Boliglån: Nordea Kredit obligationslån ann. VS. Skandiabanken fri rente

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87516
    AnonymForfatter

    Hej. Jeg har et obligationslån (4% fast rente) på 2 mill. i Nordea som pga obligationskursen har reduseret min restgeld med +/- 130.000 DKK. det sidste år.
    Jeg betaler 10626 DKK pr mnd (3138 afdrag, 868 bidrag og 6620 rente) men jeg vurderer at indløse lånet pga god obligationskurs og sige “JA" til Skandiabanken og dermed betale 8800-9000 DKK pr mnd med flydende rente.

    Mit spørgsmål er følgende:
    Jeg købte obligationerne til kurs +/- 0,98 og de står i 0,92 nu. Kan man håbe på (hvis rentenivået fortsætter at stige) at kursudvikling fortsætter ned mod 0,85 eller 0,80?
    Obligationslån er over 28,5 år.

    Kommentarer rundt fordel/ulæmpe med obligationslån fast rente (realkreditlån) vs. Skandiabanken tages i mod med stor tak.

    mvh
    axel
    aaakal@hotmail.com

    #109914
    AnonymForfatter

    sålænge rente bliver ved at stige ville jeg holde fast i mit 4%’er.. kursen vil blive ved at falde i takt med stigende renter og mange forventer endnu et nøk op af for renten i marts…

    hvis renten på et tidspunkt flader meget ud eller falder igen vil du med fordel kunne lægge dit lån om til SkandiaBanken og derved beskære din restgæld – men det kræver selvfølgelig du kan sove om natten med en variabel rente for dit 4% fastforrentede lån får du ikke igen sådan lige foreløbig.. 😉

    #109970
    AnonymForfatter

    Hvis du skifter til lån i Skandiabanken, så kan du jo vælge en udgave med maksimal rente på 5,5 og dermed tage lidt af toppen på renteusikkerheden. Den store forskel ligger dog i, at du for banklånet ikke kan konvertere op, og dermed tage en bid af restgælden når renten stiger. Dermed kan du heller ikke senere konvertere ned og reducere renten.
    Hvis du derimod har overskudslikviditet generelt eller en gang i mellem på sigt, så kan skift til Skandia være en mulighed.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.