realkreditlån, boliglån og forbrugslån……Vi har alt… hjælp!

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • AnonymForfatter
    Indlæg
  • #87513
    AnonymForfatter

    Hejsa….
    Vi er kunder i Nordea, en ret dyr bank… Har siddet og søgt lidt her på siden om det kan betale sig for os og skifte bank og hvilken bank? Det er godt 7 mdr siden vi købte huset.
    Vi har et huslån på 882.000 kr ved Nordea Kredit til en fast rente på 5% , et boliglån på 265.000 kr på 7.5% og et forbrugslån på 177.000 kr til 8.775%. Vi har afdragsfrihed på hus og boliglånet….

    Men synes det hele ser lidt træls og uoverskueligt ud… Nogen som har nogen idéer til hvordan vi kan samle lånene… og gøre det hele lidt billigere….Er ikke en ørn til økonomi…. Man er vel kvinde der elsker at shoppe… hi hi.

    Håber der er nogen som vil hjælpe…
    Mange Hilsner fra Mette

    #109842
    AnonymForfatter

    Ja, jeg regner heller ikke Nordea for nogen god partner, men realkreditten og forbrugslånet lyder da ikke umiddelbart så slem. Boliglånet er måske lidt over gennemsnittet, men på den anden side, så er der jo så mange mulige forklaringer på dette.

    Umiddelbart lyder det ikke som om I med fordel kan lave om på noget af det. Benyt afdragsfriheden til at banke af på forbrugslånet, og når det så er væk har prisudviklingen gjort at I måske kan få de to resterende samlet til et realkreditlån – hør lidt rundt til den tid.

    Shoppe-genet. Man har da hørt om mænd der iklæder deres kvinder et kyskhedsbælte. Mette, kan du ikke deponere dit dankort hos din mand indtil forbrugslånet er væk. Tænk på hvor meget det pludselig giver ekstra når I kun skal betale på to lån i stedet for et. Selvom I naturligvis dropper afdragsfriheden til den tid.

    #109844
    AnonymForfatter

    Tak for svarret Henrik…. Det vil sige du anbefaler faktisk, at vi beholder det som det er nu?? Vi arbejder også på at få forbrugslånet ned…. og jeg prøver virkelig at begrænse min shopping…. Er det biligere for os og skifte bank???

    #109848
    AnonymForfatter

    Hej Mette

    Nu kan det være svært at rådgive dig, når jeg ikke kender jeres månedlige indtægter og alle andre tal vedrørende jeres økonomi men lad mig prøve alligevel.

    1) Den med at skrue ned for shopping-genet er nok et must. Det er træls og surt, men prøv at se lyset på den anden side som Henrik også siger.

    2) Lav et budget. Skriv ned hvad i bruger penge på. Når I har overblikket så find de steder hvor I kan spare. Det kan være alt fra tøj, til telefon, til banker, til forsikring, ja.. hvad som helst. Det er ikke så skide skægt at gøre, men der kan gå lidt sport i det.

    3) Du nævner selv at samle lånene. Nu har du/i tre lån som du skriver. Det er såmænd ikke så tosset omend Nordea tager sig ok betalt for dem. Har I overvejet om jeres hus kan belånes “hårdere" end det er i dag. Hvis en ny vurdering af huset muliggør større belåning, så få forbugslånet møflet herind. Det skal helst være hele lånet, da det at tage et nyt Realkredit lån ikke er gratis (ca. 15.000 DKK). Det er i øvrigt en rigtig god idé at gøre huslånet afdragsfrit for at få de andre lån skudt i sænk før huslånet angribes. Efter min mening en af de rigtige måder at benytte afdragsfrihed på.

    4) Der er banker der er billigere end Nordea. Der er faktisk mange. Men internetbankerne kræver lidt af jer for at håndtere. De finder sig ikke i ikke bevilgede overtræk som en “bandrådgiver" i Nordea gør. I skal selv holde øje med saldi’ene mm. Til gengæld er der en del at spare. EN murstensbank kan I forhandle med. Et budget og økonomisk overblik er det der skal til for at stå godt i en forhandling. Vis at I kan styre det (se 5).

    5) Du demonstrerer med dit spørgsmål her, at du er bevist om det er et problem. Det er et godt og fundamentalt skridt for at komme videre. Når det så er sagt, så vil en professionel uafhængig rådgiver med kendskab til alle jeres tal på en 2-4 timer sende jer i den rigtige retning, finde de rigtige produkter i de rigtige banker osv. osv. Jeg tror, at de få tusende kroner er givet rigtigt godt ud. Tro ikke at din Nordea rådgiver kan hjælpe dig. Han har et salgsbudget at leve op til. En anden mulighed er at “gå selv". Det er ikke så svært. Brug sites som dette og andre uafhængige økonomisites til sammen med din mand, f.eks., at opnå indsigt hvordan tingene fungerer. Det er noget mere arbejdskrævende end at få en professionel til det, og man skal helst finde det lidt sjovt, for ellers går man kold i det. Indsigten I får kan bruges til at forhandle med. Her er det svært at forhandle hvis man bare citerer en rådgiver.

    Håber du kan bruge ovenstående! 🙂

    Mvh

    Michael

    #109854
    AnonymForfatter

    MetteTJensen >> Du får mig *aldrig* til at anbefale at bruge eller bibeholde Nordea. Tænk hvis der på min gravsten kommer til at stå ‘Han anbefalede Nordea’. Det vil jeg ikke have siddende på mig.

    Det jeg siger er, at det kunne være værre. Det er ikke unormalt med den kombination af lån du har og renterne er ikke graverende selvom specielt boliglånet er i den høje ende, men det er der måske en grund til.

    Der kan måske være lidt penge i at se at samle det til et enkelt realkreditlån, og hvis det ikke kan lade sig gøre, så at inddrage de 177.000 i realkreditten og få afdragsfrihed længe nok til at boliglånet lige netop er indfriet. Men besparelsen kan nemt blive spist af engangsudgifter.

    Men fokus ville jeg som sagt rette mod at få kvalt forbrugslånet. Regn på en dato for hvornår det er slut (husk – renten kan ændre sig, sikkert den gald vej – op) og aftal at de første 2 måneder uden ydelser på det sparer I sammen til en super middag i byen.

    #109866
    AnonymForfatter

    Hm… jeg håber ikke mit indlæg bliver læst som en anbefaling af Nordea. Det vil jeg for alt i verden ikke have siddende på mig.

    Min pointe er: Tag sagen i egen hånd. Få styr på økonomiske begreber, lav jeres budget, beslut: hvad du vil gøre ved hvilke dele i budgettet (hvor vil du spare?) og derefter som Henrik siger: Se lyset for enden af tunnelen. Beregn hvilken dato forbugslånet er væk og fejr det ved at bruge en masse penge den dag (og så på den igen med boliglånet).

    Der bliver helt sikkert en masse gætteri i et sådant budget. Hvem ved hvad man præcist bruger i varme næste måned eller om bilen skal på værksted? Men min erfaring er, at de 100’er af gode gæt man putter i et budget i det store hele ender med at gå op i den sidste ende. Masser af steder gætter man forkert, men det går nogenlunde op alligevel.

    Hårdt arbejde, men økonomisk givende! En professionel kan hjælpe med at kickstarte processen (og smidt Nordea ud, sandsynligvis), men det er dit eget ansvar at føre hans råd ud i livet.

    Mvh

    Michael

    #109882
    AnonymForfatter

    Hej Mette

    Når du har lagt dit budget og fundet ud af hvor der skal spares – så kunne I besøge pengepriser.dk. Her kan I tage udgangspunkt i jeres livsløbsfase. Når I har fundet den, kan I vælge den by i bor i, hvorefter I kan sammenligne pengeinstitutterne i jeres by.

    internet bankerne er klart de billigste, men efter min vurdering også det dårligste valg for jer – eftersom det økonomiske kendskab ikke lige er 110% i orden.

    Men når du ser de banker hjemmesiden kommer op med, så vær obs på det spænd den enkelte bank har. Det kan være at Spar Nord ligger bedst i tabellen, ved første øjekast, men lig så mærke til spændet på prislejet. Flere banker ligger med et meget bredt spænd. Og enkelte banker tilbyder måske ikke de produkter I har behov for.

    Alle de der små sparekasser, vil du ikke kunne finde, hvilket er godt. De har tendersen, der hedder, at starte med lave priser for dernæst at hæve dem, når de har fået dig i folden. Så hold dig fra dem.

    #109896
    AnonymForfatter

    Mange tak for alle jeres gode forslag….. Tror vi vil starte med at gennemgå budgettet og se hva vi bruger vores penge på… og i den forbindelse også prøve at skrive ned, hvor mange penge vi bruger på mad og husholdningsting i mdr…. og derefter evt. ligge de penge tilside… for at se hvad der så er tilbage og hvor vi kan sparre…. så vi kan betale flere penge af på forbrugslånet….
    Vi er stadig ved at sætte huset lidt i stand…. så som male, vandskuer osv… Så tror ikke det er nu der er penge at hente ved at få omvurderet huset….
    Men hvem skal vurdere vores hus om, den dag det skal gøres? Og hvad koster det ca.?

    Igen mange tak fra Mette

    #109900
    AnonymForfatter

    Hejsa igen igen…. Nu har jeg lige siddet og kigget på Pen-sam banks hjemmeside…. Da jeg er FOA-medlem, kan vi godt komme ind i den bank…
    Min tanke er så… at få oprettet en boligkredit konto hos dem og ligge vores Boliglån -265.000 plus vores Forbrugslån -177.000 sammen der…. men så skriver det at der skal laves et ejerpantebrev i boligen på 500.000 kr…? Hvad er det lige det er? Hvad koster det? Og hvad betyder det for os?
    Ideén med det var at få det samlet til en billigere rente… Vil også flytte vores andre kontoer derover… Men lade realkredit lånet (-882.000) ved nordeakredit fastrentelån 5% stå hvor det er, Er det en dårlig idé???

    Håber I kan hjælpe mig lidt….
    Kærlig Hilsen Mette

    #109904
    AnonymForfatter

    Hej

    For at svare på om det overhovedet kan lade sig gøre skal vi vide hvor meget din bolig er værd.

    Langt de fleste udbyder af boliglån vil kun belåne boligværdien 20% underforstået at de resterende 80% ligger som realkreditlån.

    Hvis nu din bolig vurderes væsentligt over det den er belånt til i dag kan de andre lån eller måske bare et stoppes herned.

    Så: Har du nogen idé om hvor meget jeres bolig er værd? Hvor gammelt er lånet?

    Mvh

    Michael

    #109944
    AnonymForfatter

    Hejsa igen….

    Lånet er kun 7 mdr gammelt…. vi er ved at sætte huset lidt i stand…. vi købte det til 1.050.000 kr, den sidste oftenlige ejendomsvurdering er på 960.000 kr…

    MvH Mette

    #109950
    AnonymForfatter

    Hej

    OK.. så tror je gikke der er så meget at gøre der. Det er for det meste sådan at:

    1) 80 % af boligens værdi må belånes med realkreditlån eller prioritetslån. Det siger loven,
    2) 20 % af boligens værdi kan belånes på anden vis.

    Kan du ikke betale dine ydelser kan man ved lån 1 og 2 tvinge dig til at sælge dit hus. Lån 2 opfattes som det yderligste så laver man et tvangssalg af huset er det først lån 1 der indfries og så lån 2. Derfor kan lån 1 laves billigere end lån 2. Nemt nok.

    Skal du låne flere penge kan det ikke gøres i huset (ok… nogle tilbyder at belåne et hus 110 %, men det er vel lidt småskummelt). Så hedder det altså bil- og forbrugslån.

    Jeres hus er et eller andet sted belånt det som det kan. Du kan ikke, som du foreslår, få forbrugslånet ind i beloiglånet idet boliglånet ikke kan blive på mere end 20 % af husets værdi (I er vel et eller andet sted snarere på 25 %).

    Mao. der ER ikke noget at samle. Du kan håbe på at ved at flytte dine lån kan gøre det billigere. At skifte til en anden murstensbank er der ikke meget håb i. Det kan da godt være du kan slå 1-1,5 % af forbrugs- eller boliglån men den fidus kvæles let af omkostninger ved skiftet og vel også bøvlet.

    Mine forslag – snup det du synes bedst om:

    1) Skift til internetbank. Det er ikke nemt med den belåningsgrad i har. Det giver lidt billigere lån, men de bliver typisk rentetilpasningslån og den risiko har I nokikke plads til at løbe.
    2) Få professionel hjælp. Ikke fordi der er krise, men han kan gå i detaljer, lære jer at kende og vise jer en vej.
    3) Accepter jeres situation, drop alle unødvendige køb og start med at afdrage. Lav budget og alt det jeg nævner andetsteds for at få styr på situationen og se mål undervejs. Uden delmål (som man skal fejre) er turen for sur. Lur mig om ikke fyren i 2 vil give jer samme råd. I gør allerede det at I er gået i afdragsfrie lån for at få nakket det dyreste lån først. Der er ikke andre “magiske kure" (sammenlægning o.lign. som vil hjælpe jer nævneværdigt).
    4) Har I noget af værdi som kan undværes. Overvej at sælge det som kickstart. Det kan være båd, bil 2, mc osv.

    Held og lykke med projektet. 🙂

    Mvh

    Michael

    #109958
    AnonymForfatter

    Hejsa synes ik rigtigt at jeg har fået svar på dette….. vil I kigge lidt på det?

    #109960
    AnonymForfatter

    Hov mente indlægget jeg skrev den 15-2-07 om pen sam Bank

Viser 14 indlæg - 1 til 14 (af 14 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.