udløb af “højrentekonto”

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • VinelskerenForfatter
    Indlæg
  • #94647
    VinelskerenForfatter

    Hej, jeg har brug for jeres råd. Jeg har 310.000 stående på en højrentekonto (2%…..), der udløber til sommer. Derudover 150.000 på min lønkonto…….Min gæld er på F1 775.000 på mit hus, der vel er 3,5 mio værd. Jeg har ingen øvrig gæld. Jeg er i starten af 40´erne, gift med 3 børn og sidder i det hele taget meget solidt i det med 2 gode jobs. Jeg skal nok købe bil næste år og har vel 175.000 i friværdi i min egen bil. Jeg er i den heldige position, at jeg sparer mellem 12 og 15.000 op i måneden.

    Tilbage til mit spørgsmål – hvad gør jeg ved de 310.000? Jeg er ikke specielt risikovillig, så aktier tiltaler mig umiddelbart ikke. Jeg kan ikke forvente renter fra banken og det giver vel heller ikke mening at indbetale på min gæld med så lave renter? Pension betaler jeg mere end 100.000 ind til om året.

    Hvad vil i forslå?

    #211994
    MichaelForfatter

    Du er gift med 3 børn? Ikke helt lovligt tror jeg… nej undskyld 🙂

    Hvis du har til at købe den nye bil kontant og ikke ønsker hverken at afdrage yderligere på boliggælden eller investere i aktier, ja så er der jo ikke mange muligheder tilbage ud over at sætte pengene på en ny “højrentekonto".

    Personligt ville jeg bruge en mindre del af opsparingen på aktier vil jeg så tilføje.

    Alternativet kunne være at omlægge dit F1-lån og afdrage en del af gælden ved samme lejlighed. Alt efter hvilket bidragsinterval dit nuværende lån ligger i kunne der godt være idé i øvelsen. Hvis lånet bidragsmæssigt (ved lånets optagelse) ligger i 0-80% intervallet vil du kunne komme under satsen for 0-40% og spare en god sjat. Men der skal selvfølgelig lige regnes på omkostninger og evt. besparelse.

    #211996
    VinelskerenForfatter

    tak for svar – hvad tænker du, at jeg kan komme ned på i bidrag? Mit hus er vurderet til 3,5 mio

    Hvad ville du omlægge til? En ny højrentekonto er vel nærmest urealistisk??

    Hvad ville du smide i aktier – beløb og hvilke? 🙂

    #211998
    MichaelForfatter

    Med en belåning på 22% pt. kan du komme helt ned i laveste belåningsinterval, men om det kan svare sig afhænger jo af hvilken bidragssats du har i dag og den kender jeg selvsagt ikke.

    Personligt ville jeg nok gå i F3 grundet seneste års stramninger og særligt kursskæringen rammer uforholdsmæssigt hårdt. Ved at skifte til F3 fjerner du 2/3 kursskæringer.

    Anbefalinger af særlige aktier begiver jeg mig aldrig ud i. Jeg er ikke klogere end resten af markedet hvad det angår og jeg vil ikke “holdes op" på evt. tab andre kommer ud for grundet en konkret anbefaling. Desuden er jeg selv meget risikovillig.

Viser 4 indlæg - 1 til 4 (af 4 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.