Kurssikre fastforrentet 2% realkreditlån ?

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • ctribForfatter
    Indlæg
  • #94700
    ctribForfatter

    Hej

    Jeg ved godt at ingen herinde kan spå om fremtiden. Men håber alligevel at I kan hjælpe med råd her:

    Min kæreste og jeg er ved at købe et hus, hvor realkreditten skal låne os ca. 2,3 mio.

    BRF Kredit vil udskrive os lånetilbud på et 2% fastforrentet 30-års lån med afdrag i dag. Det betyder at selvom kursen ryger over 100, vil vi kunne optage lånet. (den ligger pt. mellem 98 og 99).

    Lånet vil blive udbetalt med valør pr. 31.03.2014. Tegner vi ikke en fastkursaftale, vil lånet bliver udbetalt til kursen pr. ultimo marts.

    Med alt det der sker næste dagligt omkring lånerente, kurs og pres på krone og Nationalbanken, tænker jeg at vi godt kan være uheldige at der er sket en væsentlig ændring inden slut-marts. Selvfølgelig kan det være til det bedre, men hvis kronen bukker under for presset kan jeg forstille mig at det også kan gå den gale vej.

    What to do? Skal vi kurssikre, som det ser ud pt?

    På forhånd tak for råd….

    #212552
    thsvForfatter

    Hvilken kurs på lånetilbudet?
    Hvilken kurs kan I kurssikre til?
    Anden gæld/opsparing?

    Hvordan er jeres økonomi i forhold til køb af hus til små 3 mill.?

    Kan I tåle at kursen falder 5 point f.eks.?
    Det vil koste jer 115.000 kr ekstra, som skal udredes kontant.

    #212556
    ctribForfatter

    Hej thsv

    Vi har ikke fået lånetilbuddet endnu, men det kommer jo nok i morgen. Hvis vi kurssikrer, vil kursen være lidt lavere. Jeg mener at huske at det er omkring et halvt procentpoint.

    Vores økonomi er udmærket i forhold til købet, specielt forvi vi kan låne resten af købet til meget lav rente i familien.

    Vi kan godt tåle at kursen falder, men hvis vi taber over 100.000 kr på det, kunne det nok bedre betale sig at kurssikre nu.

    Mit spørgsmål går mest på om markedets ustabilitet er for stor i forhold til at kursen først tages hjem ultimo marts.

    Så spørgsmålet er mest: er det for stort et gamble som I ser udviklingen pt.?

    #212558
    thsvForfatter

    De fleste havde ikke set denne udvikling komme for 2 måneder siden, så hvem ved hvordan det ser ud om 2 måneder.

    Men I kan vel kurssikre senere hvis I får kolde fødder?

    #212560
    ctribForfatter

    Ja, det er en god pointe.

    Hvis vi i nær fremtid kan kussikre omkring kurs 99, tror jeg også at I vil overveje det seriøst.

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.