “Morsdreng", er du egentlig ikke identisk med “General Prier", idet han skrev på samme måde du gør og havde samme speciale, pantebreve, gældssanering, gammel gæld, you name it……?

    Jørgen, jeg er dog sikker på, at du nok skal finde et arbejde inden du løber tør for penge, held og lykke med det hele, det skal nok gå……..

    #212968
    morsdrengForfatter

    Det er nu med sikkerhed konstateret, at trollene Hammeren og HalliHallo er en og samme person.

    Normalt klapper HalliHallo diverse indlæg af, og kommer med sine kommentarer til de forskellige indlæggene med 2-3 minutters mellemrum. HalliHallo har ikke været med på denne tråd – kun Hammeren – men alligevel kommer indlæg fra HH efter kun 11 minutter og uden nogen sammenhæng med andre indlæg fra hans side. De kommer først næsten 1½ time senere. Prøv selv at se hans forskellige indlæg i 2 af rubrikkerne på dette debatforum.

    Når dette sammenholdes med den ros som Hammeren og HalliHallo udveksler indbyrdes, er der ingen tvivl tilbage. De 2 er en og samme person.

    #212970
    HammerenForfatter

    Du er et fantastisk menneske Morsdreng.

    Ja – du har helt ret. Vi har afsløret os selv. Æv – du gennemskuede os.
    De søger folk hos Forsvarets Efterretningstjeneste, hvor jeg og Hallihallo forøvrigt arbejder på konsulentbasis – har du lyst til at joine os?

    #212974
    MichaelForfatter

    Det er lidt spøjst, at morsdreng nærmest i hvert eneste indlæg advarer spørgeren om at lytte til folk herinde – samtidigt med at han selv svarer og giver anvisninger?! Derudover er utallige eksempler herinde på at folk er blevet vejledt forkert i banken og ofte nærmest grænsende til bevidst vildledning.

    Dette forum er et frit forum for alle og der er ingen garanti for at de oplysninger der gives er 100% korrekte. Men skal det så fraholde folk fra at spørge og udelukkende basere sig på én bankansats råd? Nej, naturligvis skal det da ikke det. Man kan spørge og tage det med man kan bruge. I mange tilfælde bliver folk klogere og bedre rustet når de så kontakter banken. Der er ingen der har sagt, at dette forums udtalelser og råd skal stå helt alene.

    Det er frit at skrive og det er frit at lade være.

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.