Basisbank

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • nielsensForfatter
    Indlæg
  • #94661
    nielsensForfatter

    Der er kun én ting, der forhindrer mig i at skifte fra Danske Bank til Basisbank, for mine bankforretninger er beskedne, men om nogen tid får jeg udbetalt en pensionsopsparing, der ligger over indskydergarantifondens maximum, og hvad nu, hvis …

    Pensionskassen vil vel automatisk sende pengene til “min" bank, eller er der et forslag til, hvordan jeg undgår at risikere hele opsparingen på nær de ca. 750.000?

    #212120
    AnonymForfatter

    Det er da meget enkelt. Du sørger da bare for ikke at sætte mere end 750.000 ind i basisbank eller Danske Bank og så sætter du resten i en anden bank.

    #212122
    nielsensForfatter

    Dit svar holder ikke – dels kan jeg være så affældig, at jeg ikke kan gøre indsigelse imod, at hele beløbet går ind på min konto i Basisbank, dagen før de krakker. Dels kan min arving stå med problemet. Jeg kan være ligeglad, men hun synes nok ikke, at det er sjovt med hele arven forsvundet (altså på nær de 750.000).

    Bedre forslag efterlyses.

    #212126
    MichaelForfatter

    Hvis du er SÅ paranoid omkring det her at ikke engang én dags “overtræk" af de 750.000 kr. kan accepteres så er der ingen løsning på dit problem.

    #212128
    AnonymForfatter

    Tjek lige bankens solvens. Den havde problemer i efteråret 2014.

    #212130
    MichaelForfatter

    Med så lad dog være med at skifte til en bank som man dybest set ikke tror på overlever! Jeg forstår virkelig ikke problemet her.

    #212200
    HalliHalloForfatter

    Nielsens:

    Du skrev i et tidligere indlæg, at du var flyttet fra Danske Bank til PFA for at få det hele samlet der, så det hænger ikke sammen med dit nye indlæg her.

    Du skrev også at du nu havde klaget til den klageansvarlige hos PFA over sagens behandling, men vi har aldrig hørt noget
    om du fik noget ud af denne klage.

    Er det muligt at du kunne følge op på sagen?

    #212204
    nielsensForfatter

    Det har jeg for længst svaret på, og problemet er løst. Og det hele hænger sammen, for når jeg får min pension udbetalt fra PFA, ryger den ind på min konto i Danske Bank, medmindre jeg skifter til Basisbank. Og det er netop med Basisbank jeg risikerer alt, hvad der ligger ud over 750.000. Mere indviklet er det ikke. Og når jeg ikke gider Danske Bank er det på grund af deres gebyrer og mildt sagt magre indlånsrenter (vedr. udlån ser det anderledes ud; der holder de sig ikke tilbage)

    #213914
    AnonymForfatter

    Ville du flytte til Basisbank, hvis du blot skulle have en lønkonto? Kan se at de udlover en rente på 0,600% – det er da ret favorabelt… Overvejer det selv.

    #213916
    nielsensForfatter

    Har overvejet det, men i dag er en lønkonto også en NEM-konto, så hvis du en dag får en pensionsudbetaling eller andet, risikerer du pludselig, at dit indestående i Basisbank overstiger de magiske 750.000 kr. – og hvad så, hvis banken krakker?

    #213930
    grgForfatter

    Bemærk Basisbank netop har sænket renterne:

    Som følge af udviklingen i det generelle renteniveau nedsætter Basisbank renten på indlån den 6. maj 2015. På Højrente 31 og 91 træder renteændringen dog først i kraft om hhv. 31 og 91 dage.
    Det betyder at:
    – indlånsrenten på blandt andet lønkonti, budgetkonti, opsparingskonti og erhvervskonti nedsættes fra 0,60 % til 0,40 %
    – indlånsrenten på foreningskonti nedsættes fra 0,25 % til 0,10 %
    – renten på pensionskonti nedsættes fra 2,00 % til 1,50 %
    – renten på børneopsparinger nedsættes fra 2,35 % til 2,00 %
    – renten på Højrente 31 nedsættes til 1,00 % – denne ændring træder i kraft den 8. juni 2015
    – renten på Højrente 91 nedsættes til 1,10 % – denne ændring træder i kraft den 5. august 2015
    Alle satser er årlige, pålydende og variable.
    Renteændringen sker i overensstemmelse med pkt. 3 i Basisbanks almindelige forretningsbetingelser.
    De nye rentesatser fremgår at prislisten, som du finder på basisbank.dk. Du kan også altid finde din aktuelle rentesats under ‘kontovilkår’ på din kontooversigt i netbanken.
    Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os.
    Venlig hilsen
    Basisbank

    #213932
    nielsensForfatter

    Det er stadig meget attraktive renter.

    #213936
    AnonymForfatter

    Ja, det er stadig attraktivt. Jeg er én af dem med minimal pensionsopsparing so fa. Påtænker at have min opsparingskonto i en Santander bank. Derfor er der, så vidt jeg kan vurdere, ikke nogen videre risiko for mig.
    Jeg har Nordea lige nu, som jeg ikke har været specielt glad for.

    #213938
    nielsensForfatter

    Hvis du ikke risikerer pludselig at have et indestående på mere end 750.000 kr., ville jeg ikke betænke mig.

    #213940
    thsvForfatter

    Jeg har valgt at have min opsparing i Basisbank og er selvfølgelig lidt skuffet over at de udmelder så lave renter i en uge, hvor renteniveauet ellers er stigende.
    Ville aldrig vælge Santander med deres underlige kontopolitik med kun udbetaling til Nemkonto.

    Har for øvrigt også min løn-/budgetkonto i Nordea og en konto til dagligøkonomi i Coop bank.

    Havde jeg i nærheden af 750K i likvide midler ville jeg uden tvivl vælge at investere dem på en eller anden måde.

Viser 15 indlæg - 1 til 15 (af 16 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.